Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Екатерина Гецова – „Glass art 12.12”

Защо сме подвластни на магията на стъклото

Екатерина Гецова
Снимка: Ани Петрова

Стъклото е навсякъде около нас. И въпреки това то продължава да съдържа нещо мистично и нещо привличащо. Доказателство за това е и най-новата изложба на Екатерина Гецова „Glass art 12.12” в столичната галерия "Аросита". В изкуството за стъклото за нея няма тайни. През последните години Гецова се фокусира върху малката пластика. Последната ѝ изложба не прави изключение от тази тенденция, където художничката съчетава дърво със стъкло. "Стъклото е с неограничени възможности" – казва Катя Гецова.

„От десетилетия творчеството на Екатерина Гецова-Катя придава значения на материала „стъкло”, категорично надхвърлящи рамките на предполагаемата му „приложна” битийност. По ред причини и стечения на обстоятелствата, тя присъства в измеренията на съвременното изкуство не като „приложник-стъклар”, а като човек, който е направил своя дълбоко промислен избор на материал, с неговите уникални възможности, но и специфични ограничения. Без съмнение, едно от тези „стечения на обстоятелства” е образованието, което Катя Гецова получава в Прага, в ателието на прочутия професор Либенски. От друга страна, тя е автор, принадлежащ на поколението, предприело решителен поход в желанието си за заличаване на границите между „изящно” и „приложно” в българското изкуство. 

Не бива да се забравят и нейните организационни активности, свързани с Международния фестивал на стъклотo – София. Като организатор на този фестивал, Катя Гецова цели поставянето на начало на широка международна платформа за обмен на опит между художници, които се занимават с проблемите на съвременното художественото стъкло... В този смисъл, може с основание да се твърди, че пред нас е изложба на един от създателите на съвременното концептуално измерение в изкуството на художественото стъкло”, пише за Екатерина Гецова изкуствоведът Свилен Стефанов.  

„Главата и торсът са класически скулптурни жанрове. Какво обаче се случва, когато те са прозрачни? Целият свят влиза в тях и целият свят може да се види през тях. Крехкостта на тленното става още по-осезаема. Тялото се разтваря в заобикалящата среда и съответно във вечността. Процесът на това преливане започва още по-отдалеч – неслучайно по лицата „пълзят” животни и растения, но и букви и цифри – дивият и опитоменият живот се срещат и пресичат. Ефирността и лекотата на стъклото също като че ли нарочно са „приземени” с фабрични метални стойки, болтове, гайки, спирали. Често те имат конструктивно значение, но и като че ли емоционално промушват стъклото и неговата извънвременна поетичност, за да го приближат до нас, да го вкарат в орбитата на живия живот. Небрежно захвърлените дънки, запазили следата на тялото, са още един жест и препратка към преходността” – това е оценката на изкуствоведката Мария Василева за оригиналните творби на Екатерина Гецова-Катя. 

А ето какво пише за авторката и изкуствоведът Ирина Аврамова: „Усетът на Гецова към световните артистични процеси – концептуализиране на произведението – я води към нови стилистични открития – фигуралната стъклопластика, която носи широк тематичен, емоционален и семантичен контекст. Това е новата, немноголюдна линия в световното изкуство на стъклото. Онова, което прави творбите на Екатерина Гецова неповторими, е противопоставянето на общовалидния стилов похват на изящна, технологична стъклопластика, която традиционно интерпретира красивото като естетическа категория. Общовалидна остава и инерцията в композиционно отношение – предметността в художественото произведение – стилистични особености, наследени от традициите в битовото стъкло. Гецова отхвърля култа към перфектната стъклена материя. Тя разширява естетическите параметри на жанра, като превъзмогва лидерството на технологиите и извежда присъщите за кавалетните изкуства спонтанност в пластиката, живост, експресия, неповторимост в душевността на твореца. Едно от оръжията ѝ в процеса на индивидуализацията на творбата е колоритът. 

Дългите изследвания и експерименти на Гецова в диалога стъклена субстанция – багра довеждат до уникалния ѝ стил. Внушението за вибрация и артистично очарование, присъщи на кавалетната живопис, авторката постига чрез процеса на съвместното темпериране на живописно положената багра и двумерната композиция от плоско стъкло. Второто оръжие на Катя Гецова е постигането на живостта в несъвършенството на отливките, с което тя преодолява усещането за еднообразие и дизайнерска перфектност при тиражираните стъклени форми. Концептуализацията на семантиката в творбата, създадена чрез съчетанието между живописната текстура и търсената небрежност в пластичната повърхност на стъклопластиките, приобщават изкуството на Гецова към авангардните тенденции в естетиката на новото време – постмодернизма, с присъщия му дух на отрицание на „вечните”, класически стойности в името на преходността, тленността, уловеното мигновение, динамиката, изразяващи истинността в изкуството. Творбите ѝ са разпознаваеми, уникални, обаятелни, съвременни, дръзки”.

Изложбата може да бъде видяна до 30 ноември 2020 г. в галерия „Аросита“.

„Glass art 12.12” – разговор с Екатерина Гецова за изкуството на стъклото, за нейната изложба, за паната, изложени в метрото в Нагоя, Япония, за наградата във Валенсия и за някои уникални новаторски технологии – чуйте в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Жени Михайлова, Димитър Стойнов, Антонио Таркуинио

Дни на италианската култура в Двореца - Балчик до края на юли

Продължава Седмицата на италианската култура (21-30 юли) в Държавен културен институт Културен център "Двореца" – Балчик, която се откри за седма поредна година. Началото бе дадено в Каменната зала на Двореца с изложбата "Операта – културно наследство на човечеството", тя съдържа колекция от творби живопис на редица известни италиански майстори,..

публикувано на 29.07.24 в 13:06
Бернхард Шлинк

Нов роман на Бернхард Шлинк

Бернхард Шлинк стана един от най-известните световни писатели с "Четецът", който беше филмиран и с номинации за "Оскар".  Новият му роман "Внучката", както пишат издателите, е "обвързан идейно" с прочутата му творба. Тук отново авторът разказва за любовта, но през историята на родината му, разделена след Втората световна война и последиците от това...

публикувано на 29.07.24 в 10:31

Марио Варгас Льоса и "Лудориите на лошото момиче” с ново издание

Излезе от печат един от шедьоврите на Нобеловия лауреат Марио Варгас Льоса. "Лудориите на лошото момиче " в превод на Катя Диманова вече е на книжния ни пазар. Това е любовен роман, съвършено нов за мен жанр. Във всички мои предишни книги има любовна интрига, но аз никога не съм я извеждал на преден план. Сега вече се чувствам достатъчно съзрял,..

публикувано на 28.07.24 в 10:25

Фестивалът "КиноГледка" с първо издание

На 2-ри и 3-ти август в лятното кино на с. Ново село, област Видин, ще се проведе първото издание на кинофестивала "КиноГледка". Двудневната му програма включва нови български филми. Вечерите са с вход свободен. "КиноГледка" е проект с три основни цели: Да запознае Новоселяни, приятели и гости с българското независимо кино и да възвърне..

публикувано на 28.07.24 в 09:05

Алтернативни летни олимпийски игри София 2024

В редакция "Хумор и сатира" смятаме, че мястото на олимпийските игри, особено летните, е в София и затова организирахме алтернативни. Освен информация за тях, тази неделя веднага след новините в 18 часа ще можете да чуете още: Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос", изпети от Коста Цонев, Жоржета Чакърова,..

публикувано на 27.07.24 в 18:34