Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Czeching 2020 и чешката музикална сцена по време на пандемия

Якуб Кайфош, главен музикален редактор на Radio Wave
Снимка: Барбора Линкова

Конкурсът Czeching е един от знаковите музикални проекти на дигиталната платформа Radio Wave на Чешкото национално радио. Провежда се от 2013 г. насам и има за цел популяризирането на нови чешки артисти и групи на международната сцена. От 2016 г. насам по препоръка на Катерина Хуртаева, тогавашния директор на Чешкия център в София, в Международното жури на конкурса (наред с колегите от Исландия, Германия, Полша, Франция, Великобритания и други – общо 18 специалисти от 15 страни, сред които представители на BBC, Puls, Rai Radio 2, Radio France, FM4 и шоукейс фестивалите Eurosonic Noorderslag и MENT) има представител има и предаването „Аларма“ на програма „Христо Ботев“ на БНР.

Жанровете, в които се изявяват различните артисти в конкурса, са изключително разнообразни, като все пак общата насока е алтернативният инди/поп звук. Финалният концерт, на който бива обявен победителят, обикновено се провежда на фестивала „Метроном“ в Прага, на който Radio Wave си има своя сцена и на който миналия юни именно благодарение на Radio Wave имах възможността за последен път в живота си да гледам Kraftwerk на живо (Флориан Шнайдер, припомняме, си отиде на 21 април тази година на 73-годишна възраст)… Иначе предишни години Czeching е имал и доста по-алтернативни локации – като паркингът на Чешкото радио, специално изпразнен от служебни автомобили заради събитието. Миналогодишните лауреати – момичетата от инди/трип-хоп/поп триото Viah са изключително добър пример за световното ниво на конкурса, а за иновативния подход на Radio Wave към всеки от забелязаните от тях артисти свидетелства този чудесен видео клип, заснет във верижния ретро-асансьор на Чешкото радио…


За тазгодишното издание, което по разбираеми причини ще се проведе в по-камерен формат този петък (на 26 юни), за ролята на радиото като медия днес, както и за това как се справя чешката сцена с пандемията, разговаряме с главния музикален редактор на Radio Wave Якуб Кайфош, също ключов представител на чешката алтернативна сцена, на чиито музикални проекти също обещаваме да обърнем внимание по-нататък в „Аларма“.

Какво е общото между четиримата номинирани тази година и кое е най-характерното за всеки от тях?
Бих казал, че общото между четиримата номинирани за Czeching 2020 е силно съвременното им и поп-ориентирано звучене – нещо, което търсехме, докато ги подбирахме. Те всички са и силно електронни, което явно е уклонът напоследък, особено покрай носталгията по 80-те години, обзела днешната музика. Ако се спрем на тях един по един...

Bols/Slob е на пръв поглед много млад автор/продуцент, но ни праща музика от поне три години и го наблюдаваме как израства от първите неуверени стъпки преди до апокалиптичното си звучене сега, което аз намирам за изключително своеобразно не само тук, в Чешката република, но и в света.



Музиката на Бара Змекова, единствената, която не пее на английски в настоящата подборка, гледа назад, към историята не само на западната популярна музика, но по-специално на местната и на фолклора, от който идва – всичко това Бара съчетава с авторски почерк в писането на песни, който всеки ще разбере, дори и без да знае думите, защото нейната поп-чувствителност е толкова изразителна.



Звученето на Теа София, струва ми се, е най-съвременното сред всички номинирани за Czeching 2020. Тя е една почти ASMR-певица, бих казал (от автономна сензорна меридионална реакция, успокоително-възбуждащият шепот, който е толкова моден напоследък - б. пр.) – като Били Ейлиш, от същото направление, в което гласът се чува дълбоко в главата, когато слушаш парчетата ѝ. Затова я избрахме, нищо че тя сега дебютира – дебютът ѝ е толкова могъщ, толкова революционен за местната поп-сцена, че просто трябваше да присъства.


И не на последно място – JayRо, които, бих казал, са забавна група, звучат все едно не се вземат много насериозно. Като се заслушаш обаче, по-ефектните им фрази и начинът, по който си пишат песните, са толкова изпипани, толкова чешки някак (хуморът в музиката е много чешки). А техният звук може да пожъне успех в куп други страни и на всеки фестивал или във всеки клуб. Това е група, която се запомня, особено поради факта, че не се държи като групите, които вече познаваме. Да, JayRо звучат доста носталгично, но такава е, както казахме, съвременната тенденция.



Кое беше най-голямото препятствие пред Czeching в тази особена година – 2020?

Най-голямото препятствие, което се наложи Czeching 2020 да преодолява във връзка с пандемията, е че фестивалът „Метроном“ в Прага, който обикновено приютява номинираните за Czeching на сцената на Radio Wave, беше преместен за ранната есен. Затова ние ще направим едно доста по-скромно представяне, но все пак лайв, в страхотния пражки клуб „Кафе В лесе“ на 26 юни, тоест много скоро, та нямам търпение да чуя тези певци и групи на живо… И още едно нещо, което веднага се забелязва, защото е различно от предишните издания – промоционалното видео за всеки от номинираните е правено в домашни условия и е по-семпло. Така обаче ми се струва, че имаме възможност да надникнем в нещо, което преди не е било видимо – как работят тези музиканти по време на пандемията и как изглеждат домовете им, а това е винаги интересно. Аз бях голям фен на MTV Cribs и мисля, че тези видеозаписи могат да се приемат като тийзъри за нещо доста подобно.

Как премина карантината за пражката музикална сцена?

Като гледам местната музикална сцена през месеците на карантината, виждам, че – както се случи в ред други страни – и ние решихме въпроса с много стриймване. Дори Radio Wave организира т.нар. „Карантинни сешъни“, които можете да намерите на Фейсбук страницата ни – музиканти предаваха директно от домовете си в различни обстановки. Ще видите и отделни акустични изпълнения, и цели групи, и автори на електронна музика, които успяха да си съберат цялата техника вкъщи и с часове да поддържат денс-парти... По същия начин се задействаха и доста други организатори из цяла Чехия, та това беше една от възможностите за справяне със случващото се. В момента живите концерти в страната се възстановиха.
От идната седмица вече могат да се събира публика до 500 души и мисля, че положението ще се подобрява, билетите се разпродават и всичко се стреми да се върне към нормалност. Както феновете, така и музикантите, разбира се, са закопнели за концерти, особено след като навън се стопли, а тази година фестивалите бяха или отменени, или отложени... което ми се вижда: а) много тъжно и драматично за живата сцена, но и б) много любопитно – да видим как музиканти и промоутъри ще се справят с летния фестивален сезон, който няма да е типичният. Ако се опитаме да изведем нещо хубаво от всичко, което се случва сега, то може би е, че музиката отново става по-общностно изживяване и че отделните общности ще започнат да си създават сами събития през лятото – по-малки по мащаб, но много по-големи като смисъл.

Какво е радиото за теб лично, защото видяхме и по време на карантината каква огромна роля и мощ може да има то като медия, свързваща хората?

Що се отнася до ролята на радиото напоследък – спокойно мога да кажа, че доста хора се върнаха към този формат, доста хора, както се вижда от статистиката на нашето радио, са започнали да ни слушат. Да, много е тъжна причината за подобна промяна, но пък е хубаво, че хората се връщат към радиото: обичам го като медия, и то не само защото работя в радио – просто ми е приятно да го слушам. Надявам се, че тепърва няма да има отлив, промяна, защото програмата, която направихме – разговорите за музика и въобще всичките ни предавания, дори несвързаните с музика – не се намира другаде. Имам надежда, вярвам, че хората – през месеците, когато бяха зажаднели за нещо по-различно от „съдържанието“, което обикновено получават, и бяха принудени от карантината да се разтърсят за алтернативи – са проумели, че радиото не е „ретро“, а нещо крайно съвременно, устремено ден след ден към бъдещето.

Какво следва за Czeching и за победителя, чието име ще бъде излъчено утре?

Победителят на в Czeching 2020 ще бъде обявен на 26 юни на вече споменатия мини-концерт в „Кафе В лесе“ в Прага и оттам нататък го чака шестмесечна авантюра, която ще приключи с Eurosonic Noorderslag, един от най-големите и стари европейски шоукейс-фестивали в Холандия. По време на тези шест месеца победителят ще бъде „подложен“ на интензивна работа с подходящи съветници, за да може да се представи възможно най-добре на фестивала, а не просто да се разходи до концерт в чужбина – това би било жалко. Миналогодишните победители Viah вече минаха по този път и не се съмнявам, че беше за добро: това много помогна на групата, те се справят отлично сега и ходенето на Eurosonic послужи да бъдат сериозно забелязани от многобройна международна публика.
Да видим докъде ще стигнат – ние не спираме да наблюдаваме и да подпомагаме нашите избраници, когато Czeching свърши. Опитваме се да ги интегрираме като част от сцената около Radio Wave и да им оказваме всякаква подкрепа. Същото предстои и за тазгодишния победител, плюс много учене, много занимания преди Eurosonic Noorderslag. За самия Czeching – надявам се на много още истински талантливи и особено надухани музиканти, които искат да пробият и да бъдат не просто най-добрите в околностите, а въобще най-добрите, и да създават музика, която заслужава времето и ушите на хората. Мисля, че това е най-високият възможен стремеж, когато става въпрос за музика по принцип.

Превод на интервюто: Нева Мичева
 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Луис Армстронг, слънчевият законодател на джаза

На 6 юли се навършват 49 години от смъртта на Луис Армстронг, може би най-известният джаз музикант на всички времена. Като повечето големи легенди и Армстронг е засенчен от собствения си успех. Публиката го свързва най-вече с песента What a Wonderful World , която се е превърнала в нещо като химн на човеколюбието и надеждата. Също толкова прочути са и..

публикувано на 06.07.20 в 10:28
Карлос Клайбер

Карлос Клайбер – обвиняваха го за капризите му, обожаваха го, когато бе на пулта…

На трети юли музикалният свят отбеляза 90-годишнината на един от най-харизматичните и същевременно загадъчни диригенти на ХХ век. Карлос Клайбер си отиде от този свят през 2004. Точно десет дни след 74-ия си рожден ден. И макар маестрото от години да не се бе появявал на пулта, екзалтираните му почитатели таяха надежда чудото да се случи през лятото на..

публикувано на 03.07.20 в 12:59

Програма на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 юли 2020 година

1 юли Свирят Албрехт Майер (обой) и Себастиан Кнауер (пиано 3.00 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Соната за цигулка в ми минор, номерация по Кьохел 304. Аранжимент за обой – Албрехт Майер. 3.11 часа – Франц Шуберт (1797-1828), Импромтю в ла бемол мажор, D 935. Изпълнява Себастиан Кнауер. 3.18 часа – Франц Шуберт (1797-1828), Импромтю в ла..

публикувано на 30.06.20 в 17:23
Фиоренца Косото

Фиоренца Косото във „Фаворитката“ на Доницети

В края на април прочутото мецосопрано отпразнува 85-ия си рожден ден. А ролята на Леонора от „Фаворитката“ на Доницети изстреля Косото в звездна орбита още в началото на 60-те години. Датата е 5 януари 1962 година – Джулиета Симионато трябва да участва в спектакъл на Миланската скала, очакван с голям интерес. Внезапно се разболява и е време Фиоренца..

публикувано на 27.06.20 в 09:10

Летни спектакли в Русе

След внезапното спиране на концертите и спектаклите Русенската опера предлага няколко срещи за своята публика. Завръщането е на 26 юни с избрани моменти от оперетата “Прилепът” на Щраус. Общо девет са събитията - оперета, детски спектакъл, камерен концерт посветен на Бетовен, гала концерт и оперен спектакъл на открито. В звуковия файл чуйте какво..

публикувано на 26.06.20 в 10:10