Защо Радичковото слово е толкова красиво? Каква е причината писателят да пише така интересно? Какво кара читателите да препрочитат думите му и защо няма насита жаждата им за магическия му реализъм?
Отговорите на тези въпроси проф. Любимир Халачев търси в документалния си филм „Истории за птици, хора и други чудеса“ – едно от единайсетте български заглавия с премиера на 24-тия „София филм фест“.
През погледа на близките до Йордан Радичков читатели, които са познавали твореца лично и имат отношение към литературата му, с помощта на архивни кадри от негови филми, театрални представления и интервюта, проследявайки предаването на майчината дарба за разказване, режисьорът и екипът на филма (съсценаристът Инна Пелева, операторът Емил Пенев и авторът на музиката Мариана Вълканова) се опитват да анализират вкусните, според проф. Халачев, думи на писателя. Именно те са и чудесата в Радичковите истории.
Творчеството на Йордан Радичков е като ледена вода от планински ручей, пиеш и все искаш още, смята Любомир Халачев. Страшно интересно е да се зачита и винаги се стига до момента, в който ти се приисква да целунеш думите по муцуните – желание, което самият писател е изпитвал.
„Истории за птици, хора и други чудеса“ представя едновременно реалистичния и метафоричен свят на Радичков, в който природата има специално място, а думите са цар и господар.
С филма си Любомир Халачев иска да покаже колко важни са културата и нейните литературни измерения за хората. В него има всичко онова, което според професора трябва да съдържа сериозното документално кино, а именно – търсене, задълбочен анализ, смислено поставени теми, разказ, идеи, извод и послание, което да замисли зрителя.
За вкуса от Радичковото слово, за доброто документално кино и ролята на писателите-философи в живота ни – проф. Любомир Халачев разказва в звуковия файл. Разговорът с него започва от това колко трудно е да се разказва за Радичков.
Семестриалната изложба на ателие "Керамика" на Нов български университет се нарича Fun & Games и беше открита в галерия "Сердика" с галеристка Клара Арнаудова. Заглавието е препратка към работния, обучителния и творческия процес на студентите. В света на дуализма, от който сме част, позитивното и негативното вървят ръка за ръка, четем в анонса за..
Ася и Радослав Рачеви разказват за изкуството на дублажа и какви са неговите специфики, как се изгражда образ само с глас зад кадър и какво трябва да притежава един актьор, за да практикува този занаят. Гласовете им са сред най-емблематичните в бранша. Те са куклени актьори, завършват НАТФИЗ в класа на проф. Димитър Стоянов и са сред..
Новата поетична книга "Очаквани места" на Мирослав Христов разказва неочаквани истории със запомнящи се герои и действия. Илко Димитров споделя: "Новото и, трябва да се каже, специалното в тази книга, е акцентът върху фабулата. Поетичните текстове вече са не описание или изразяване на чувства, а създаване на истории, които се развиват във времето..
Новият брой на сп. "Страница" може да се нарече музикален. Не само цял един раздел "Литературен университет" е посветен на музиката и литературата, но и интервюто на Клео Протохристова с писателя и преводача Иван Станков е "за музиката в думите, за думите като музика и за "Отсамния край на невъзможното". В броя са публикувани "Фонограми" от Цочо..
Две изложби изследват разрухата и паметта, и превръщането им във възможност за ново начало. Проектите на Яна Абрашева и Слава Савова насочват вниманието към някогашни "обещаващи" родни индустрии и състоянието им в момента. В "Оберлихт" в галерия "Поста" Яна Абрашева възкресява спомена за завод "Родопа" чрез витраж от изпочупените стъкла на..
С два концерта на 14 и 17 февруари в зала " Катя Попова " в Плевен и в зала " България " в София, Плевенската филхармония ще представи..
В Софийската градска художествена галерия предстои закриване на изложбата "Европа в България. Отражения на европейски художествени направления в..
Българският фармацевтичен съюз отбеляза 18 години от създаването си, като отново заяви пред журналисти и управляващи своята твърда позиция срещу..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg