“В МОЛА всички въпроси имат отговор и ти вече преставаш да питаш“, това е фраза от текст във в. “Култура“ – “Културата на мола“, написан от Правда Спасова преди почти 11 години.
Колко по-различна е сега ситуацията и има ли културна и естетическа алтернатива на мола, коментира в “Нашият ден“ проф. Правда Спасова, преподавател по философия и естетика в НХА:
“Когато аз пишех този текст и бях много шокирана от голямата екзалтация покарай моловете, около желанието да се строят нови и нови молове, си мислех, докъде ще ни доведе тази консумация? Защото още тогава молът се превръщаше в основен топос. Сега е хабитус за много млади деца. Става една нормална реакция, една нормална житейска реакция, става начин на поведение.“
“Предполагам, че всеки от нас е виждал тези красиви момиченца и момченца, които чуруликат и пазаруват от витрините, гледайки витрините на мола, и това за тях е някакво суперпреживяване. Т.е. молът, който за мен е символ на консуматорството, там се налага една много семпла консумативна естетика.“ – казва Правда Спасова и подчертава:
“Всичко това, ок, нека не демонизираме мола, нека пръв хвърли праведният камък, всеки от нас е прибягвал до мола по една или друга необходимост. Дали да си купи набързо някаква маркова рокличка, или да напазарува в "Билла“.
Лошото е, че се оказа, че молът няма алтернатива, поне не в България. Даже ако искаш да пазаруваш по витрините (гледайки), това не е една Oxford street, където да се пуснеш и да гледаш едни витрини, които са естетически много високо издържани. Те често приличат даже на инсталации, понякога имат невероятни послания и някак възпитават едно друго чувство към действителността. Но визуалната естетика е най-малката беда..."
Защо няма алтернативи
“Нямаме книжарници, дори да не вземем Англия за пример, нека е Полша. Големите книжарници имат канапета, можеш да седнеш да почетеш книга, да си вземеш едно кафе и да стоиш с часове. Или нещо като киноклуб "Влайкова"... Изобщо – няма добра алтернатива за прекарване на времето на обществено място на закрито, и това място да не е кръчма“, казва още проф. Спасова.
Проф. Спасова обобщи, че трябва да бъдат предоставени и други възможности, за да не доминира молът. "Необходимо е не само държавата, а и всички работещи в областта на културата, да не мислят непрекъснато за ползите и авторските права и отчисления, за да може да има и свободни пространства."
Повече за възможните алтернативи на мол пространствата можете да чуете от звуковия файл.
“Молът е пластилин, моделиран от потребителите. Той няма едни и същи характеристики“, казва в “Нашият ден“ доц. Зорница Йорданова, преподавател в УНСС, в седмицата, в която магазините на българските молове са отново достъпни. “Във всяка страна..
Тази седмица магазините в моловете у нас отново са достъпни за клиентите си. Какъв е начинът, по който моловете променят културата на поведение и потребление? Как става ценообразуването във и извън тях? Как иновациите променят света на търговията? Какви са..
В рубриката "Разговорът" разговаряхме с арх. Ивайло Захариев от Българската асоциация за термално наследство. Темата на разговора е първата карта на минералните бани в България , липсата на стратегия за развитието на този ценен ресурс и бъдещата визия..
В навечерието на 152-рата годишнина от обесването на Васил Иванов Кунчев - Левски прозвучават откъси от радиоефира на "Terra Култура" от последното десетилетие – за делото и личността на Апостола на свободата. "Историческият образ на..
В рубриката "Епизоди от живота" представяме една вдъхновяваща инициатива, която цели да осигури подкрепа и социализация за деца и лица с увреждания. В Стара Загора, на улица Венера 9, в квартал Малък Железник, започна дейност творческа работилница,..
Комуникационната индустрия позволява много широк обхват от най-различни комуникационни форми – от съвсем стандартните материали, интервюта, статии, до всякакви по-странни и по-нетрадиционни идеи, творчески концепции, клипове, картини. На комуникацията..
Как едно съобщение в телевизия за това, че Делян Пеевски "вади средства" и ще спаси българските щанги, може да наруши Закона за радио и телевизия (ЗРТ), коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" доц. Жана Попова, преподавателка във ФЖМК на СУ..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
Режисьорът и създател на една от най-успешните театрални формации "Кредо" Нина Димитрова е навъртяла стотици хиляди километри с турнета и фестивали по..
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg