Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Аудиоклиматът на романа „Климати“

Снимка: Даниела Манолова

Да превърнеш едно толкова емоционално наситено и психологически изпипано повествование в аудио е предизвикателство не само за конструкцията, сложността на драматургичните линии и плътността на характерите, но и напрегнат тест за постигане на онази уникална чувствена, чувствителна и същевременно пластична атмосфера, за която Андре Мороа използва думата климат, и която преминава естествено в странното на пръв поглед множествено число климати.

В усета и въображението на Илия Добрев аудио климатът на „Климати“ се е оформил като прецизно, деликатно, увличащо, хипнотично звуково творение, като течението на река, в която хем можеш да проследиш различни потоци, хем да се насладиш на дълбочината и общата мощна увличаща енергия.

Издаден за първи път през 1928 година, романът „Климати“ донася световна известност на Андре Мороа (1885-1967), един от най-многостранни френски автори, спечелил широко известност и като биограф, историк и прозаик, чийто морализъм в съчетание с изключително точно психологическо наблюдение провокират литературните критици да го сравняват с Толстой.

Ефектно можем да опростим сюжета на „Климати“ в три думи и три цифри: един мъж, две сватби, два провала. Но зад това схематично сензационно натруфено обобщение се вихри история, която неразкрасената истина за човешката природа в съчетание с романтичната представа за любовта превръщат в стремителна вихрушка от щастие и трагедия. 

Още един ключ към аудиотворението „Климати“: 

Афористичната философия на книгата е неподвластна на времето, New York Times

Участват: Нина Стамова, Георги Кадурин, Мая Бабурска, Параскева Джукелова, Елена Райнова, Гергана Кадиева и Илия Добрев.

 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Подреждане на липсващите части

Зад заглавието Части от цялото стои впечатляващо аудиотворение по мотиви от текстове на Йордан Радичков за срещата на отсамните и оттатъшните хора, една истинска демонстрация на аудиоспектакъл, въпреки цялата условност на термина спектакъл, приложен за радио, защото става дума за пищна образност и осезателна пластичност, постигнати от..

публикувано на 08.08.20 в 10:20

Рas de deux на границата между разум и лудост

Jazz Age/епохата на джаза е не само термин, който Франсис Скот Кий Фицджералд изобретява, но и набъбнала от противоречия реалност, която поставя в центъра на изображение на своите разкази и романи. Ранните 30-те, когато замисля и работи върху „Нежна е нощта“, са едни от най-мрачните години в живота му. През 1932 г. съпругата му Зелда е хоспитализирана..

публикувано на 06.08.20 в 13:20

Истории от спрелия свят

Нарекоха го „демон“, докато превземаше света неочаквано бързо и уби безброй хора. Лекари и учени търсеха знание и решения, докато той менеше „лицето“ си всеки ден. Започнаха да го наричат „Хамелеон“. През месец март в Бергамо, Италия, „умрелите са толкова много, че няма къде да ги погребват вече“, а месец по-късно в Ню Йорк „хладилните камиони седят зад..

обновено на 20.07.20 в 10:19

Мигове условност

„Условното наклонение изразява един евентуален или иреален факт, чиято реализация се разглежда като следствие от един предположен факт, от едно условие. Употребява се и за да се обозначи просто някаква фантазия, като случките се пренасят в полето на въображаемото. Например изначалната условност, използвана от децата, когато измислят нова игра.“..

публикувано на 19.07.20 в 09:05

Да се ожениш или да не се ожениш…

„Някой път като започнеш, така, в свободното си време да мислиш, току-виж накрая решиш най-после да се ожениш. Живееш, живееш и накрая ти става много гадно“. В среднощното време за радиотеатър може да чуете „Женитба“ – великолепната комедия на Николай Василиевич Гогол, която не слиза от световните сцени. Гогол определя пиесата си като невероятно събитие..

публикувано на 18.07.20 в 09:05