Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Рисунките и удълженото време в изложбата на Станислав Памукчиев

Снимка: Антонио Георгиев Хаджихристов

„Рисунки“ – това е лаконичното заглавие на невероятната колекция от нови творби на художника Станислав Памукчиев, която се показва в галерия „Арте“. Това е художник, артист с умението да говори същностно и точно, като представя своите творби или говори за свой колега и приятел.

Сега в серията нови рисунки той търси, както сам казва – отговор на емоционално-психични и духовни съдържания, които трайно будят неговото съзнание. И тук е уловката и голямото удовлетворение на всеки който посети изложбата – това са 35 различни по размер и техника произведения, като една сложна и живописна амалгама на нещата, които е създавал досега. Виждаме няколко по големи творби, в които влага повече цвят като всеки от този цвят има определено кодово и символно послание. Един голям цикъл се нарича „Опуси“, които имат интересна композиция, различни образи и прокрадващ се цвят, които въздействат и като големи живописни картини. За всеки художник, рисунката е работно поле на първия творчески импулс, на първата следа. При Станислав Памукчиев тези рисунки са поглед към дуалистичната природа на човека, видими очертания на болката, самотата, страстта, греха, изкуплението. В тях има нещо и от рисунката и погледа към света, и от Илия Бешков, и от Борис Ангелушев – чух да казва Стефан Лютаков тихо на самия Станислав. Винаги е интересно да се слуша как един художник преценява и говори за свой колега. И ако припомним други изложби и мащабни проекти на Станислав Памукчиев като „Гранично/безгранично“, „Утаено време“, „Преминаване“, „Завръщане“ – трябва да кажем, че за него модерният човек трябва да може повече да се разхожда във времето, да работи за удължаване на това време, за възвръщането на паметта на голямо митологично време. Това този артист го прави със своята изложба, още повече ако видим голямата му – два на два метра картина „Преминаване“ в центъра на галерията.

Ще завършим с редове от прекрасното есе на Марин Будаков, с което се откри изложбата в галерия „Арте“ – „…тези рисунки минават отвъд биологията. Осигуряват смисъл, никой не може да се спаси сам. Никой не може да оцелее сам… На тези рисунки виждаме същества, изградени от тъмнина – и проядени от светлината. Същества, които вече не могат да бъдат разнищени от брътвежа на времето… и да позволят другия да стане жертва… тишината се трупа по крайчеца на рисунките. И само от мен и теб зависи дали те ще бъдат идеал или огледало“.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Случаят Йов" на Рене Жирар

Рене Жирар (1923–2015) е френски мислител, роден в Авиньон в деня на Рождество Христово. През 1946 г. заминава за САЩ. Преподава френска литература в университетите в Индиана и "Джонс Хопкинс" в Балтимор, а след това и в Станфордския университет, където ръководи департамента по френски език, литература и цивилизация.  Автор е на книгите:..

публикувано на 24.02.25 в 16:05
Боряна Маноилова и Атанас Петков

"Йерма" от Федерико Гарсия Лорка с премиера на сцената на Yalta Art Room

"Йерма" от Федерико Гарсия Лорка е най-новото заглавие в афиша на Yalta Art Room.  Премиерата на спектакъла е на 16 и 24 февруари от 19.30 ч. на независимата сцена. Сценичният вариант и режисурата са на младата и талантлива Патрисия Господинова, а публиката ще види актьорите Боряна Маноилова в ролята на Йерма, както и Ахмет Исмаил – като Хуан, и..

публикувано на 24.02.25 в 13:50

"Пеперуди на Еверест": Музикалното вдъхновение зад творческата трансформация на Рос Росин

Новият документален филм "Пеперуди на Еверест" на мексиканския режисьор Октавио Майя Роча представя последното артистично пътешествие на международно признатия хиперреалистичен художник Рос Росин. Филмът е посветен на творческата еволюция на Рос през годините, а музикалният му съпровод носи личния почерк на българския артист Андрей Янев, който вече..

обновено на 24.02.25 в 13:26
Илия Бешков  „Бай Ганьо чете „Бай Ганьо“, 1947 г.

Бай Ганьо и Константин Иречек: Диалог от миналото

В рубриката "Архивите са живи" отправяме поглед към развитието на българския политически живот през вековете, представен чрез едно уникално свидетелство. През февруари 1899 г. чешкият историк и белеатрист – Константин Иречек – публикува статия, в която отразява особености на българската политическа сцена. Ето един цитат от нея: "Българин с българин..

обновено на 24.02.25 в 12:06
От спектакъла

Независимият театър с Василена Винченцо - Коломоец

Василена Винценцо - Коломоец не е обикновена актриса. Тя е млад и изключително талантлив човек с дълго портфолио, който се е заел и да бъде собственик на пространството за независим театър Yalta Art Room. Част от личностите, които имат принос към обществото чрез изкуство. Завършва НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" през 2012 г. в класа на проф...

публикувано на 24.02.25 в 12:00