Томислав Байнов пристига със своя „Ансамбъл Байнов“ за серия концерти в страната – това са градовете, кандидатствали да бъдат Европейска столица на културата през 2019 г. Затова турнето започва от Пловдив на 16 ноември в зала С.И.Л.А., на 18 ноември е концертът в зала 1 на НДК в София, на 21 ноември във Велико Търново и завършва на 23 ноември в „Двореца на културата“ във Варна. Диригент е Григор Паликаров.
„Много съм щастлив, че Пловдив спечели и през 2019 г. е Европейска столица на културата. Това е едно от последните събития през годината“ – каза Томислав Байнов.
„Ще започнем с „О, Фортуна“ на Карл Орф, следват увертюра „Егмонд“ на Бетовен, Ездата на Валкюрите на Вагнер, „Семирамида“ на Росини, Гершуин, Мийо, има и две оригинални композиции на немски композитори. Подготвили сме и други изненади като бисове. Ако публиката поиска“.
Томислав Байнов живее в Германия и там успява да осъществи мечтата си – да възроди традицията за ансамблово свирене на рояли, толкова модерна в Европа до началото на Първата световна война. Според Менделсон около 1850 г. във Виена е имало към пет хиляди пиана.
„Представете си, отишли сте на опера, а когато се приберете у дома, искате да изсвирите нещо от това, което сте чули. Не е имало плочи, радио, интернет. Но е имало аранжимент за шест ръце или за два рояла на осем ръце. Тогава фамилиите са били многодетни. И ето, имало е композитори, създали аранжименти, за да могат хората да седнат и да изсвирят нещо пред родителите и приятелите си. Изваждат нотите и започват да свирят Верди, „Трубадур“ например или „Малка нощна музика“ на Моцарт. Така операта и симфонията са влизали в домовете“ разказва Байнов.
„Ансамбъл Байнов“ съществува от 1989 г. и празнува юбилей. Първи записват пиеси за различни видове клавирни ансамбли. Невинаги свирят на осем рояла. Най-малкият състав е – едно пиано, шест ръце или две пиана на осем ръце.
За осъществяването на тази идея Томислав Байнов работи с производители в Германия.
„Сега сме в преговори за това турне да вземем прекрасни инструменти от фирмата „Щайнгребер и синове“, Байройт. Това е една от трите фирми в Германия, които произвеждат инструментите си само с немски материали. Фабриката се намира до къщата на Вагнер, а малко по-нататък е къщата на Лист“.
Томислав Байнов е притежател на една от най-големите библиотеки на нотен материал за шест и повече ръце. Има над 400 оригинални творби за шест ръце и над 350 за два рояла на осем ръце. „По-малко са за четири рояла. За осем рояла са много малко. Ще спомена великия Карл Черни, създател на хиляди етюди за пиано. Той е преработил увертюрата „Семирамида“ на Росини за осем рояла. В края на XIX век във Виена става наводнение, той написва това произведение и прави благотворителен концерт за пострадалото население. Всички княгини, принцеси, благороднички от онова време са поканени. Всяка има своята партия, а имената им са изписани на партитурата. Сигурно е имало и други пиеси на тези концерти, защото той пише още два квартета за четири пиана. Да не забравяме, че има от Рахманинов две пиеси за шест ръце на едно пиано, от Гурлит, Хорват, Берлиоз, от Шнитке за шест ръце.
Има много колеги, които пишат и в Германия, и в Англия, има от Сърбия, Чехия, Канада, много китайци и корейци. Непрестанно получаваме нови произведения. Дори вече не смогваме да ги изпълним. Имаше една творба на Ърл Браун за двадесет и пет рояла, която се казваше „25 страници за 25 пианисти“. Изпълнихме я на една голяма изложба на рояли в Германия. Имаше стотици инструменти. Като шеф на групата, седнах на един „Бьозендорфер“, натиснах копчето, капакът автоматично се отвори и започнахме да свирим. Наложи се и да дирижирам с едната ръка. Има и една отворена пиеса – от един до двадесет и пет пианисти, написана от един американец. Канили са ни да свирим на 150 пиана, но аз отказах, защото това е само умножаване на партията, няма никаква стойност. Това е само копиране. Виждал съм така да свирят и „Картини от една изложба“. Двадесет, тридесет, четиридесет пиана, но свирят едно и също. На олимпиадата в Америка четиридесет и осем пианисти изсвириха „Рапсодия в синьо“ на Гершуин. Ние свирим пиеси, в които всяка партия има смисъл“ – казва Томислав Байнов.
На 19 ноември от 13.30 до 18 часа в стая №13 на НМА „Панчо Владигеров“ Томислав Байнов ще има майсторски клас.
"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..
Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..
"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..
Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”. В концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи. Повече от..
По повод 40 години преподавателска дейност и още повече концертна, пианистката и клавирен педагог Антонина Бонева организира концерт. На сцената заедно с нея ще музицират настоящите и ученици Марина Мравова, Йоанна-Лора Василева, Мартин Цветков и Димитър Михайлов, които са лауреати на десетки награди от международни конкурси. "Реших да отбележа..
Предстои премиерата на музикалния клип "Оставам" на певицата Вили Русева. Сюжетът на клипа представя една история за силната и непреходна любов между човек..
Георги Пенков-Джони не прилича на нищо друго в българската култура и същевременно е направил толкова много за нея, че е трудно делата му да бъдат..
Вместо да стане полицай, какъвто си е представял, че иска да бъде, той избира да е от хората, които могат да изиграят всеки, дори човекa на реда. От..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg