"Европа започва с думата гняв. "Илиада" започва с възпяването на гнева на Ахил. Възприемаме гнева като ниска страст, долна енергия и целият цивилизационен процес, особено в западната цивилизация, е насочен към обуздаването ѝ – казва в дискусията за гнева, философът Тодор Тодоров.
Изхождайки от тази презумпция, от Платон, който смята, че гневливата част на душата е най-ниска, винаги се стремим да бъдем умни, да се извисим, да се водим от по-високи пориви, а същевременно цялата история може да се разглежда като една онтология на гнева.
Всички революции са активирани от гнева. Гневът, казва Марат, трябва да произведе едно ново общество.
Има и предприемачи на гнева, които го канализират, използват и превръщат в политически капитал – по думите на немския философ Петер Слотердайк.
В цялата си история се опитваме да изтласкаме гнева, да го оставим долу, с това може да се предаде и опитът на философията, докато не се оказва, че човекът не е само рационално същество, човекът не е само ум, само интелект – разказва Тодоров. – Особено след Фройд – се оказва, че човекът не е толкова рационален, колкото сме си го въобразявали. И ако се върнем към времето на Ахил, тогава не сме смятали, че гневът е долна страст, а нещо, което идва от горе, от боговете и ни обзема и завладява.
Гняв и истина
Родителите от малки приучават децата да не говорят под афект, за да не кажат неща, за които после ще съжаляват, но когато човек е под афект, е в състояние да изговори истини, които иначе не посмява. Парéзия така гърците са наричали способността да говориш истината, дори когато от това може да има последствия за теб.
Гняв и насилие
В съвременните общества има голямо натрупване на гняв, но той не се фокусира около идея, не произвежда визия за бъдеще, няма какво да го накара да произведе нещо позитивно и затова има толкова много "предприемачи на гнева", които капитализират възмущението.
Защото когато гневът не се превръща в движеща сила, той преминава в отчаяние, в апатия, а те имат деструктивна сила. Подобни чувства могат да завладеят цели общества и тогава ефектът им е особено разрушителен.
"В исторически план недоволството най-често е било от социален характер – включва се по темата проф. Андрей Пантев с исторически обзор на ролята на гнева в българската история. – България в исторически план е преживявала редица събития, причинени от външен характер и те са водили до гняв или отчаяние.
Колкото до днешния ден, проф. Пантев го определя като безлично безвремие.
"По отношение на съвременността, не бива да забравяме, че живеем в такова устройство на света, което ни вкарва в постоянно състезание един с друг, в режим на хамстера, а това неминуемо води до гняв – категоричен е Тодор Тодоров.
Триадата гняв – безумие – истина
В етимологията на редица езици фурор – означава гняв и безумие, но понякога е много важно да си изгубим ума, не само защото тогава могат да се казват истини, а защото гневът отваря други полета – трябва да можем да бъдем продуценти на гняв – твърди още Тодоров.
Психологът Анастасия Манлихер обръща внимание на изследване, което сочи, че в хода на цялата човешка цивилизация в момента имаме най-високи нива на нарцисизъм и че е важно да намираме приемливи отдушници на гнева и да овладеем спирачния механизъм на емоциите си.
От днес (8 юли) до 19 юли децата в Ботевград ще имат възможност да се включат в инициативата "Весело лято в града" . За програмата в "Нашият ден" разказва Петя Нинова – експерт "Туризъм и публични събития" в община Ботевград. Инициативата, която съществува вече над десет години, е насочена към деца между 5 г. и 12 г. Съобразените с тази..
По данни на СЗО алергиите са на четвърто място сред хроничните заболявания в световен мащаб. Между 30-40% от населението е засегнато от проблема, като в последните 20 години честотата на алергичните състояние се е удвоила. 300 млн. души по света страдат от бронхиална астма и тенденцията продължава да е възходяща. В Световния ден за борба с..
Какво се случва с обществата, когато системните партии останат без гражданско доверие, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" доц. Милена Якимова , преподавател по социология в СУ "Св. Климент Охридски". "Такава ситуация води до нарастване на фашистките настроения , а фашистките поддръжници се чувстват окрилени да надигнат глас и..
Христовата Църква е една и неделима. Поместните църкви са живи членове на тази света, съборна и апостолска Църква. Обособяването на поместни Църкви ни говори, че Бог е осветил съществуването на различните народи с техните характерни черти. Като се вземат под внимание различните особености на отделните народи, проповедта и службата на роден език..
Село Калояново се намира на около 25 километра от областния град Пловдив и е общински център на общо 15 села. До 1934 година носи името Селджиково. Изборът на новото име е в чест на българския цар Калоян. Днес в селото живеят над 2500 човека. В периода VIII век преди Христа - V век след Христа земите около Калояново са част от територията на Древна..
Какво се случва с обществата, когато системните партии останат без гражданско доверие, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" доц. Милена..
Тази година музикалната общественост отбелязва стогодишнината от смъртта на бележития оперен композитор Джакомо Пучини. Водещият белгийски театър "Ла Моне"..
Село Калояново се намира на около 25 километра от областния град Пловдив и е общински център на общо 15 села. До 1934 година носи името Селджиково. Изборът..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg