Томислав Байнов пристига със своя „Ансамбъл Байнов“ за серия концерти в страната – това са градовете, кандидатствали да бъдат Европейска столица на културата през 2019 г. Затова турнето започва от Пловдив на 16 ноември в зала С.И.Л.А., на 18 ноември е концертът в зала 1 на НДК в София, на 21 ноември във Велико Търново и завършва на 23 ноември в „Двореца на културата“ във Варна. Диригент е Григор Паликаров.
„Много съм щастлив, че Пловдив спечели и през 2019 г. е Европейска столица на културата. Това е едно от последните събития през годината“ – каза Томислав Байнов.
„Ще започнем с „О, Фортуна“ на Карл Орф, следват увертюра „Егмонд“ на Бетовен, Ездата на Валкюрите на Вагнер, „Семирамида“ на Росини, Гершуин, Мийо, има и две оригинални композиции на немски композитори. Подготвили сме и други изненади като бисове. Ако публиката поиска“.
Томислав Байнов живее в Германия и там успява да осъществи мечтата си – да възроди традицията за ансамблово свирене на рояли, толкова модерна в Европа до началото на Първата световна война. Според Менделсон около 1850 г. във Виена е имало към пет хиляди пиана.
„Представете си, отишли сте на опера, а когато се приберете у дома, искате да изсвирите нещо от това, което сте чули. Не е имало плочи, радио, интернет. Но е имало аранжимент за шест ръце или за два рояла на осем ръце. Тогава фамилиите са били многодетни. И ето, имало е композитори, създали аранжименти, за да могат хората да седнат и да изсвирят нещо пред родителите и приятелите си. Изваждат нотите и започват да свирят Верди, „Трубадур“ например или „Малка нощна музика“ на Моцарт. Така операта и симфонията са влизали в домовете“ разказва Байнов.
„Ансамбъл Байнов“ съществува от 1989 г. и празнува юбилей. Първи записват пиеси за различни видове клавирни ансамбли. Невинаги свирят на осем рояла. Най-малкият състав е – едно пиано, шест ръце или две пиана на осем ръце.
За осъществяването на тази идея Томислав Байнов работи с производители в Германия.
„Сега сме в преговори за това турне да вземем прекрасни инструменти от фирмата „Щайнгребер и синове“, Байройт. Това е една от трите фирми в Германия, които произвеждат инструментите си само с немски материали. Фабриката се намира до къщата на Вагнер, а малко по-нататък е къщата на Лист“.
Томислав Байнов е притежател на една от най-големите библиотеки на нотен материал за шест и повече ръце. Има над 400 оригинални творби за шест ръце и над 350 за два рояла на осем ръце. „По-малко са за четири рояла. За осем рояла са много малко. Ще спомена великия Карл Черни, създател на хиляди етюди за пиано. Той е преработил увертюрата „Семирамида“ на Росини за осем рояла. В края на XIX век във Виена става наводнение, той написва това произведение и прави благотворителен концерт за пострадалото население. Всички княгини, принцеси, благороднички от онова време са поканени. Всяка има своята партия, а имената им са изписани на партитурата. Сигурно е имало и други пиеси на тези концерти, защото той пише още два квартета за четири пиана. Да не забравяме, че има от Рахманинов две пиеси за шест ръце на едно пиано, от Гурлит, Хорват, Берлиоз, от Шнитке за шест ръце.
Има много колеги, които пишат и в Германия, и в Англия, има от Сърбия, Чехия, Канада, много китайци и корейци. Непрестанно получаваме нови произведения. Дори вече не смогваме да ги изпълним. Имаше една творба на Ърл Браун за двадесет и пет рояла, която се казваше „25 страници за 25 пианисти“. Изпълнихме я на една голяма изложба на рояли в Германия. Имаше стотици инструменти. Като шеф на групата, седнах на един „Бьозендорфер“, натиснах копчето, капакът автоматично се отвори и започнахме да свирим. Наложи се и да дирижирам с едната ръка. Има и една отворена пиеса – от един до двадесет и пет пианисти, написана от един американец. Канили са ни да свирим на 150 пиана, но аз отказах, защото това е само умножаване на партията, няма никаква стойност. Това е само копиране. Виждал съм така да свирят и „Картини от една изложба“. Двадесет, тридесет, четиридесет пиана, но свирят едно и също. На олимпиадата в Америка четиридесет и осем пианисти изсвириха „Рапсодия в синьо“ на Гершуин. Ние свирим пиеси, в които всяка партия има смисъл“ – казва Томислав Байнов.
На 19 ноември от 13.30 до 18 часа в стая №13 на НМА „Панчо Владигеров“ Томислав Байнов ще има майсторски клас.
"Светлост" са трима приятели от Скопие, закърмени с музиката на Матс Густафсон , Петер Брьоцман , Кен Вандермарк , Sun Ra Arkestra , Орнет Колман и местната хардкор сцена. Поименно – Дени Омерагич (контрабас, баритонова китара и баскитара), Нинослав Спировски (тенор сакс, кларинет) и Кристиян Новковски (барабани). По покана на..
Соня Йончева, призната за една от най-ярките звезди на световната опера, получи престижната награда "Музикант на годината" за 2023 година на Българското национално радио. Отличието се присъжда след национална анкета, организирана от предаването "Алегро виваче" по програма "Хоризонт". Това не е първото голямо признание за оперната прима от БНР –..
Концерт на огнените "Файъруинд" и класиците "Мастърплен" предстои в столичния клуб "Джой Стейшън" на 5 декември. Събитието, по време на което родните фенове на хеви метъла отново ще се срещнат с любимите си групи - но за първи път на една сцена, е начално от източноевропейското турне Masters Of Fire . Очакваме могъща приливна вълна от мелодичен..
Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да изнесат специален акустичен концерт в зала "Сингълс" на НДК (вход А4, дясно), който е част от зимното им турне Acoustic in Europe . Формацията е емблематична както за австралийската..
Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..
Представлението "Апокриф" на театрална работилница "Сфумато" задава въпроси за живота между този и онзи свят, за срама, за битката между доброто и злото...
Когато викаш, за да бъдеш чут, всъщност пречиш на другия да те чуе. А когато искаш да разбереш повече за себе си и отношенията си с човека, с когото си..
В стилистиката на любимия филм "Неочаквана ваканция" зададохме въпроса към д-р Антония Първанова, която за пръв път гостува в седмичното издание "За..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg