Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Савелина Русенова:

Ранното детско развитие е слабо застъпено при обучението на специалистите

| обновено на 02.02.21 в 14:55
Снимка: Pixabay

Подготвени ли са педагозите за работа с най-важния период в детското развитие – ранното? Достатъчни ли са инвестициите в професионалното изграждане на кадрите, работещи с тях?

Савелина Русенова от Фондация “За нашите деца“, ръководител на проекта “България расте с децата си“, коментира в “Нашият ден“ резултатите от едно от последните изследвания, насочени към подготовката на специалистите, работещи с деца в най-ранна възраст.

“Периодът на ранното детско развитие, както беше доказано през последните десетилетния, е ключов в развитието на човека. Затова хората, които работят с деца, тяхното обучение, образование, възможностите, които те имат за професионално развитие и условията на труд, са въпроси, които трябва да седят много високо в приоритетите на държавните политики и на обществото.“

Проблемите

“Ситуацията в трите сектора, които ние изследвахме, това са – образованието, здравеопазването и социалните дейности, има известни различия. Ние гледахме направленията – първоначално образование, университетско образование, образование на професионалистите, възможности за надграждане и развиване на професионалните умения и условията на труд.“

Като общ проблем се очерта, че темата за ранното детско развитие с неговите комплексни аспекти – физическо, емоционално, когнитивно, езиково развитие на децата – не е добре застъпено в програмите за първоначално обучение на специалистите и в трите сектора“, каза Русенова и поясни:

“Тези програми по-скоро се фокусират върху аспекти, свързани с конкретиката на съответния сектор. Примерно, за педагозите програмите са ориентирани към ученето на децата, към педагогическите аспекти, здравните аспекти, няма я тази холистична перспектива за развитието на детето. И това се вижда като осъзната от самите специалисти нужда от придобиване на знание, защото общото и за трите сектора, което споделят специалистите в анкетните проучвания, които направихме, както и в задълбочените интервюта и фокус групи, които проведохме, е, че нямат достатъчно знания, например за работа със семейство, което е ключово в този ранен период. Нямат достатъчно знания и умения за работа с деца със специални образователни потребности, както и за работа с уязвими групи“.

Обратната връзка

“В образователния сектор има една добре структурирана система за продължаващо професионално, но пак от обратната връзка със специалистите, тя по-скоро е теоретична, не е толкова тясно свързана с практиката. От модерните тенденции в много европейски страни, не са достатъчни традиционните форми за продължаващо професионално развитие, като обучителни курсове, семинари, конференции. Те са важни, но много важно е  също така развитието в практиката, след като хората вече упражняват професията и там все още има много какво да се желае и в трите сектора.“

Какви световни методи можем да приложим у нас

“Няма ограничение, тези методи се практикуват в различни страни. Важното е да се създаде системата, която ще позволи тези методи да работят за развитието на компетентна и мотивирана работна сила в рамките на компетентна система. А това означава, че освен индивидуалните професионалисти, тук е важно как се организира работата на екипите от професионалисти. Както и дали е налице компетентно управление на местно и на национално ниво.“

Много важно е, за да може да се случи професионалното развитие и подкрепата за новопостъпили млади кадри, които, както разбираме в разговорите със специалистите, лесно се обезкуражават, ако тази подкрепа липсва и напускат. Но, за да се случи това, е много важно как ще бъде организирана работата в конкретна организация“.

“Това, което в момента затруднява работата на педагозите, е голямата натовареност, големината на групите в детските градини. На практика се оказва, че един специалист работи средно с около двадесет и седем деца“.

Повече за проблемите пред специалистите и политиките при работата с най-малките можете да чуете от звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Веселин Стойнев

Веселин Стойнев: ПП/ДБ вече не могат да служат като изтривалка за отговорност на никого

Защо Делян Пеевски е проблем за Бойко Борисов, какви са последиците от изборните резултати за български парламент и какво предстои в политическия ни живот коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Веселин Стойнев , журналист. Отговорността на Бойко Борисов "Сега цялата отговорност е изцяло на Борисов и вече той не може да я прехвърля..

публикувано на 15.06.24 в 08:50

На гости в Ново Железаре

В хисарското село Ново Железаре живеят около 200 човека. То се намира на 16 километра от общинския си център и на около 35 км. от областния град Пловдив. В уречения ден и час на посещението ми в селото, председателя на читалището Мария Мутафчийска ме посрещна в центъра и заедно прекрачихме прага на клуба на пенсионера, където се бяха събрали..

публикувано на 15.06.24 в 08:20
Снимката е илюстративна

Съкращение при майчинство и делба на наследство

В рубриката на "Законът и Темида" "Съвети на адвоката" адв. Христиан Митев, отговаря на слушателски въпроси в предаването. Жельо Иванов от гр. Гоце Делчев пита: Жена ми получава майчинство вече 1 година. Може ли работодателят да я съкрати, или е длъжен да продължи майчинството и през втората година? Никола Михайлов от гр. Рила пита: Приживе..

публикувано на 14.06.24 в 15:35
 адв. Елиза Николова

Съдебната медиация – опит, посоки, бъдеще

От 1 юли влиза в сила задължителната съдебна медиация, съгласно законовата уредба в ГПК, приета от НС на 25 януари 2023 година. Как ще се случва медиацията преди извън съда в рамките на съдебно дело? Кои видове спорове ще решава, за колко време и при какви условия? Кои имат право да бъдат медиатори? Как се определят медиаторите по конкретния спор? Каква..

публикувано на 14.06.24 в 12:35

Вече има българска информационна платформа за подсладителите

Е-sladko е първата българска информационна платформа за подсладителите.   Елисавета Котова , председател на Асоциация на децата с диабет, запознава слушателите на "Lege Artis" с възможностите на новия информационен портал. Много хора смятат, че неограничената консумация на подсладители е безвредна и не знаят кога и как трябва да се..

публикувано на 14.06.24 в 12:33