30 март е крайният срок за кандидатстване за втория випуск на програмата за професионално развитие „Училища за пример“ на фондация „Заедно в час“.
Какво представлява програмата, какви са резултатите от първото издание и кое е най-важното, за да стане едно училище „за пример“?
Темата коментира Нели Колева, директор “Стратегически партньорства“ във фондация “Заедно в час“:
“Днес наистина е последният краен срок за тази година, програмата продължава и догодина. “Училище за пример“ събира своя втори випуск. Едновременно с това обучение имаме контролна група от училища, които служат, за да имаме възможност да направим оценка на въздействието на програмата.“
“Програмата е уникална по своята същност за нашия контекст, защото тя изхожда от разбирането, че училищната промяна е толкова по-силна, когато се осъществява на училищно ниво, а не просто чрез промяна на метода на преподаване в една класна стая, в един клас или един предмет.“
“В училище в пълна сила важи старата поговорка, че една птичка пролет не прави. Всички учители се стремят да бъдат ефективни, разликата обаче в “Училище за пример“ е, че това се прави като екип. По този начин има възможност и за взаимно учене и обмяна на идеи.“
Какъв тип училища имат интерес към програмата?
“Наближаваме 100 кандидатури, което страшно много ни радва. Нямаме никакви ограничения по отношение на това какви училища да кандидатстват. Програмите са достатъчно гъвкави, за да отговорят на нуждите на всяко едно от тях, стига да бъдат държавни общински училища. И малки, и големи училища могат да намерят място в тази програма, както и такива, които са професионални, профилирани гимназии. Или пък само основни училища.“
“Сред 26-те училища, с които работим в момента, има представители на всички типове училища и почти всички региони на страната. Виждаме малко по-засилен интерес сред училищата, с които сме си партнирали и по другата ни програма, която е позната – “Нов път в преподаването“, която се занимава с индивидуална подкрепа на начинаещи учители, които сега навлизат в професията.“
Какви нужди имат училищата
“Най-общо казано, в момента училищата определят четири типа нужди. Споделят сериозен проблем да работят с ученици, които вкъщи не говорят български език. За тези училища е курсът – “Езиково подкрепящи училища“, който следва методика за преподаване и ефективна работа с деца билингви. Често училищата казват, че слагат на фокус предметите – математика, технологии и инженерни науки. За тях има курс, чийто дизайн отговаря на тази нужда. Слушаме много и за агресията в училище. Смятаме, че агресията е проявление на една фундаментална липса – социално-емоционални умения. Затова е и курсът – “Социално-емоционално учене“. И разбира се, често пъти е много трудно учебната програма на училищните колективи, наред с преподаването на знания, да се интегрират и уменията за успех на ХХI в., затова има и такъв курс.“
Разговора можете да чуете от звуковия файл.
Когато се срещат на организирана екскурзия "само за непознати", ТЯ си мисли, че е попаднала на най-скучния човек на света. ТОЙ пък явно е загубил ума и дума от нейната красота и енергичност, но съдбата му дава втори шанс да общува с нея и то в не особено романтичното и ограничено пространство на един автобус. От тогава те са неразделни, съюзът им..
Елена Веселинова е студент по медицина в СУ "Св. Климент Охридски", а Рая Баева – студент по фармация. Специализация в Тунис – пустиня, оазиси, бедуини и камили. В Италия – "студентска" Болоня и "аристократична" Флоренция. История на фармацията – между Гален и Баба Яга. Спонтанно и интересно посещение в Будапеща – на бяло вино и газирана вода...
Хюсеин Йеменджиев , преподавател от Бургаския университет, е един от хората, които дават пример в България за успешен трансфер на научни иновации в бизнеса. Неговата компания, EnovaH2O, създава иновационни решения за мониторинг на качеството на водите и през 2018 година печели наградата за най-добър стартъп в Европа в категорията "Вода". В..
В Дома на киното на 17 декември с вход свободен от 19:20 ч. ще се състои премиерата на късометражния филм "Реките на София", представен от фондация "Колективът". За документалния филм и инициативата на "Колективът" за реките на София, която стартира преди пет години с едноименния фестивал разговаряме в "Нашият ден" с арх. Мартин Янков от..
В рубриката " Въпреки мрежата " гостува Иглика Иванова , член на УС на Коалицията за медийна грамотност с фокус върху европейската и национална политика в областта на медийната грамотност. Тя ни гостува в качеството си на редактор на българската версия на " Уикипедия " . Защо ще говорим за "Уикипедия"? Защото, най-вероятно, изобщо не сме..
Дамяна Велева от "Свободна Европа" е наградена от Антикорупционния фонд в категорията "Млад журналист" за текста ѝ: "Частен град Доспат". Как протести..
Животът е движение от въпрос към отговор и… отново към въпрос. Може би затова, когато зрителите потърсят " Отговор на всички въпроси " в едноименния..
"Когато ме питат за кого е предназначено представлението, което правя, аз отговарям – за всички хора, малки и големи, у които детето е живо и които..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg