Жените се справят много добре с живота, понякога обаче се справят трудно със самите себе си, казва Мирела Иванова за новата си пиеса „Бележките под линия“. Тя е за трудното разбирателство между майката – известна актриса, и дъщерите ѝ, всяка по свой начин и надарена, и ограбена от живата. Битието им е заплетено в един общ възел. Въпреки всичко, което ги свързва, между тях има огромна емоционална пропаст.
"Бележките под линия" е моят личен прочит на сложното ни и интересно време, с всичката му недоизказаност, необясними личностни счупвания и зараствания накриво, с безмерните му олюлявания между възторга и нихилизма, между плача и смеха. Моята лична възхвала към жените, които с възхитително въображение и жилав стоицизъм изнесоха върху раменете си непосилието на живота и останаха изправени. Моят личен принос към веселия ужас на съществуването."
А ако не намеря сили да достигна
до вас, да ви узная,
да ви понеса: съзвездия от тайни,
неотгоними призраци,
неизиграни роли,
стаена скръб, сумрачни смисли,
а ако не намеря, ако не намеря сили...
Останете си
бележките под линия, които
ще прочета накрая,
най-накрая.
Сценография и костюми – Борис Далчев, хореография – Анна Пампулова, музика – проф. Христо Йоцов. В ролите: Мария Каварджикова, Параскева Джукелова, Илиана Коджабашева, Ана Пападопулу, Вяра Табакова, Ирина Митева.
Ето какво сподели за за творческите си инвенции и за опита в полето на драматургията поетесата Мирела Иванова в "Артефир":
"След премиерата на "Бележките под линия" се чувствам по особен начин. Първо, защото това е една дълго мечтана пиеса, написана преди 5 години с четири отлагани премиери поради сложната ситуация, в която се намираме. И сега, когато виждам това "искрящо като шампанско", както го определят някои от зрителите представление на режисьорката Катя Петрова, съм стъписана, но радостно стъписана. Защото това е обща работа, екипна работа, с толкова много съучастници. Поетът е самотник. Той живее единствено в думите, подчинени на друга, самотна игра, а трагикомичната игра "Бележките под линия" е срещата ми с един друг – нов свят."
Мирела Иванова разказа за истинската история, онова, което я е провокирало да напише пиесата: "Не крия, че във всяка една от героините съм вложила и част от себе си. Сякаш те започнаха да ме водят, да ме заплитат в своя страховит възел, да изразяват чрез своите гласове, да назовават нашето време от женска гледна точка. То наистина разказва за пробойните, за разломените ни биографии, за множеството тежки раници, които сме помъкнали като жени върху крехките си рамене, за да удържим живота в неговия смисъл. Да го опазим и да го продължим, по възможност – с любов."
Изкушението драматургия
"Драматургията е моето голямо изкушение още от ученическите ми години. Театърът е моето голямо изкушение, защото аз усещам и нося играта в себе си. Тя може да се види и в стихотворенията ми, които също обичат играта. И сега като че ли ме изкуши с възможността да говоря на различни езици чрез всяка от героините да изразявам едновременно и себе си, и един единен образ, който говори на различни езици. У всеки човек, стига да пожелае да го узнае, живеят безброй хора и те го разширяват вътрешно, озаряват душата му, създават конфликтите и страданията, и по тоя начин го обогатяват, оцелостяват. Не е лесно, но пък е невероятна преизпълненост. Драматургията дава точно тази възможност – да изразиш цялата си преизпълненост."
Чуйте повече от звуковия файл.
Снимки – Народен театър "Иван Вазов"
На 11.04.2024 г., в ПОСТА и Галерия ХАРТА се откри изложбата "Картички и контрабанда", координирана от Аарон Рот и Никола Стоянов, под кураторството на Христо Калоянов . Тази изложба, продължаваща до 12.05.2024 г., разглежда архив от агенция "Митници", дирекция "Борба с наркотрафика", от периода между 1975 и 1985 г. В изкуството на Никола..
Книгата на Надежда Радулова "Палимпсести в литературния модернизъм. Хилда Дулитъл, Джийн Рис, Марина Цветаева" беше представена снощи в зала 1 на Софийския университет "Св. Климент Охридски". Тя излиза с 20-годишно забавяне, но както сподели проф. Миглена Николчина, текстът не е загубил от силата си. Изданието беше представено от Васил..
Магията е заложена вътре в нас, благодарение на приказките и историите, с които изучаваме света като деца. Всеки път, когато се впуснем в подобно приключение, ние развиваме въображението си. Така разширяваме себе си и се чувстваме изпълнени и вдъхновени. На този принцип Ангел Георгиев създава късометражната комедия, съчетана с вълшебства, "Бандата..
На 26 април от 18.30 часа в новото пространство за събития "Светофар" в София ще се състои премиерата на поетичната книга "Кой те обича" от Каръл Ан Дъфи. За поезията на британската поетеса, поет лауреат на Обединеното кралство (2009-2019 г.), ще говорят издателят и преводач на книгата Калоян Игнатовски , Надежда Радулова и Мария П. Василева...
Скандалната навремето пиеса на Иван Теофилов "Поетът и планината" (1963) излиза за първи път като текст 60 години по-късно, като в книгата освен пиесата е отразена и нейната история. Публикувани са отзиви, рецензии и цялата съпътстваща разгромяваща театралнокритическа рецепция, както и спомени на създателите на спектакъла с режисьор Леон Даниел...
Предстои премиерата на музикалния клип "Оставам" на певицата Вили Русева. Сюжетът на клипа представя една история за силната и непреходна любов между човек..
От какво зависи непреходното в културата на прехода – обобщения на културолога и филолог проф. Александър Кьосев по повод заключителната му лекция в..
Георги Пенков-Джони не прилича на нищо друго в българската култура и същевременно е направил толкова много за нея, че е трудно делата му да бъдат..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg