Галерия „Аросита“ разширява територията на своя поглед към съвременното изкуство, с една изложба на двама млади словашки художници – Мартина Рьотлингова и Матуш Матятко. Изложбата се нарича „Градски икони“, а поводът да се обърнат към града ни е една едномесечна Резидентска творческа програма в София, по време на която са създадени повечето от произведенията. Млади, но формирани като артисти, те са изградили свой личен стил, творбите им впечатляват с професионализма и ясно изявена позиция, в която със свобода и познание за белезите на еклектичното съвременно изкуство. Живописта и графиката са предпочитани изобразителни медии за младия творчески тандем Мартина и Матуш.
Интересното и при двамата е, че се вълнуват от пулсиращия живот на града, от съвременната архитектура, даже към някои идоли от миналото и историята на София. Авторите имат някъде близка цветова гама, но в повечето случаи зрителят ги разпознава като различни – Мартина, с по-приглушена, деликатна гама, със замъглени, като че ли създадени с подобен на филтър ефект произведения, докато Матуш е повече с ярки, сини, тъмни цветове, които ни насочват към визуализация на глобални проблеми на нашето време. Матятко е привлечен от мита, култа към политически и светски идоли, популярни личности в масовата култура. А при Мартина темата за екологията, за прекомерната консумация, за замърсения въздух са пресъздадени деликатно и ненатрапчиво.
„Градски икони“ в галерия „Аросита“ ни среща и обогатява с изкуството на двама словашки художници, които се вписват успешно на художествената сцена и у нас, и в Словакия, и в света – с изложбите си във Франция, Бали, Китай и Япония.
Интервюто с изкуствоведката Ани Венкова, куратор на изложбата, като я представи и на перфектен английски език на откриването, можете да чуете от звуковия файл.
"Вълните на морето са жени" в случая не е стихотворението на Евтим Евтимов, а българското заглавие на филмовата история на Аслъхан Юналдъ. Нейният пълнометражен игрален дебют е изпълнен с напрежение трилър, чието основно действие се развива на яхта върху лазурните вълни на Егейско море. Зрителите проследяват историята на млада жена, която се завръща в..
Спектакълът "Вино от глухарчета" на сцената на Младежкия театър "Николай Бинев" се опитва да дефинира битката между живота и смъртта, между светлината и мрака, между младите и старите. Надяваме се спектакълът да насърчи децата и семействата да говорят повече помежду си, да отнесат видяното със себе си у дома, да искат да открият "машината на времето"..
Българските книги звучат на френски език и присъстват в литературния живот на Франция. Париж, Страсбург, Лион – това е пътят на литературния тур, който в момента осъществява преводачът Мари Врина заедно с писателите Захари Карабашлиев, Рене Карабаш и Ангел Игов по инициатива на Българския културен институт в Париж. В тура участва и преведеното на..
Научнофантастична трилогия, която пренася читателя от Културната революция в Китай до невъобразимо далечното бъдеще – това е поредицата "Земното минало" на Лиу Цъсин. Всеки, който вече е чел трилогията, се е сблъскал с въображаеми, но дълбоки научни теории и с големи въпроси за човечеството и хуманността. В "Нашият ден" гост е преводачът от..
Ако погледнем филмографията на Тодор Чапкънов, ще видим редом до името му да стоят над 20 филма и сериала, като сред тях е и един от най-големите нидерландски екшъни през последните години – " Черният лотос " . Могат да бъдат прибавени и още близо 50 продукции, в които участва като първи асистент или секънд юнит, тук са включени филми като "..
С премиера ще посрещне публиката си тази вечер Драматичният театър "Сава Огнянов" в Русе. Пиесата е "Духът на поета" от Стефан Цанев, която се играе с голям..
Има ли театър на миналото и театър на бъдещето, или театърът е винаги жив, неповторим и все същият? В Световния ден на театъра в "Нашият ден" говорят..
Днес потребността от сценични изкуства е много голяма. Като живо изкуство, театърът влиза в директен контакт със своята аудитория и това е от изключително..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg