Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Димитър Узунов: Липсата на партньорско отношение от фондация "Пловдив 2019" е непочтителна

Янина Танева: Настояваме за по-добро управление на средствата за култура

Десетки организации и артисти, участвали в програмата на “Пловдив 2019 – Европейска столица на културата" излязоха с отворено писмо до институциите и медиите, в което поставят въпроси за неизплатени стотици хиляди левове по осъществени проекти, унизителни според тях договори и още проблеми. Ще се разберат ли на предстоящата си среща фондация “Пловдив 2019” и организациите и артистите, които си чакат неразплатени средства за участия в Европейска столица на културата 2019?

Гледните точки са представени от Янина Танева – „Фабрика за идеи”, Димитър Узунов – драматург и Фондация "Пловдив 2019", чрез официалното им становище в отговор на отвореното писмо.

Янина Танева от „Фабрика за идеи” разказа в "Нашият ден" какво е довело до необходимостта от тази среща:

"За нас е важно българската общественост да започне да мисли по нов начин за своите данъци, дадени в сферата на културата, и да знаем, че всички ние трябва да настояваме за по-добро управление на публичните ни финанси, които по един или друг начин опират до политически решения.

Проблемът, който сплоти толкова много организации в този сектор, е в отношението на фондация “Пловдив 2019” и несъответствието между мотото и концепцията ѝ и това, което наблюдаваме като отношение към артистите, изградили културната програма на "Пловдив 2019". Най-същественият проблем, със съвсем реален отпечатък върху сектора по време на кризата, са изключително забавените плащания, изключително тромавото отчитане.

В културния сектор липсва административен и юридически капацитет. Благодаря за този урок, даден от "Пловдив 2019", но се чудя дали това беше идеята? Не беше ли идеята да си партнираме, да растем заедно, да изградим за България една по-добра среда в сферата на културата?" – пита Янина Танева и допълва:

"Ние до последно бяхме гледани като врагове, като някой, който със сигурност ще открадне публични средства... имаше една записна заповед, доста скандална, която, слава Богу, те оттеглиха, след като юристи я обявиха за несъстоятелна..."

Танева подчерта, че апелът на писмото и на всички артисти е в две посоки: "Да бъдат изплатени в най-скоро време дължимите суми, защото наистина е въпрос на оцеляване. Другият план е как всички ние да контролираме от тук нататък да контролираме публичните си ресурси, вложени и инвестирани в сферата на културата. Настояваме за много по-добро управление!"

Драматургът Димитър Узунов разказа за техния проект за късометражно кино и отношението им с фондация "Пловдив 2019":

"Договорите, които фондация "Пловдив 2019" ни наложи, са много двузначни. Фондацията отказа да ни плати около 4500 лв, защото сме закупили по-евтини самолетни билети. Казус, уж технически, който не би трябвало да е проблем. Това продължи около година. Преди седмица получихме финален протокол. Нямах отговор от г-н Велчев на желанието ми за среща. Сега очаквам развитие след днешната среща."

Узунов подчерта, че липсата на партньорско отношение от страна на фондация "Пловдив 2019" е непочтителна, дразнеща и обидна. "Мотото на "Пловдив 2019" беше "Заедно". А накрая ние се оказваме ощетени."




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Соцбохемството е с мирис на море

В нашата история, но и в световната такава, артбохемството е особен фактор. Соцбохемството беше и проява на стихиен хедонизъм в творческите среди, но и акт, понякога, на свободомислие и еманципация от идеологическите канони. Говорим за всичко това въз основа на културния и творческия живот във Варна през десетилетията на социализма. Повод е и книгата..

публикувано на 11.12.24 в 20:52

Хуманистичната фотография на Гаро Кешишян

Документалната изложба "Строителни войски" на фотографа Гаро Кешишян изследва темата за рядко коментираната държавна практика от близкото минало – трудовата повинност в България. Експозицията включва 92 фотографии, заснети в периода 1983 – 1995 г. и създава образно пространство за емпатия и лична връзка със служещите в Строителни войски, разкривайки..

публикувано на 11.12.24 в 17:10
Анастасия и Румен Левордашки и Мария Мира Христова (от ляво надясно)

Красотата ще спаси света, вярват баща и дъщеря Левордашки

Актрисата и певица Анастасия Левордашка и тромпетистът и диригент Румен Левордашки гостуват в "Моето семейство" в навечерието на светлите семейни празници. С поведението си и житейската философия двамата дават ракурс на връзка между баща и дъщеря, който генерира талант, щастие и вяра в красотата. И Румен, и дъщеря му Анастасия, вярват, че..

публикувано на 11.12.24 в 16:40

Бохемският разцвет на Варна

"Бохемските места на соца. Варна" е третото поред изследване на Мариана Първанова, посветено на бохемската история на социализма. С разкрепостяването на социализма в края на 70 и началото на 80 години на ХХ век настъпва кулминацията на артистичните изяви в морската ни столица. "Във Варна си дават среща артисти на много високо ниво, създава се..

публикувано на 11.12.24 в 12:25
Мартин Колев

"Рижият котарак" – фантастичното и реалното вървят ръка за ръка

Мартин Колев е автор на сборниците с разкази "Кучето на терасата" (2009) и "Микро" (2016), както и на тетралогията "Софийски магьосници". Поредицата "Софийски магьосници" възражда в България литературния жанр градско фентъзи и се превръща в бестселър. През 2017 година е отличен с наградата за къс разказ "Рашко Сугарев" за разказа "Черни квадрати"..

публикувано на 11.12.24 в 08:30