Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Луис Армстронг, слънчевият законодател на джаза

БНР Новини

На 6 юли се навършват 49 години от смъртта на Луис Армстронг, може би най-известният джаз музикант на всички времена.

Като повечето големи легенди и Армстронг е засенчен от собствения си успех. Публиката го свързва най-вече с песента What a Wonderful World, която се е превърнала в нещо като химн на човеколюбието и надеждата. Също толкова прочути са и дуетите му с Ела Фицджералд. Съвместното им изпълнение на La vie en rose е нещо като музикална визитка на радостта от живота. 

Трудно е обаче да се проследи обхватът на влиянието на Луис Армстронг върху облика на джаза и издигането му до един от водещите музикални стилове на ХХ в. 

Армстронг е не само легендарен тромпетист, чиито сола се анализират и изучават и до днес, не е просто певец, но и музикален посланик, популяризатор на музиката, която тръгва от улиците и нощните клубове на Ню Орлийнс, за да се превърне във форма на изкуство и да завладее света.

Луис Армстронг и Грейс Кели на снимките на High SocietyРолята му за еманципирането на джаза е огромна и въпреки че техниката му на тромпет след това многократно е била надграждана от други изпълнители, никой друг не е създал и частица от музикалните шедьоври, които Сачмо създава с квинтета, а по-късно и секстета си „Hot Five“ и „Hot Seven“.

Разгледан в контекста на 20-те години, превъзходството му е още по-голямо.  Във време, когато свиренето на тромпет попада в една от двете основни категории – на веселите, несложни ансамблови изпълнения  на нюорлийнския диксилинед или маршовото стакато, характерно за военните оркестри на Ню Йорк, Армстронг открива пътя за едно по-изкусно фразиране и по-фрагментирано темпо, което ще разцъфти в следващите десетилетия.

Още от ранните записи на Луис се открояват не само бравурните му сола, но и лиричната страна на таланта му, вкоренена в нюорлийнския блус.

Специалистите твърдят, че Армстронг може би никога не надминава своите музикални постижения от 20-те години, но пък се превръща в един от първите феномени на попкултурата. 

Ела и Луис - една от най-знаменитите музикални двойкиПоявите те му в холивудски филми като "High Society" (1956), "Paris Blues" (1961), "Хелоу, Доли!" (1969) и в безброй телевизионни предавания го превръщат в най-рядката порода знаменитости, които светът познава само с едно име: Сачмо (съкратено от „уста-торба“). Той продължава да изнася концерти по целия свят до смъртта си през 1971 г. и среща милиони с джаза, което го превръща в най-разпознаваемото въплъщение на тази музика завинаги.

Сачмо през целия си живот вярва и казва, че е роден на 4 юли 1900 г. Много години по-късно става ясно, че всъщност рождената му дата е 4 август 1901 г.

Любопитно е да се отбележи, че Армстронг започва музикалния си път във време, в което грипът върлува в родния му Ню Орлийнс, вземайки над 3300 жертви в годината между 1918-1919 г. Човекът, който прави повече от всеки друг за изковаването на самото понятие "джаз", е бил изложен на огромен риск от заразяване, а ние днес можем да се наслаждаваме на записите му и да се питаме каква би била историята на музиката без тромпета и дрезгавия глас на Сачмо.


 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Миланската скала открива сезона с гала представление по телевизията

Миланската скала ще излъчи гала представление от празната си зала по телевизията през декември, след като заради пандемията се налага да отмени традиционното си откриване с опера за първи път от Втората световна война, предадоха Ройтерс и Асошиейтед прес, цитирани от БТА.  Обичайното откриване на сезона в Миланската скала, което е ключов момент в..

публикувано на 25.11.20 в 17:04

Давид Флорио – Италия е странно място

Italy Is A Strange Place – така е озаглавил дебютния си студиен албум италианският мултиинструменталист Давид Флорио – композитор, аранжор, продуцент.  Роден в Милано през 1973 г., на 11-годишна възраст започва да учи флейта, а по-късно овладява и инструментите китара, пиано, бас и барабани.  През годините е композирал песни за утвърдени..

публикувано на 25.11.20 в 15:32

Проектът „Пеещи артисти“ – през погледа на композитор и актьор

Песента на Момчил Колев „Кутийка за спомени“ по текст на Мария Касимова-Моасе, в изпълнение на Татяна Лолова, наскоро очарова феновете на голямата актриса. Последва нова премиера на Момчил Колев и пета поред песен в проекта „Пеещи артисти“. Нейното заглавие е „Роднина на дъжда“. „Това е кино, облечено в поезията на Георги..

публикувано на 25.11.20 в 11:10

Премиера на „Електра“ в Софийската опера

Българската премиера на операта „Електра“ на Рихард Щраус предстои да се случи на 26 ноември. „Електра“, опус 58 е опера в едно действие от Рихард Щарус, либрето е на Хуго фон Хофманстал по негова драма от 1903 г. Това е първата от серията от шест опери, които ще създадат двамата. Представена е на 25 януари 1909 г. в Кралската опера в Дрезден под..

публикувано на 25.11.20 в 08:05
Мирела Френи в  „Евгений Онегин“ от Чайковски

Галаконцерт на Мирела Френи в Мюнхен от 30 май 1987, на пулта е Владимир Гяуров

Неделният следобед този път започва с думите „Аз съм смирена служителка на творческия дух“ на актрисата Адриана Лекуврьор. И аплаузи за нейната изумителна интерпретаторка, която остана в умовете и сърцата ни със спомена за крехката фигура, невероятните огромни очи, пленителната усмивка, красивите златисти коси, милото и естествено излъчване и поведение и..

публикувано на 22.11.20 в 08:10