Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Луис Армстронг, слънчевият законодател на джаза

БНР Новини

На 6 юли се навършват 49 години от смъртта на Луис Армстронг, може би най-известният джаз музикант на всички времена.

Като повечето големи легенди и Армстронг е засенчен от собствения си успех. Публиката го свързва най-вече с песента What a Wonderful World, която се е превърнала в нещо като химн на човеколюбието и надеждата. Също толкова прочути са и дуетите му с Ела Фицджералд. Съвместното им изпълнение на La vie en rose е нещо като музикална визитка на радостта от живота. 

Трудно е обаче да се проследи обхватът на влиянието на Луис Армстронг върху облика на джаза и издигането му до един от водещите музикални стилове на ХХ в. 

Армстронг е не само легендарен тромпетист, чиито сола се анализират и изучават и до днес, не е просто певец, но и музикален посланик, популяризатор на музиката, която тръгва от улиците и нощните клубове на Ню Орлийнс, за да се превърне във форма на изкуство и да завладее света.

Луис Армстронг и Грейс Кели на снимките на High SocietyРолята му за еманципирането на джаза е огромна и въпреки че техниката му на тромпет след това многократно е била надграждана от други изпълнители, никой друг не е създал и частица от музикалните шедьоври, които Сачмо създава с квинтета, а по-късно и секстета си „Hot Five“ и „Hot Seven“.

Разгледан в контекста на 20-те години, превъзходството му е още по-голямо.  Във време, когато свиренето на тромпет попада в една от двете основни категории – на веселите, несложни ансамблови изпълнения  на нюорлийнския диксилинед или маршовото стакато, характерно за военните оркестри на Ню Йорк, Армстронг открива пътя за едно по-изкусно фразиране и по-фрагментирано темпо, което ще разцъфти в следващите десетилетия.

Още от ранните записи на Луис се открояват не само бравурните му сола, но и лиричната страна на таланта му, вкоренена в нюорлийнския блус.

Специалистите твърдят, че Армстронг може би никога не надминава своите музикални постижения от 20-те години, но пък се превръща в един от първите феномени на попкултурата. 

Ела и Луис - една от най-знаменитите музикални двойкиПоявите те му в холивудски филми като "High Society" (1956), "Paris Blues" (1961), "Хелоу, Доли!" (1969) и в безброй телевизионни предавания го превръщат в най-рядката порода знаменитости, които светът познава само с едно име: Сачмо (съкратено от „уста-торба“). Той продължава да изнася концерти по целия свят до смъртта си през 1971 г. и среща милиони с джаза, което го превръща в най-разпознаваемото въплъщение на тази музика завинаги.

Сачмо през целия си живот вярва и казва, че е роден на 4 юли 1900 г. Много години по-късно става ясно, че всъщност рождената му дата е 4 август 1901 г.

Любопитно е да се отбележи, че Армстронг започва музикалния си път във време, в което грипът върлува в родния му Ню Орлийнс, вземайки над 3300 жертви в годината между 1918-1919 г. Човекът, който прави повече от всеки друг за изковаването на самото понятие "джаз", е бил изложен на огромен риск от заразяване, а ние днес можем да се наслаждаваме на записите му и да се питаме каква би била историята на музиката без тромпета и дрезгавия глас на Сачмо.


 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Жените в музиката – нов проект на Датското радио, посветен на жени-композитори

В навечерието на 8 март, обявен от ЮНЕСКО за Международен ден на жените, Европейският съюз за радио и телевизия осъществи нови програми от проекта, озаглавен „Жените в музиката“, който започна през 2019 година. Специално за 8 март 2021 г. Датското радио в сътрудничество с БиБиСи изготви серия от мини-портрети в звук на жени-композитори, които..

обновено на 08.03.21 в 09:14

Програма на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 март 2021 година

1 март 3.00 часа – Густав Малер(1860-1911), Симфония № 3 в ре минор. Изпълняват Даниела Сидра (сопран), хор на Ла Скала, детски хор на Ла Скала с диригент Зубин Мета. 4.41часа – Райнхолд Глиер (1975-1956), Прелюд, Гавот, Берсьоз, Интермецо и Скерцо из Осем пиеси за цигулка и чело, оп. 39. Изпълняват Бюнчан Лий (цигулка) и Камерън Крозман (чело). 4.54..

обновено на 07.03.21 в 09:57

Джулиус Рудел и златните години на New York City Opera

На 6 март преди 100 години във Виена е роден Джулиус Рудел. През 1943 започва работа като корепетитор в току-що появилата се New York City Opera. Получава американско гражданство, а на 25 ноември 1944 се качва за пръв път на диригентския пулт. Заглавието никак не е случайно: „Цигански барон“ от Йохан Щраус. Познавачи твърдят, че духът на Виена, ароматът и..

публикувано на 06.03.21 в 08:15
 Явор и Калоян Куманови

Още двама талантливи творци станаха „жертва“ на радио блицинтервю – Калоян и Явор Куманови

Родени в Добрич с разлика от около пет години. Историята им с изкуството започва с музиката и любовта към акордеона. Завършват музикална паралелка на средно училище „Климент Охридски“ в родния си град, със специалност „акордеон“. В Пловдив и двамата завършват АМТИИ със специалност музикална педагогика. След завършване на Академията..

публикувано на 05.03.21 в 18:55

Детски спектакъл-фентъзи „Вълшебната гора“

Имало едно време... Така започва всяка приказка. Ето и тази. „В гората малката Гъбка тъгува – иска да опознае света, да играе, да открива приятели, но е неподвижна. И ето, че Вълшебникът ще и помогне да се движи, но и ще ѝ даде ценен съвет: „В гората има и добри и лоши неща и тя трябва да ги опознае, но и да се пази…“ И наистина ще срещне..

публикувано на 05.03.21 в 12:15