"Аз съм бегач на дълги разстояния. Само че не бягам "към", а бягам "от". И ставам все по-млада, все по-руса, все по-висока..." Това е откъс от моноспектакъла на Силвия Лулчева "Мъжът ми е виновен“, който е повод за гостуването ѝ в рубриката "Главен герой" на "Нашият ден". Автор на текста и режисьор на постановката е Лиза Шопова.
Силвия Лулчева винаги зарежда деня си. Искам добър старт. Това е важно като послание и като емоция:
"Понякога ми свършва кибритът... Мантрата на всички, живеещи под стрес, а ние сме много, може би това ще бъде и заглавието на следващата ми пиеса... Да, искам добър старт. От това много зависи. Гледам към светлината да правя добро и да обичам. Така се зареждам."
Изповедта на Силвия Лулчева пред почти интимното пространство на новата сцена в Сатирата COMEDY BAR ("Ако мине КАТ, ще кажат, че не спазваме дистанция" – казва актрисата) е изпълнена с хумор, ирония, самоирония и самокритичност.
Лулчева не крие, че е била мноого изкушена да се намеси в писането на текста:
"Не крия, че пробутвах на Лиза разни работи – опитвах ужким случайно, ужким нарочно, много официално, като есемеси... всякакви съобщения ѝ пращах... молби за съавторство... Не стана. Лиза Шопова е режисьор и автор, а пък аз съм актрисата, която дава сценичен живот на героинята."
Доколко е автобиографичен моноспектакълът
"Никак. Лиза се опита да сложи име на героинята, после го махнахме. Единственото близко е това, че и аз имам майка, да ми е жива и здрава, и дете, с което мога да водя тези разговори, но това не е копи-пейст от личното в служебното. Голям зор видя да ме вкара (Лиза Шопова – бел.ред.) в обувките на такъв тип актриса... Голямо набутване, докато вляза в обувките на Пепеляшка – бях с 8 номера по-голям крак. Единственото, което имахме като отправна точка в началото, е, че исках да бъдат три поколения жени и аз да съм в средата – и дъщеря, и майка."
Младежкият театър
"Отглеждането на младежка публика, работа с млади хора, възпитаване на вкус, задаване на стандарти, откровеното и често говорене с младия зрител няма да излезе от мен, без значение дали съм щатна актриса на трупата на Младежкия театър. Той се казва сега Николай Бинев и срещата с този човек също ме е белязала завинаги. Младите хора са ми интересни и любопитни, имам памет за онова, което е минало преди мен. Помня срещите си и искам да ги разкажа и предам на тези, които идват след мен.
Ако сега не възпитаме и не отгледаме театрална публика, тя няма как да дойде по-късно в който и да е театър. Дори кварталното читалище е моята мисия и кауза. Да могат децата и там да срещат големи имена."
Актрисата спомена за болката си за Балетния конкурс във Варна. За да се стигне дотук, явно има проблем в управление, мениджмънт: "Няма начин да няма начин", казва Лулчева и цитира Чърчил, който по време на Втората световна война, когато са искали да закриват театри, "Тогава за какво я водим тая война?!"
"Памет и паметник са свещени думи, църква, в която трябва да се кръстиш всеки Божи ден."
Актрисата е категорична, че именно медиите трябва да дадат възможност на онези нешумни, по-мълчаливи, по-скромни, по-интровертни – интелектуалци да ги наречем, които не участват в риалити формати, не са обект на ухажване от най-гледаните предавания, но те съществуват и те са тези, които трябва да задават стандарти и да възпитават вкус!
"Иначе, пак младите хора, виждат едни грешни модели на поведение, които формират неправилна посока и посоката става или Терминал 2, или някаква 15-минутна слава, която не ти носи нито радост, нито удовлетворение, нито душата расте, нито пляска с криле, нито се стреми нависоко. А интелигентни хора – художници, писатели, поети, творци има – и те не са внесени отвън." – казва Лулчева.
"Памет, грамотност и вярвайте в доброто – има смисъл" – синтезира актрисата.
Художествената галерия "Станислав Доспевски" - Пазарджик гостува в София, представяйки за първи път в столицата колекцията "Стоян Василев". Това е възможност за публиката в София да се потопи в магията на произведенията на един от най-големите пейзажисти в българското изобразително изкуство, художникът, който превръща старите улици, пазари и..
Журналистът Иво Тодоров създаде първия български компактдиск с музика, генерирана от изкуствен интелект. Компилацията е със заглавие "Обещай да ме целунеш" и съдържа 14 композиции, направени от Suno АI, като мелодиите и вoкалите са генерирани изцяло от платформата. 12 от текстовете на песните са по стихове на Иво Тодоров от последната му книга..
Възкресия Вихърова поставя "Съзвездия" от Ник Пейн. В премиерния спектакъл участват Антоанета Петрова и Цветомир Лазаров. Сценографията е на Зарко Узунов, композитор – Емилиян Гацов (Елби). Ник Пейн се увлича от различни теории, като квантовата механика и се опитва да ги внуши в пиесата си. Това е било огромно предизвикателство за Вихърова...
"И леглото ни е зеленина" е дебютен роман на Виолета Радкова. Редактор на книгата е Борис Минков, художник – Люба Халева. Виолета е завършила английска филология в СУ "Св. Климент Охридски", с магистратура по британска и американска литература. Заедно с Михаил Минчев е съавтор на книжния подкаст "Четене му е майката". Писателят Христо..
Автор: Велизара Сърчаджиева Трилърът "Конклав" спечели в категорията "Най-добър филм" на наградите БАФТА , предадоха световните агенции. Филмът за папския конклав и драмата "Бруталистът" триумфираха на снощната церемония. Лентата "Конклав", режисирана от Едуард Бегер, беше номинирана в най-много категории от всички останали, цели..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
Режисьорът и създател на една от най-успешните театрални формации "Кредо" Нина Димитрова е навъртяла стотици хиляди километри с турнета и фестивали по..
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg