В София март освен женски месец (почти) винаги е бил и месец на киното. Така е заради обичания от всички киномани София филм фест, който тази година празнува своето 25-о издание, с богата програма и въпреки пандемията.
Така е и заради едно българско момиче, което с таланта си точно в този месец вписа името си в историята – тази, която отчита постиженията на българските кинотворци, но и тази на американските филмови награди „Оскар“, която от близо 60 години насам не е включвала името на актриса от източните страни, какво остава за такава от България.
Ясно е, че този успех е личен и далеч надхвърля рамките на София, родната ни Академия и която и да било школа. И все пак, март, а и всеки друг период от годината, е кино. И то такова, което сбъдва мечти, успокоява умове, въздига души и изгражда и възпитава личности.
Кино, което доказва, че няма нищо по-хубаво от това да мечтаеш, да се стремиш към голямото и да стъпваш достойно и уверено в живота. Това предлагат алтернативните форми на кинообразование у нас. Целогодишно.
Те са малко на брой и са ниша, която обучава във висши ценности. Не кого да е, а малките и младите, на които тепърва им предстои да разберат какво означава, че „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде“, а „Вчера“ е също толкова ценно, колкото и днес.
Кинокласовете припомнят, че за седмото изкуство винаги трябва да се говори в контекст и че преди хигиената на артиста е хигиената на личността. Припомнят и нещо явно забравено, а именно – че образованието е инвестиция, която би могла скъпо да се отблагодари в последствие.
Когато тази инвестиция се прави в уроци по кино, младите творци – осъзнати или не все още – се учат да се себеизразят, да имат по-широк мироглед и да уважават себе си, другите и най-вече живота, който за никого не бива да е даденост.
Алтернативните форми на кинообразование включват „Кино в училище“ и модела на европейската програма за сътрудничество CinEd, по който работи културната организация „Арте Урбана Колектив“ със съосновател Ралица Асенова, успешната история на иновативното училище „Неофит Рилски“ в село Дерманци, където киноателиетата, които Даниел Симеонов ръководи, вече са част от учебната програма като предмет, който ще продължи четири години, както и школата „Киноклас“, която режисьорката Надежда Косева създава преди три години и която запознава гимназисти от цяла България с историята и езика на киното.
Чуйте подробностите в звуковите файлове.
В редакция "Хумор и сатира" традиционно сме против шаблоните, чупим ги непрестанно, но не ги изхвърляме, че може да потрябват. Тази неделя след новините в 18 това изглежда така: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос". - "Истинските новини" – жителите на Канарските острови се бунтуват срещу туристите,..
В навечерието на Международния ден на танца "Артефир" запознава слушателите с една вълнуваща новина от звездната карта на световния балет. Примабалерината Анелия Димитрова и солистът Ивайло Янев на Балета на Държавна опера - Стара Загора участват в 12-ия Танцов фестивал "Екселсиор" в Сиена , под артистичното ръководство на маестро Марко..
Един артистичен проект, в който пластики и картини оживяват чрез танц. Състоя се премиерата на второто издание на изложбата " Виртуални тела 2.0" в галерия "Квадрат 500" – виртуална, интерактивна експозиция, която е съвместен проект на танцова компания "Хетероподи" и Националната галерия. В "Артефир" Росен Михайлов , главен хореограф на..
"Списание "Но поезия" излиза отново и за кратко след неколкогодишна пауза. Това е летният брой за 2024 г. Книжка 9 за големите неща." Това четем от името на "Но редакция"-та на списанието. Петя Хайнрих пише в редакторския си текст: "За този брой пожелахме българските поети да ни изпращат текстове, засягащи голямото. Гранд, мега, гига, хипер, супер..
По случай Световния ден на книгата и авторското право (23 април) Асоциация "Българска книга" връчи за двадесети пореден път наградата "Рицар на книгата" . Наградата е знак на признание за усилията, свързани с насърчаването на четенето и популяризирането на книгата. Отличието получават личности и организации, обобщени в четири категории – за..
Георги Пенков-Джони не прилича на нищо друго в българската култура и същевременно е направил толкова много за нея, че е трудно делата му да бъдат..
В разговора с проф. Румен Кастелов акцентирахме върху многообразието, което предлага самата тема: новите стари автомобили, "придобивките" на века –..
Художникът Радослав Мъглов представя новите си творби в изложбата "Резервно око" в столичната галерия "Аросита". Кураторът Викенти Комитски споделя за..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg