Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Елена Башкирова: С много по-голяма радост се връщам да свиря тук

Елена Башкирова
Снимка: sofiaphilharmonic.com

„Толкова съм щастлива, че съм тук и ще имам концерт пред публика“ – каза Елена Башкирова в зала „България“. Последният ѝ концерт с оркестър е бил през октомври миналата година. След това е имала няколко камерни изяви, но само стриймвани. Дори разказа, че когато приятелите ѝ разбрали, че идва в България, казали. „Но как, защо в България? Ето и Кисин, и Майски свириха там! Защо всички ходят в България?“ Защото им харесва, казах аз. Тук има добро отношение към музиката. Уверена съм в това. Много от известните музиканти всичко са видели и доста пари да спечелили. Никой не идва тук, за да печели. Идват, защото усещат, че тук се е запазила старата европейска публика, която не е останала на много места“.  

На 18 март под диригентството на Йоханес Вилднер със Софийската филхармония тя изпълни концерт за пиано и оркестър в ла минор от Роберт Шуман.

Елена Башкирова е дъщеря на прочутия клавирен педагог Дмитрий Башкиров, при когото са учили Марина Капацинская, Пламена Мангова, Веселин Станев, Виктория Василенко и др. български пианисти. Омъжена е за диригента Даниел Баренбойм. Има двама сина. Големият е продуцент на рап, хип-хоп музика „Той прави клипове, песни, твори с други хора. Аз ги гледам, интересувам се, но не мога да кажа, че разбирам“. По-малкият е цигулар и двамата често свирят заедно. Гостуваха и на фестивала „Мартенски музикални дни“ в Русе. „Ние сме много добри колеги и често ми се струва, че и той, и аз забравяме, че сме роднини“. Казва, че няколко пъти е свирила със съпруга си и то отдавна като клавирно дуо, но само толкова. Но когато на сцената са Баренбойм баща и Баренбойм син как се чувства? „О, тогава ме заливат емоции. Много се вълнувам“.

Преди двадесет и три години основава фестивал за камерна музика в Йерусалим. „Там почувствах глад за подобен фестивал... Всичките ми колеги с удоволствие идват да свирят, дори с нетърпение очакват да се съберем. Не получаваме никакво заплащане, всичко е на доброволно, дори бих казала на любовно начало. Отиваме там за удоволствие, за да сме заедно и да свирим заедно“.

Разтревожена е от непрекъснатото блокиране на културни събития по света и най-вече в Европа. „Повече ме боли, че музикалната култура я поставиха в графата ирелевантни професии, стана неважна. Това е огромна грешка, защото всяка велика цивилизация е основана на културата. Никой не пита за разни машини или оръжия. Какво остава след нас? Културните ценности. И сега точно към тези културни ценности отношението е никакво... Най-знаменитите музиканти могат да крещят колкото си искат, никой не ги чува. И тук с болка ще кажа, че политическите елити навсякъде в Европа са съставени от некултурни хора, хора, за които това не е важно. Това е най-страшното. Отиде си старото поколение политици. За тях културата беше важна. Това бях хора, които ходех непрекъснато на концерти, музеи. Те знаеха. Сега политическият елит, с малки изключения няма никакво понятие от култура. Тя не им е интересна, не е важна за тях. И тогава защо да се грижат за нея. Те не знаят кои са тези хора, които им говорят. Кои сме ние без култура. Никой“.

В звуковия файл чуйте какво още каза Елена Башкирова.


 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

„Заза“ на Леонкавало за първи път по програма „Христо Ботев“

Програма „Христо Ботев“ ви предлага да откриете една почти непозната опера на Руджеро Леонкавало – „Заза“. Записът е от „Театър ан дер Вийн“ от премиерата на 18 септември 2020 г. и БНР разполага с него благодарение на международния музикален обмен на „Еврорадио“. „Заза“, опера в четири действия от Руджеро Леонкавало Действащи лица и..

публикувано на 24.10.21 в 08:35
Мария Бохачек като Норма (вляво), Тодор Костов като Полионе и Мари Крикорян като Адалджиза в сцена от „Норма“ на Белини

Мария Бохачек – първата българска Норма

Певицата е потомка на чешки интелектуалци, преселили се в България непосредствено след Освобождението. Родена е в Оряхово на 21 октомври 1931 г. Остава отрано сираче, отгледана е от всеотдайните си лели. Завършва с отличие Музикалната академия в класа на Людмила Прокопова през 1953 г. Като студентка се занимава с преписване на ноти, за да се издържа,..

публикувано на 23.10.21 в 08:15
Корица на вокалната партитура, 1919 г

„Заза“, опера в четири действия от Руджеро Леонкавало

Либрето: Карло Дзангарини и Руджеро Леонкавало Премиера: театър „Лирико“, Милано на 10 ноември 1900 г. Действащи лица и изпълнители: • Заза, певица – сопран • Анаиде, майка ѝ – мецосопран • Флориана, певица и синьора Дюфрен, съпруга на Милио – контраалт • Наталия, приятелка на Заза – мецосопран • Милио Дюфрен, парижки бизнесмен – тенор • Тото..

публикувано на 23.10.21 в 07:45

Вера Немирова поставя „Дон Карлос“ в Дрезден

Тази вечер (22 октомври) във великолепната „Земпер“ опера в Дрезден ще се състои премиерата на операта „Дон Карлос“ на Верди. За първи път след пандемичните забрани театърът, който има 2000 места, ще може да посрещне 800 зрители. Режисьор на спектакъла е Вера Немирова, която само преди две седмици постави операта „Кармен“ в Нюрнберг, а веднага след..

публикувано на 22.10.21 в 11:20

Гергана Несторова: не обичам да се състезавам, но обичам сцената

В късната петъчна вечер на 22 октомври в предаването „Български изпълнители” ще ви срещнем с Гергана Несторова. Творческият ѝ път като музикант започва от местната школа в родния и град Несебър. Продължава образованието си в Национално училище за музикално и сценично изкуство „Проф. Панчо Владигеров” – Бургас в класа по пиано на Юлия Ненова, а..

публикувано на 22.10.21 в 10:55