Стъклото е навсякъде около нас. И въпреки това то продължава да съдържа нещо мистично и нещо привличащо. Доказателство за това е и най-новата изложба на Екатерина Гецова „Glass art 12.12” в столичната галерия "Аросита". В изкуството за стъклото за нея няма тайни. През последните години Гецова се фокусира върху малката пластика. Последната ѝ изложба не прави изключение от тази тенденция, където художничката съчетава дърво със стъкло. "Стъклото е с неограничени възможности" – казва Катя Гецова.
„От десетилетия творчеството на Екатерина Гецова-Катя придава значения на материала „стъкло”, категорично надхвърлящи рамките на предполагаемата му „приложна” битийност. По ред причини и стечения на обстоятелствата, тя присъства в измеренията на съвременното изкуство не като „приложник-стъклар”, а като човек, който е направил своя дълбоко промислен избор на материал, с неговите уникални възможности, но и специфични ограничения. Без съмнение, едно от тези „стечения на обстоятелства” е образованието, което Катя Гецова получава в Прага, в ателието на прочутия професор Либенски. От друга страна, тя е автор, принадлежащ на поколението, предприело решителен поход в желанието си за заличаване на границите между „изящно” и „приложно” в българското изкуство.
Не бива да се забравят и нейните организационни активности, свързани с Международния фестивал на стъклотo – София. Като организатор на този фестивал, Катя Гецова цели поставянето на начало на широка международна платформа за обмен на опит между художници, които се занимават с проблемите на съвременното художественото стъкло... В този смисъл, може с основание да се твърди, че пред нас е изложба на един от създателите на съвременното концептуално измерение в изкуството на художественото стъкло”, пише за Екатерина Гецова изкуствоведът Свилен Стефанов.
„Главата и торсът са класически скулптурни жанрове. Какво обаче се случва, когато те са прозрачни? Целият свят влиза в тях и целият свят може да се види през тях. Крехкостта на тленното става още по-осезаема. Тялото се разтваря в заобикалящата среда и съответно във вечността. Процесът на това преливане започва още по-отдалеч – неслучайно по лицата „пълзят” животни и растения, но и букви и цифри – дивият и опитоменият живот се срещат и пресичат. Ефирността и лекотата на стъклото също като че ли нарочно са „приземени” с фабрични метални стойки, болтове, гайки, спирали. Често те имат конструктивно значение, но и като че ли емоционално промушват стъклото и неговата извънвременна поетичност, за да го приближат до нас, да го вкарат в орбитата на живия живот. Небрежно захвърлените дънки, запазили следата на тялото, са още един жест и препратка към преходността” – това е оценката на изкуствоведката Мария Василева за оригиналните творби на Екатерина Гецова-Катя.
А ето какво пише за авторката и изкуствоведът Ирина Аврамова: „Усетът на Гецова към световните артистични процеси – концептуализиране на произведението – я води към нови стилистични открития – фигуралната стъклопластика, която носи широк тематичен, емоционален и семантичен контекст. Това е новата, немноголюдна линия в световното изкуство на стъклото. Онова, което прави творбите на Екатерина Гецова неповторими, е противопоставянето на общовалидния стилов похват на изящна, технологична стъклопластика, която традиционно интерпретира красивото като естетическа категория. Общовалидна остава и инерцията в композиционно отношение – предметността в художественото произведение – стилистични особености, наследени от традициите в битовото стъкло. Гецова отхвърля култа към перфектната стъклена материя. Тя разширява естетическите параметри на жанра, като превъзмогва лидерството на технологиите и извежда присъщите за кавалетните изкуства спонтанност в пластиката, живост, експресия, неповторимост в душевността на твореца. Едно от оръжията ѝ в процеса на индивидуализацията на творбата е колоритът.
Дългите изследвания и експерименти на Гецова в диалога стъклена субстанция – багра довеждат до уникалния ѝ стил. Внушението за вибрация и артистично очарование, присъщи на кавалетната живопис, авторката постига чрез процеса на съвместното темпериране на живописно положената багра и двумерната композиция от плоско стъкло. Второто оръжие на Катя Гецова е постигането на живостта в несъвършенството на отливките, с което тя преодолява усещането за еднообразие и дизайнерска перфектност при тиражираните стъклени форми. Концептуализацията на семантиката в творбата, създадена чрез съчетанието между живописната текстура и търсената небрежност в пластичната повърхност на стъклопластиките, приобщават изкуството на Гецова към авангардните тенденции в естетиката на новото време – постмодернизма, с присъщия му дух на отрицание на „вечните”, класически стойности в името на преходността, тленността, уловеното мигновение, динамиката, изразяващи истинността в изкуството. Творбите ѝ са разпознаваеми, уникални, обаятелни, съвременни, дръзки”.
Изложбата може да бъде видяна до 30 ноември 2020 г. в галерия „Аросита“.
„Glass art 12.12” – разговор с Екатерина Гецова за изкуството на стъклото, за нейната изложба, за паната, изложени в метрото в Нагоя, Япония, за наградата във Валенсия и за някои уникални новаторски технологии – чуйте в звуковия файл.
Черната комедия "Балконът" е сценична версия на пиесата "Загадъчен мъж" на Олег Ерньов. Адаптацията и режисурата е на Стефан Сърчаджиев-младши, музиката е дело Алекс Костов, а сценографията – на Мартин Лозев. Балконът в панелен блок се руши. Главният герой подава сигнали към общината, но не получава отговор. Животът му също не върви. Търси изход..
Представление за любовта, самотата и за човека – този от преди и съвременния. Нишка във времето, която не променя своя ход и всички се интересуваме от едни и същи неща. Освен своята актуалност, успеха на представлението "Записките на един луд" се дължи на комуникацията с публиката. Актьора Георги Гоцин казва, че тя е от голямо значение и много често в..
Заради високите сметки за ток три от знаковите къщи музеи в Хасково – къщата музей "Кирковото училище", Паскалевата къща и Шишмановата къща, ще бъдат достъпни само след предварителна заявка . До решение за мярката се е стигнало след получаването на сметките за отопление за месец декември, които са били значително високи. Директорът на Регионалния..
Новата изложбата на Ангелика Радева носи името "Усещане за Барок". Художничката коментира, че барокът носи по-особен контакт с публиката. Изразява сложността на съществуването на човека, безграничността, многообразието и изменчивостта, които са валидни за всяко време. В галерията съвременният човек среща духа на барока. Не като естетика или..
В епизод 575 "Трамвай по желание" прави дълбок поклон пред една от най-значимите фигури на българската популярна музика. Легендата за краля на българската поп музика – Емил Димитров оживява в спектакъла на режисьора Николай Априлов – "Емил – Само един живот не е достатъчен". Във вълнуваща форма зрителите получават една история за живота на..
Античният керамичен център край Павликени е едно от значимите археологически открития в България. Историята на неговото разкриване започва през 1971..
Преди дни депутатът Румен Петков попита "Кой го интересува ДС?", т.е. 35 години по-късно има ли смисъл да говорим за отминали неща. За кои "отминали неща"..
В епизод 575 "Трамвай по желание" прави дълбок поклон пред една от най-значимите фигури на българската популярна музика. Легендата за краля на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg