Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

„Вълшебната флейта“ на сцената на Варненската опера

Снимка: @OperaVarna

На 22 и 23 април в залата на операта, а след това на 22 юни на сцената на Летния театър във Варна ще се играе една от любимите опери на Волфганг Амадеус Моцарт „Вълшебната флейта“. За диригент-постановчик е поканен Христо Христов, който се завръща в морската столица.
Антониу ЗамфирРежисьор е директорът на театъра в Крайова, Румъния Антониу Замфир. Сценографията и костюмите подготвиха Ася Стоименова и Иван Токаджиев.

За новата продукция е ангажиран целият певчески състав на театъра, както и гостуващи солисти. Някои от имената за централните партии са: Царицата на нощта – Мариана Буликану и Пламена Гиргинова; Памина – Ирина Жекова, Илина Михайлова и Мария Павлова; Папагена – Жана Костова и Лилия Илиева; Зарастро – Гео Чобанов, Евгений Станимиров и Деян Вачков; Тамино – Александър Баранов, Георги Султанов и Михаил Михайлов; Папагено – Иво Йорданов, Пламен Димитрова и Свилен Николов.

Сцена от „Вълшебната флейта“„Както добре знаем, светът не е разделен на светци и грешници. За съжаление, нещата не са толкова прости. За щастие обаче, изкуството има способността да изследва неподозираните дълбини на човешкото поведение и да противостои на желанието да търсим удобни отговори.

„Вълшебната флейта“ ни вдъхновява да загърбим опростения поглед върху ежедневието и да проникнем отвъд видимото, да прозрем, че хубавите неща се случват само на онези, които не се страхуват да живеят истински.

Ако „Вълшебната флейта“ продължи да вълнува зрителите и след края на нашето представление, ако ги провокира да се изправят пред хаоса на собствените си въпроси, тогава нашата мисия ще бъде изпълнена“ – споделя режисьорът Антониу Замфир.

„Ще се опитаме да направим едно много Моцартово представление, което е обърнато към изворите на произведението и в драматургичен и в музикален смисъл“ – казва Христо Христов. Преди тридесет години той е бил отново във Варна, но като директор на Варненската филхармония. Днес се завръща и намира един много талантлив и млад състав.

„Специално тази опера не е италиански тип, в която има много пеене с много глас. Тук има много планове, които вървят паралелно... Трябва да кажа, че във Варна е събран един изключително добър екип“.

Какво още сподели Христо Христов може да чуете в звуковия файл.



Ирина ЖековаЕто и споделените мисли на някои от изпълнителите:

Гео Чобанов – Зарастро:
„Дълго време избягвах ролята по чисто технически и вокални причини, но сега вече съм готов за нея. Въпреки това се чувствам странно като Зарастро, защото ролята не стои  близко до мен. Чисто актьорски също представлява предизвикателство. Имам опит с доста комедийни персонажи и един толкова сериозен герой ми е малко чужд, но вярвам, че ще се справя.“

Ирина Жекова – Памина:
„Ролята на Памина е дебют за мен, допада ми, чувствам я близка. Тя е млада, чиста и наивна девойка, която в началото не преценява нещата правилно. Партията на Памина приляга на гласа ми и я харесах от първия момент.

Александър БарановМоцарт се пее трудно, защото изглежда лесен, но всъщност не е. Това е много красива музика, която трябва да бъде изпята красиво, с финес и лекота.“

Александър Баранов – Тамино:
„Принц Тамино беше моят дебют с централна роля преди 10 години. Обичам „Вълшебната флейта“, заради великолепната музика и великолепното либрето. По принцип много харесвам Моцарт.

Както казва Павароти: „Да пееш Моцарт е като балсам за гърлото“. Който не може да пее, не може да пее Моцарт. Всичко там е така написано, сякаш музиката е от Господ.“

Мариана БуликануМариана Буликану – Царицата на нощта:
„Обичам ролята на Царицата на нощта, но вникването в нейната двойственост не е лесно. Образът на майката ми е близък, самата аз съм майка и с удоволствие предавам тази същност от характера ѝ. Обратната ѝ страна като зла и отмъстителна кралица е предизвикателство за мен, защото трябва да се преборя със самата себе си и да намеря, да изровя от своята същност качества, каквито не притежавам. Но за да бъде пълноценен образът, и двете страни трябва да бъдат пресъздадени равностойно.“

Иво Йорданов – Папагено:
„Папагено, макар и да се представя за човек, доставчик на птици, е фантастичен герой. В режисьорския прочит на Антониу Замфир, на когото имам удоволствието да съм и асистент-режисьор, нашият Папагено стои някак встрани от всички останали персонажи. На него сякаш не му е нужно да преминава през т. нар. изпитания – огън, вода, въздух и земя, за да тръгне по пътя на израстването, защото живеейки сред природата, той вече в голяма степен ги е преодолял.“

 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Чухте ли този концерт? Не? Вече можете да го направите в следващите дни

Радиото е магия, радиото е вълшебство, което достига до сърцето на всекиго. Не е необходимо кой знае колко – един приемник. Щракваш копчето и слушаш. Можеш да правиш и най-различни други неща. Проблемът е, че за жалост всичко отлита в ефира и не може да се повтори. Ето сега в сайта на програмата ще ви предлагаме някои концерти, излъчени преди..

обновено на 21.06.21 в 16:05

Запис на концерта „Рапсодии“ на Симфоничния оркестър на БНР

Концертът „Рапсодии“, който радиосимфониците и техният главен диригент Марк Кадин изнесоха на сцената на зала „България“ на 18 юни, включва популярни образци, създадени в този жанр от Веселин Стоянов, Клод Дебюси, Ференц Лист, Джордже Енеску и Панчо Владигеров. Солист Кристиян Калоянов, кларинет. Благодарение на Еврорадио, беше излъчен директно не само..

публикувано на 21.06.21 в 15:27
Панчо Владигеров

Радиосимфониците – епизод 2 с „Епизоди“ опус 36 на Владигеров

Във второто издание на рубриката на Марио Ангелов – продуцент на симфоничната музика в БНР, акцентът е върху нови записи на СО на БНР из творчеството на много обичан български класик – Панчо Владигеров. „Фокстрот“ без опус – оригинал за пиано от 1925 г., оркестриран от Милчо Левиев, е първият запис, осъществен от Марк Кадин през 2017 в качеството на..

публикувано на 21.06.21 в 09:15

Шърли Верет: Доброто познаване на гласа – ето тайната на големите в театъра

„Шърли Верет като Кармен – това е самото съвършенство!“, отбелязват в американския печат ден след триумфалния дебют в МЕТ през 1968. Кармен наистина остава едно от най-впечатляващите преобразявания на Шърли Верет в десетилетната ѝ бляскава кариера. Дръзка, горда, изпълнена със страст и решимост да преодолява всякакви препятствия… Тъкмо каквато е..

публикувано на 19.06.21 в 08:15
Надежда Цанова (вляво), Румен Бояджиев-син и Валерия Христова

Румен Бояджиев-син: Чувствам се привилегирован да работя с изпълнители, които разбират музиката ми

Софийската публиката ще може да чуе Първия клавирен концерт на Румен Бояджиев-син в изпълнение на Надежда Цанова, оркестър „Симфониета“ Враца с диригент Христо Павлов на 19 юни от 19 часа. Творбата имаше своята премиера във Враца на 11 юни, но сега предстои да прозвучи на сцената на зала „България“ в рамките на фестивала „Софийски музикални седмици“..

публикувано на 18.06.21 в 14:44