„Толкова съм щастлива, че съм тук и ще имам концерт пред публика“ – каза Елена Башкирова в зала „България“. Последният ѝ концерт с оркестър е бил през октомври миналата година. След това е имала няколко камерни изяви, но само стриймвани. Дори разказа, че когато приятелите ѝ разбрали, че идва в България, казали. „Но как, защо в България? Ето и Кисин, и Майски свириха там! Защо всички ходят в България?“ Защото им харесва, казах аз. Тук има добро отношение към музиката. Уверена съм в това. Много от известните музиканти всичко са видели и доста пари да спечелили. Никой не идва тук, за да печели. Идват, защото усещат, че тук се е запазила старата европейска публика, която не е останала на много места“.
На 18 март под диригентството на Йоханес Вилднер със Софийската филхармония тя изпълни концерт за пиано и оркестър в ла минор от Роберт Шуман.
Елена Башкирова е дъщеря на прочутия клавирен педагог Дмитрий Башкиров, при когото са учили Марина Капацинская, Пламена Мангова, Веселин Станев, Виктория Василенко и др. български пианисти. Омъжена е за диригента Даниел Баренбойм. Има двама сина. Големият е продуцент на рап, хип-хоп музика „Той прави клипове, песни, твори с други хора. Аз ги гледам, интересувам се, но не мога да кажа, че разбирам“. По-малкият е цигулар и двамата често свирят заедно. Гостуваха и на фестивала „Мартенски музикални дни“ в Русе. „Ние сме много добри колеги и често ми се струва, че и той, и аз забравяме, че сме роднини“. Казва, че няколко пъти е свирила със съпруга си и то отдавна като клавирно дуо, но само толкова. Но когато на сцената са Баренбойм баща и Баренбойм син как се чувства? „О, тогава ме заливат емоции. Много се вълнувам“.
Преди двадесет и три години основава фестивал за камерна музика в Йерусалим. „Там почувствах глад за подобен фестивал... Всичките ми колеги с удоволствие идват да свирят, дори с нетърпение очакват да се съберем. Не получаваме никакво заплащане, всичко е на доброволно, дори бих казала на любовно начало. Отиваме там за удоволствие, за да сме заедно и да свирим заедно“.
Разтревожена е от непрекъснатото блокиране на културни събития по света и най-вече в Европа. „Повече ме боли, че музикалната култура я поставиха в графата ирелевантни професии, стана неважна. Това е огромна грешка, защото всяка велика цивилизация е основана на културата. Никой не пита за разни машини или оръжия. Какво остава след нас? Културните ценности. И сега точно към тези културни ценности отношението е никакво... Най-знаменитите музиканти могат да крещят колкото си искат, никой не ги чува. И тук с болка ще кажа, че политическите елити навсякъде в Европа са съставени от некултурни хора, хора, за които това не е важно. Това е най-страшното. Отиде си старото поколение политици. За тях културата беше важна. Това бях хора, които ходех непрекъснато на концерти, музеи. Те знаеха. Сега политическият елит, с малки изключения няма никакво понятие от култура. Тя не им е интересна, не е важна за тях. И тогава защо да се грижат за нея. Те не знаят кои са тези хора, които им говорят. Кои сме ние без култура. Никой“.
В звуковия файл чуйте какво още каза Елена Башкирова.
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
"Душата ми е стон" е историческа беседа, която ще пресъздаде духа на отминала София 111 години след последната вечер на Пейо Яворов и Лора Каравелова. T..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят..
Дора Давидова – учителка, медицинска сестра и православна християнка – продължава своя вълнуващ разказ за пътуването по легендарния поклоннически път..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg