Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Димитър Узунов: Липсата на партньорско отношение от фондация "Пловдив 2019" е непочтителна

Янина Танева: Настояваме за по-добро управление на средствата за култура

Десетки организации и артисти, участвали в програмата на “Пловдив 2019 – Европейска столица на културата" излязоха с отворено писмо до институциите и медиите, в което поставят въпроси за неизплатени стотици хиляди левове по осъществени проекти, унизителни според тях договори и още проблеми. Ще се разберат ли на предстоящата си среща фондация “Пловдив 2019” и организациите и артистите, които си чакат неразплатени средства за участия в Европейска столица на културата 2019?

Гледните точки са представени от Янина Танева – „Фабрика за идеи”, Димитър Узунов – драматург и Фондация "Пловдив 2019", чрез официалното им становище в отговор на отвореното писмо.

Янина Танева от „Фабрика за идеи” разказа в "Нашият ден" какво е довело до необходимостта от тази среща:

"За нас е важно българската общественост да започне да мисли по нов начин за своите данъци, дадени в сферата на културата, и да знаем, че всички ние трябва да настояваме за по-добро управление на публичните ни финанси, които по един или друг начин опират до политически решения.

Проблемът, който сплоти толкова много организации в този сектор, е в отношението на фондация “Пловдив 2019” и несъответствието между мотото и концепцията ѝ и това, което наблюдаваме като отношение към артистите, изградили културната програма на "Пловдив 2019". Най-същественият проблем, със съвсем реален отпечатък върху сектора по време на кризата, са изключително забавените плащания, изключително тромавото отчитане.

В културния сектор липсва административен и юридически капацитет. Благодаря за този урок, даден от "Пловдив 2019", но се чудя дали това беше идеята? Не беше ли идеята да си партнираме, да растем заедно, да изградим за България една по-добра среда в сферата на културата?" – пита Янина Танева и допълва:

"Ние до последно бяхме гледани като врагове, като някой, който със сигурност ще открадне публични средства... имаше една записна заповед, доста скандална, която, слава Богу, те оттеглиха, след като юристи я обявиха за несъстоятелна..."

Танева подчерта, че апелът на писмото и на всички артисти е в две посоки: "Да бъдат изплатени в най-скоро време дължимите суми, защото наистина е въпрос на оцеляване. Другият план е как всички ние да контролираме от тук нататък да контролираме публичните си ресурси, вложени и инвестирани в сферата на културата. Настояваме за много по-добро управление!"

Драматургът Димитър Узунов разказа за техния проект за късометражно кино и отношението им с фондация "Пловдив 2019":

"Договорите, които фондация "Пловдив 2019" ни наложи, са много двузначни. Фондацията отказа да ни плати около 4500 лв, защото сме закупили по-евтини самолетни билети. Казус, уж технически, който не би трябвало да е проблем. Това продължи около година. Преди седмица получихме финален протокол. Нямах отговор от г-н Велчев на желанието ми за среща. Сега очаквам развитие след днешната среща."

Узунов подчерта, че липсата на партньорско отношение от страна на фондация "Пловдив 2019" е непочтителна, дразнеща и обидна. "Мотото на "Пловдив 2019" беше "Заедно". А накрая ние се оказваме ощетени."




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Резервно око: един различен поглед към реалността

Художникът Радослав Мъглов представя новите си творби в изложбата "Резервно око" в столичната галерия "Аросита". Кураторът Викенти Комитски споделя за експозицията: "В тази изложба на Радослав Мъглов, под формата на серия от непоказвани рисунки, се ангажира с една история за деконструкция на образа като такъв. Рисунките, с четка и..

публикувано на 25.04.24 в 07:53
Радостин Радев

Като на филм: пътят от България до Англия на актьора и продуцент Радостин Радев

Вместо да стане полицай, какъвто си е представял, че иска да бъде, той избира да е от хората, които могат да изиграят всеки, дори човекa на реда. От школата в Симеоново до самолета, който каца в Лондон, Радостин Радев извървява пътя на самоосъзнаването и вечното усъвършенстване в преследване на влечението – актьорското майсторство. Британската..

публикувано на 24.04.24 в 16:46
Кадър от снимачния процес

Музикален клип говори за любовта на човек към родината

Предстои премиерата на музикалния клип "Оставам" на певицата Вили Русева. Сюжетът на клипа представя една история за силната и непреходна любов между човек и родина. Идеята се ражда от режисьора Борислав Костов, който от години работи по сценарий за филм за българската история – "Коси в прахта".  Самият късометражен музикален филм е продуциран от..

публикувано на 24.04.24 в 16:04

Привидният парадокс на непреходната култура

От какво зависи непреходното в културата на прехода – обобщения на културолога и филолог проф. Александър Кьосев по повод заключителната му лекция в рамките на проекта "Култура на прехода", която ще се състои днес (24 април) от 18:30 ч. в Театралната зала на Софийския университет. Проф. Александър Кьосев, директор на Културния център на..

публикувано на 24.04.24 в 11:36
Анди Готс (вдясно) и Георги Тошев

Фотографията като среща

Анди Готс неслучайно носи прякора "фотографът на звездите". Сам се хвали, че от първите си стъпки в изкуството не е снимал нищо друго, освен знаменитости. И докато в началото му се е налагало да ги ухажва за да застанат пред камерата му, днес известните сами го търсят. Фотографът печели популярност с вниманието, което отделя на личностите зад..

публикувано на 24.04.24 в 11:30