Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Рas de deux на границата между разум и лудост

Снимка: Даниела Манолова

Jazz Age/епохата на джаза е не само термин, който Франсис Скот Кий Фицджералд изобретява, но и набъбнала от противоречия реалност, която поставя в центъра на изображение на своите разкази и романи. Ранните 30-те, когато замисля и работи върху „Нежна е нощта“, са едни от най-мрачните години в живота му. През 1932 г. съпругата му Зелда е хоспитализирана заради шизофрения в Балтимор, Мериленд, а авторът е наел имение в предградието на Тоусън, за да работи върху историята за възхода и падението на Дик Дайвър, блестящ млад психоаналитик, и съпругата му Никол, опасно нестабилен психически негов пациент. Фицджералд няколко пъти остава без пари и взима заеми от своя редактор и агент, принуден е да пише и кратки истории за булевардни списания. В копие на романа, което изпраща на свой приятел, той пише:

„Ако ви хареса „Великият Гетсби“, за Бога, прочетете това. Гетсби беше върховно постижение, но това е изповед на вярата.“

В „Нежна е нощта“ Фицджералд си поставя решително за цел да напише най-амбициозния и мащабен роман в кариерата си, като експериментира радикално както с наративните условности на хронологията, така и с наративните условности на гледната точка. Използва дори ранните постижения на психиатрията, за да обогати пластичността на характерите си. „Нежна е нощта“ е и усилено, дори болезнено автобиографично произведение, като в същото време историята за низходящата спирала на развитие и разпадането на личността е парадигматично съчинение за цяло поколение.

Постановката на Радиотеатъра върху романа е прекрасна възможност за съчетаване на два ефекта – майсторството на велик разказвач, предложено от нова медия, и майсторството на аудиофакта, предложено от супертворчески екип. Илия Добрев, Силвия Лулчева, Антоанета Добрева-Нети, Свежен Младенов, Васил Бинев, Нина Стамова и Мая Бабурска са гласовете в нашата „Нежна е нощта“ в неделя през нощта. Преводът е на Дмитрий Иванов, драматизацията за радио – на Майя Динева. След толкова фини и емоционално въздействащи съвместни продукции Илия Добрев и Валя Бояджиева като тандем от режисьор и музикален оформител в „Нежна е нощта“ са изключителни.

 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Щастието вътре в нас

Михаил Казаков е роден през 1986 година. Завършил е право. Писането обаче е в сърцето и сред талантите му. Негови пиеси получават номинации в няколко конкурса за съвременна българска драматургия. Има реализирани постановки в Радиотеатъра, а в момента на театрална сцена с успех се играе пиесата му „Кризисен център“. „Здравейте! Писането е мое хоби, но..

публикувано на 19.09.20 в 11:05

Захари Карабашлиев в радиотеатъра

Предлагаме ви среднощно слушане на радиоварианта на пиесата на Захари Карабашлиев „Неделя вечер“. Режисьор – Здравко Митков. Участват артистите: Лили Маравиля, Роберт Янакиев, Мартин Гяуров, Николай Върбанов, Гергана Плетньова, Мила Банчева. „Пиесата ми „Неделя вечер“ е пиеса за човешка криза. Дълбока и неизбежна за всеки един от нас криза, от..

публикувано на 18.09.20 в 13:59

„Вечеря за четири стола“ е одобрена за конкурсната програма на европейския медиен фестивал „При Европа”

Радиопостановката на БНР „Вечеря за четири стола“ е одобрена за участие сред 642 продукции в конкурсната програма на най-големия европейски медиен фестивал „При Европа”.  Пиесата на българския драматург Александър Лютов, която спечели конкурса по случай 80-годишнината на Радиотеатъра към програма „Христо Ботев“, ще се състезава с още 33 европейски..

публикувано на 15.09.20 в 13:57
Колаж: Даниела Манолова

Ингмар, хората, които познаваш, трябва да са чудовища

На 8 октомври 1978 се появява готовият филм „ Есенна соната“ . Фокусиран върху процеса на изясняване на вината, литературният сценарий на филма, който след това има самостоятелна съдба на многобройни театрални и аудиосцени, навлиза в камерния свят на героите с огромна енергия за изследване на конфликта. Една майка и две дъщери са в..

публикувано на 12.09.20 в 09:05
Колаж: Даниела Манолова

Радиопиеса с наградите Сони и Джайлс Купър в неделя през нощта

„Епизод, заснет в Хирошима/ Hiroshima – The Movie“ е радиопиеса, написана за БиБиСи през 1985г. Авторът ѝ Майкъл Уол тогава е на 39 години. За краткия си живот от 45 години написва повече от 40 пиеси за сцена и за радио. Най-известните са „ Сред варварите“ от 1989 и черната комедия „ Смехът на жените“ , поставена за първи път след смъртта на..

публикувано на 10.09.20 в 15:17