Галерия „Аросита“ разширява територията на своя поглед към съвременното изкуство, с една изложба на двама млади словашки художници – Мартина Рьотлингова и Матуш Матятко. Изложбата се нарича „Градски икони“, а поводът да се обърнат към града ни е една едномесечна Резидентска творческа програма в София, по време на която са създадени повечето от произведенията. Млади, но формирани като артисти, те са изградили свой личен стил, творбите им впечатляват с професионализма и ясно изявена позиция, в която със свобода и познание за белезите на еклектичното съвременно изкуство. Живописта и графиката са предпочитани изобразителни медии за младия творчески тандем Мартина и Матуш.
Интересното и при двамата е, че се вълнуват от пулсиращия живот на града, от съвременната архитектура, даже към някои идоли от миналото и историята на София. Авторите имат някъде близка цветова гама, но в повечето случаи зрителят ги разпознава като различни – Мартина, с по-приглушена, деликатна гама, със замъглени, като че ли създадени с подобен на филтър ефект произведения, докато Матуш е повече с ярки, сини, тъмни цветове, които ни насочват към визуализация на глобални проблеми на нашето време. Матятко е привлечен от мита, култа към политически и светски идоли, популярни личности в масовата култура. А при Мартина темата за екологията, за прекомерната консумация, за замърсения въздух са пресъздадени деликатно и ненатрапчиво.
„Градски икони“ в галерия „Аросита“ ни среща и обогатява с изкуството на двама словашки художници, които се вписват успешно на художествената сцена и у нас, и в Словакия, и в света – с изложбите си във Франция, Бали, Китай и Япония.
Интервюто с изкуствоведката Ани Венкова, куратор на изложбата, като я представи и на перфектен английски език на откриването, можете да чуете от звуковия файл.
Спомените и реалността на "Дионисиеви мистерии" , които оживяват в платната на маестро Васил Петров – разговор с художника и с галеристката Краси Алексиева . Изложбата може да бъде видяна до 10 февруари в галерия "Възраждане" , разположена в Стария град на Пловдив. На телефонната линия на "Terra Култура" Васил Петров споделя своите..
На 27 януари се навършва 1 година от смъртта на актьора Славчо Пеев. Спомняме си за него със записи от Архивния фонд на БНР. Светослав Пеев завършва актьорско майсторство през 1964 година. През годините Славчо Пеев, както го познаваме, играе в Драматичен театър – Добрич, в Сатиричния театър "Алеко Константинов", като до 1989 година е..
Харуки Мураками, един от най-четените съвременни писатели, спряган многократно като следващ носител на Нобеловата награда за литература навърши 76 години. След като вече две десетилетия прозата му живее и в превод на български език, и е превеждана и на над 50 други езици, и то не само от японски, до каква степен може да се твърди, че Мураками е..
Киното е необятен и най-вече визуален свят. Играе с всичките ни сетива, но без зрението, няма кино. Виновници да виждаме киното са операторите. И колкото зависи от режисьорите какво виждаме на екрана, толкова зависи и от оператора. Занаятът през окото на обектива, представен от младия оператор Александър Добрев, е равен на дисциплина и..
Писателят и журналист Димитър Шумналиев гостува в "Артефир" със своята "Поема за бохема" – роман в минало несвършващо време. Ежедневните спектакли, политически, икономически, обществени, са прекрасна лаборатория за един писател, смята Шумналиев. "Надарени сме от историята и от Бога да бъдем наистина заредени с творческа енергия и..
Новата книга на Любомир Канов се нарича "Късен следобед" и по думите му в нея разказва "за своето пребиваване на толкова тъжната и прекрасна Земя". "Има..
Антикорупционният фонд ( АКФ) излезе с ново разследване , в което разкрива "скандални назначения на политически свързани лица в "Булгартрансгаз"...
Писателят и журналист Димитър Шумналиев гостува в "Артефир" със своята "Поема за бохема" – роман в минало несвършващо време. Ежедневните спектакли,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg