Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Типични проблеми на потребителите след старта на пандемията

Снимка: Picabay

Какви са типичните потребителски проблеми от старта на пандемията до момента?

Темата коментира в “Нашият ден“ Соня Спасова, директор на Европейски потребителски център в България.

“В Европейски потребителски център – България се получават в последно време основно жалби, сигнали и запитвания, свързани с проблеми с онлайн пазаруването. Проблемите, които са срещнали потребителите в този аспект. Иначе имаме и различни жалби, свързани с непроведени пътувания, полети, но те в последно време намаляват предвид факта, че хората, които пътуват са по-малко.“

“Основната дейност на нашия център е насочен именно към трансграничните казуси. Това означава, че към нас могат да се обърнат хора, независимо от тяхната националност, които живеят в България и имат проблеми с търговци извън България в рамките на ЕС, Исландия, Норвегия и Обединеното кралство. По същия начин ние можем да съдействаме, заедно с нашите колеги, от съответните центрове в другите държави на потребители, които живеят в другите държави, а имат проблем или някакъв казус с български търговец.“

Типични проблеми

“Обръщаха се към нас за помощ, когато авиокомпанията е отложила полета, независимо в каква дестинация. Съответно трябва да си получат обратно сумата за билета обратно, но има забавяне по различни причини.“

“Иначе по отношение на онлайн пазаруването, за които сме съдействали, на които сме помагали са свързани със забавяне на връщане на сумата, когато човек си купи една стока, по някаква причина реши да я върне и след това я изпрати обратно към търговеца, а търговецът забавя сумата, която трябва да възстанови. Това единият най-чест сигнал, за който се обръщат към нас потребителите, а другите сигнали са свързани с онлайн пазаруването, свързано с неполучаване или забавяне на доставката на стоки или някакъв вид проблеми, свързани след това с нейното използване.“


Петрана Терзиева, потребител, чийто казус е бил разрешен от Европейски потребителски център в България, разказа случая в “Нашият ден“

“По време на коледните празници във Фейсбук постоянно излизаше реклама за помагало за много лесно научаване на английски език. Реших да го поръчам за сина ми. Куриерът дойде, около седмица след поръчката, каза, че е от Румъния и нямам право да я погледна. Платих, след това погледнах и видях, че са картинки с думи и то само на английски. Беше трудно за разбиране дори от човек, който е учил английски. Реших да върна продукта и започнах да пиша в страницата, от която поръчах, нямаше отговор. Няколко поредни дни писах, след това намерих имейла им, писах, там нямаше отговор, докато не попаднах на Европейския потребителски център, написах един имейл, прикачих там снимки. На другия ден получих отговор, че молбата ми е депозирана. Учудена бях, че за около десетина дни проблемът ми беше напълно решен. Писаха, че търговецът е открит в Малта. Така след няколко дни този търговец ми писа имейл, че ми възстановява парите и наистина ми ги възстанови.“



Богомил Николов от Асоциация “Активни потребители“ коментира темата в “Нашият ден“.

Поведение на потребителя – промени ли го пандемията

“Още е рано да се каже. Към момента нашите предпочитания са променени по принуда. И когато условията или принудата изчезне, е много интересно дали ще се върнем към обичайния си начин на потребителско поведение.“

“Към настоящия момент е съвършено ясно, че се промени начинът на пазаруване. Някои стоки, които преди сме пазарували, сега избягваме, като официалните облекла например. Човек, който си седи вкъщи, няма нужда от нов костюм.“

“Хората започнаха да купуват повече електроника, уреди за домашен спорт. По-рядко излизаме на заведение. Съответно нашата потребителска кошница има друг състав в момента. Но дали това ще остане така и впоследствие ми е трудно да кажа. Може би следващата година ще направим по-добра равносметка.“

Най-търсени стоки

“Предупреждавахме още от миналата година, че ще се появят многобройни предложения на пазара в тази посока. Дали ще са стоки, или някакъв вид процедури, услуги, но общият знаменател между тях е, че предпазват или лекуват. През тази година станахме свидетели на най-невероятни екзотични предложения, например антибактериална изтривалка, или пък антивирусен душ. Наскоро имаше дори реклама на сеанс и хипноза, твърдящи, че лекуват коронавирус. Много ми е интересно как нито един лекар не е чувал и не е учил подобна терапия, а винаги тези предложения идват от пазара. Искам да кажа много важно и много ясно на хората – слушайте лекарите, а не търговците!“

Повече за това кои са най-рисковите сайтове, както и за други проблеми на потребителите, можете да чуете от звуковите файлове.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
проф. Димитър Вацов

Проф. Димитър Вацов: Пеевски отново яхва вълната на "соросоидите"

Фондация за хуманитарни и социални изследвания – София (ФХСИ) излезе с новия брой 7 на Бюлетина "Антидемократичната пропаганда в България онлайн". Как руската пропаганда се превръща в антидемократична? Как и защо бе убита "машината“ и как  "завладяната държава" се ползва от инструментите на антидемократичната пропаганда,  коментира във "Въпреки..

публикувано на 30.01.25 в 12:10

Брадатият лешояд се завръща в българската природа

Община Стара Загора провежда кампания за набиране на средства за проследяващи устройства на излюпените в зоопарка в града белоглави лешояди. Христина Клисурова от Спасителния център за диви животни – "Зелени Балкани" разказва в "Нашият ден": "Кампанията е за събиране на средства за закупуване на сателитни предаватели на два броя лешояди...

публикувано на 30.01.25 в 09:07

Нов клъстер в Бургас ще модернизира здравния сектор

На заседание на Общинския съвет в Бургас бе одобрено създаването на неправителствената организация "Клъстер Здраве и грижа". Това решение е логично продължение на устойчивите усилия на местната администрация за осигуряване на достъпна и модерна здравна грижа за жителите на региона. Клъстерът ще обедини усилията на лечебните заведения за болнична..

обновено на 29.01.25 в 14:15
Доналд Тръмп

Решението на Тръмп за СЗО: Временна заплаха или дългосрочна промяна?

Американският президент Доналд Тръмп заяви в събота в Лас Вегас, че може да обмисли възможността САЩ да се върнат в Световната здравна организация (СЗО), съобщи Ройтерс.  Тръмп направи това изказване само няколко дни след като обяви оттеглянето на САЩ от СЗО заради това, което определи като несправяне с пандемията от Covid-19 и други международни..

обновено на 29.01.25 в 13:13

Алкохолната зависимост – коментар на данните за България за 2024 година

Алкохолна зависимост – коментар в Lege Artis на данните за България за 2024 година на психиатъра д-р Иван Добринов , началник на Шесто мъжко отделение в Държавната психиатрична болница в Раднево. Колко пием, какво пием и наистина ли сме сред най-големите любители на алкохола в Европа става ясно от проучване на Асоциацията на производителите,..

публикувано на 29.01.25 в 12:40