Анелия Александрова преобразява стари ръждясали електрически табла в истински произведения на изкуството, а 2-годишният ѝ санбернар търпеливо ѝ позира като модел.
Знаковата софийска улица „Иван Вазов“ посреща пролетта още по-красива и цветна, а причината е, че две от старите и сиви електроразпределителни касети на тротоарите ѝ бяха професионално изрисувани с трайни акрилни бои от художничката Анелия Александрова - Ая и вече радват с ярките си багри минувачите. И най-вече децата, разбира се. Обяснението е, че централно място в арткомпозицията, в която се превърнаха ел. таблата, е отредено за един от най-добрите приятели на човека – кучето. Дружелюбният и жертвоготовен санбернар е лавинно куче спасител, но тук е представен и като закрилник на синявицата, която е защитен вид в България.
„Трансформацията“ на старите и неугледни електрически табла в творби на изкуството, носещи и силно послание, са част от проекта „Пътепис на анамалистичното изкуство“ на Анелия Александрова - Ая, която се стреми да заздрави връзката на природата с градската среда чрез анималистични образи. Авторката кани на едно любопитно пътешествие из животинския свят в неговото многообразие и символика. В условията на пандемия и на въведени строги противоепидемични мерки проектът на младата художничка развива идеята за галерия на открито, представяща по оригинален начин анималистичното изкуство.
Трансформирайки ел. таблата в арттворби, Анелия се сблъскала и с неочаквани премеждия. Докато завършвала работа си по едното табло, някой „шегаджия“ надраскал с маркер другото, което било почти готово. Наложило се тя отново да го изрисува. Като приключила с "Приятели", отново пребоядисала другото табло, но буквално още преди боите да са изсъхнали, пак го надраскали и отново се наложило да го възстановява.
"Докато рисувах анималистични сюжети върху ел. таблата, минаваха родители с деца и всички много се радваха на таблото с кучето и котката. Някои минаваха дори и по няколко пъти на ден, за да видят докъде съм стигнала, голяма атракция бях, особено в компанията на моя санбернар, който страшно търпеливо ми позираше", споделя Анелия Александрова.
„Преобразените“ електрически табла по ул. „Иван Вазов“ с живописните творби „Приятели“ и „Полет“ са реализирани по програма „Творчески инициативи“ с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“ в партньорство с „ЧЕЗ Разпределение“ АД и Столичен инспекторат, като част от кампанията на ЧЕЗ – „Цветни улици“.
Анелия Александрова - Ая е родена в София, където през 1998 г. завършва гимназията за изобразителни изкуства „Николай Райнов“. През 2003 г. тя завършва магистърска степен по специалност „Стенопис“ в Националната художествена академия. През 2006 г. й е присъдена образователната и научна степен доктор по изкуствознание и изобразителни изкуства към специалност „Стенопис“ в НХА в София. От 2018 г. членува в Международна асоциация на ръчни производители на хартия и художници на хартиено изкуство( IAPMA). Тя има реализирани 7 самостоятелни изложби и участие в 52 групови национални и международни изложби. Има и реализирани четири стенописа. През 2012 г. тя получава наградата на журито „Пазител на традициите“ 2012 в категория „Изобразителни изкуства“ – Млади, както и награда като победител в онлайн гласуването. През 2020 г. реализира филма „Потайностите на моето ателие “ по инициатива „Солидарност в културата“ на Столична община. През същата пандемична година създава късометражния филм „Ябълката на раздора“ с подкрепа на НФ „Култура“ по програма „Творчески стипендии за подпомагане на млади и изтъкнати творци и на други млади специалисти в областта на културата“.
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg