Eмисия новини
Audio Player
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Доц. Ирина Вутова: Трябва да готвим децата да бъдат грамотни хора

Доц. Ирина Вутова
Снимка: БНР

Преподавателката във Факултета по математика и информатика на Софийския университет коментира идеята на министъра на образованието и науката Красимир Вълчев да се въведе задължителна матура по математика в края на 12 клас.

"Идеята не е добра, защото ние се опитваме да подобряваме лошите резултати, но това не става с въвеждането на нови изпити или промяна на формата на стари съществуващи, а с обучение, с промени и то не в края, а в началото", смята тя.

"От друга страна, защо точно математика. Ако искаме да въведем общообразователна матура, тя трябва да бъде по всички предмети. Има такива примери в близки до нас държави… ", казва преподавателката.

Споровете, последвали идеята на министъра, между "математици" и "филолози" в социалните мрежи, необходима ли е матура по математика на хуманитарно насочените личности и обратното – по български език и литература на хората с математически интереси, пораждат логичния въпрос дали задължителният в момента зрелостен изпит по БЕЛ в настоящия си вид показва реално степента на функционална и дори базова грамотност на завършващите средно образование и дали гарантира, че от училище излизат грамотни хора. Всички виждаме, че това далеч не е така. Защо тогава трябва да смятаме, че просто въвеждането на задължителна матура по математика ще направи децата ни математически грамотни.

Според доц. Вутова голям проблем има с разминаването между методиките на преподаване в различните етапи на обучение, с липсата на връзка между тях, с огромния недостиг на квалифицирани учители по математика, с неравномерното натоварване с нови знания, което в крайна сметка ги прави нетрайни и "изгубени" за децата, въпреки масираните "кампании" по подготовка за заветното НВО след 7 клас например.

Що се отнася до идеята на министъра евентуално да отпаднат външните оценявания след 4 и 10 клас, парадоксално, те всъщност са най-показателни за реалните резултати на учениците, тъкмо защото не служат за "вход" в следващ образователен етап и не са плод на допълнително обучение, финансирано от родителите. Дали обаче тези резултати служат за анализ и предприемане на действия – отговорът е отрицателен.

"В момента се правят само механични промени, разместваме някакъв материал от един клас в друг. Това не води до никакви подобрения на резултатите. И единственото нещо, което правим в общи линии, е че заплашваме учениците с някакви нови изпити", казва преподавателката.

За други "парадокси" в средното образование и за начините, по които би трябвало да се работи за по-добрата математическа грамотност на учениците според доц. Ирина Вутова чуйте в звуковия файл.


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Илюстрация на Любен Зидаров

Скритата сила на вълшебната приказка – Разказвачите

Колкото и древни да са корените на вълшебната приказка, тя достига до нас предимно в писмения, "олитературения" си вид, т.е. чрез перото на известни и неизвестни, талантливи и не дотам даровити разказвачи. Дори когато говорим за "класическите" фолклорни приказки, те пак не са съвсем онези, които са си предавали хората от предписмените общества...

публикувано на 26.03.25 в 09:23
Траян Траянов

Равен достъп до качествено образование: Може ли училището да прекъсне цикъла на бедността?

Гост в предаването "Другият до мен" беше Траян Траянов, изпълнителен директорна фондация "Заедно в час". Философията на Фондацията е, че всяко българско дете може и трябва да развие своя потенциал, независимо къде е родено и какви са финансовите възможности на родителите му. Според Траян Траянов хората са ключът. Вярно е, че България не..

публикувано на 25.03.25 в 13:50
Кирил Чобанов, Роза Дамянова и Стойчо Стоев

"За здравето" – 17 години по-късно...

Под този наслов традиционно правим своеобразен отчет за свършеното от екипа като обществена функция и отговорност. С езика на цифрите е лесно: 17 години по 52 съботи... Не е уморително да кажеш 888 пъти "добро утро", "здравейте", "честита събота", "аз също ви обичам!" Отбелязахме годишнината с колеги и гости, с които заедно тръгнахме и извървяхме..

публикувано на 25.03.25 в 12:35
проф. Радостина Александрова

Геномното секвениране подпомага лечението на хората

Учeни зa пъpви път пoдpoбнo изcлeдвaxa нaчинa, пo ĸoйтo гeнeтичният мaтepиaл нa виpyca Nіраh ce възпpoизвeждa в зapaзeнитe ĸлeтĸи. Информация за това бе публикува в научните списания. "Това не е първата публикация за този вирус, който бе открит през 1999 година в Малайзия и носи името на едно селце там. Става дума за вирус с RNK геном, ĸoйтo..

публикувано на 25.03.25 в 11:35
Съдия Владимир Вълков

Конфликти и възстановителни практики в училище

Агресията в училищна среда е тема, която предизвиква основателни тревоги , но и подлежи на разнородни интерпретации в публичното пространство, включително и от професионални общности, властови институции и синдикални организации. Това, което в чуваме все по-отчетливо да се предлага като решение от страна на последните, е засилване на наказателните..

публикувано на 24.03.25 в 17:52