Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Из архивите на Метрополитън опера – „Русалка“ от Антонин Дворжак

Рене Флеминг в ролята на Русалка
Снимка: metopera.org

„Русалка“ под режисурата на Ото Шенк се появява на сцената на Мет през 1993 година, възобновена е през 2014 г. Декорът е дело на Гюнтер Шнайдер-Симсън, реалистичен и детайлен до „последното цветенце на горската поляна“. Това е една живописна и пъстра постановка, достойна за илюстриране на луксозна детска книга, затова и критикувана. На фона на най-новите прочити, които представят историята извън приказния сюжет и се концентрират върху драмата, „поостарялата“постановка на Мет е една истинска почивка за сетивата всъщност. Издадена е и от Декка на DVD. Основните критики към тази продукция са за едноизмерност и статичност.

Последните сценични версии на мистичната приказка на Дворжак разглеждат водната нимфа като архетип на фаталната жена: проститутка, травмирана балерина от театрална трупа, както и въображаем женски образ, който в съновидение събира в едно лице неуспешните връзки на застаряващ мъж от работническата класа (Водния дух). Повечето съвременни трактовки разказват за някакво насилие. Няма как да не направи впечатление сериозният конфликт с музиката на Дворжак и нейните красиви приказно-фолклорни цветове – брутална визия тук никак не подхожда!


Рене Флеминг е най-успешната Русалка на нашето време, с участие в седем постановки! В началото на своята кариера, още в студентските си години, тя пее прочутата „Песен към месеца“ на прослушване в Метрополитън, което печели. През 1990 г. дебютира в ролята в Сиатъл, а през 1991 г. дебютира в Метрополитън в „Сватбата на Фигаро“ и през 1997 г. е за първи път Русалка в Ню Йорк. Тази роля е знакова в кариерата ѝ, заедно с Графинята от „Сватбата на Фигаро“ на Моцарт, Маршалката от „Кавалерът на розата“ на Щраус и Дездемона от „Отело“ на Верди. Смята се, че именно участието ѝ в цикъла от спектакли през 2014 г. в Метрополитън опера е нейното прощаване с Русалка.

Въпреки забележките в пресата, че звучи и изглежда „безстрастно“ като „подплатена с ботокс“ героиня на Дисни, облечена като Барби, Рене Флеминг не спира да впечатлява с неповторимия си безупречно елегантен и пълнокръвен стил на пеене.

В спектакъла от 8 февруари 2014 г., който може да слушате на 15 май от 20 часа по програма „Христо Ботев“, участват още Пьотр Бечала, Долора Заджик, Джон Релией, Емили Маги и др. Съставите на Метрополитън опера дирижира Яник Незе-Сеген.

Съдържание на операта „Русалка“ от Антонин Дворжак


 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

„Бъдещо минало“ или как музиката среща пространствата в дебютния албум на Димитър Горчаков

Да преплетеш времето – бъдещето и миналото, да срещнеш няколко стила – джаз, фолклор, класическо музика, да импровизираш, експериментираш и интерактивираш и всичко това в голямото море на музиката – такава е провокацията, която отправя музикантът Димитър Горчаков с новия си албум „Бъдещо минало“. умее да прави умело преплитане между фолклор, джаз,..

публикувано на 23.06.21 в 08:05

Чухте ли този концерт? Не? Вече можете да го направите в следващите дни

Радиото е магия, радиото е вълшебство, което достига до сърцето на всекиго. Не е необходимо кой знае колко – един приемник. Щракваш копчето и слушаш. Можеш да правиш и най-различни други неща. Проблемът е, че за жалост всичко отлита в ефира и не може да се повтори. Ето сега в сайта на програмата ще ви предлагаме някои концерти, излъчени преди..

обновено на 21.06.21 в 16:05

Запис на концерта „Рапсодии“ на Симфоничния оркестър на БНР

Концертът „Рапсодии“, който радиосимфониците и техният главен диригент Марк Кадин изнесоха на сцената на зала „България“ на 18 юни, включва популярни образци, създадени в този жанр от Веселин Стоянов, Клод Дебюси, Ференц Лист, Джордже Енеску и Панчо Владигеров. Солист Кристиян Калоянов, кларинет. Благодарение на Еврорадио, беше излъчен директно не само..

публикувано на 21.06.21 в 15:27
Панчо Владигеров

Радиосимфониците – епизод 2 с „Епизоди“ опус 36 на Владигеров

Във второто издание на рубриката на Марио Ангелов – продуцент на симфоничната музика в БНР, акцентът е върху нови записи на СО на БНР из творчеството на много обичан български класик – Панчо Владигеров. „Фокстрот“ без опус – оригинал за пиано от 1925 г., оркестриран от Милчо Левиев, е първият запис, осъществен от Марк Кадин през 2017 в качеството на..

публикувано на 21.06.21 в 09:15

Шърли Верет: Доброто познаване на гласа – ето тайната на големите в театъра

„Шърли Верет като Кармен – това е самото съвършенство!“, отбелязват в американския печат ден след триумфалния дебют в МЕТ през 1968. Кармен наистина остава едно от най-впечатляващите преобразявания на Шърли Верет в десетилетната ѝ бляскава кариера. Дръзка, горда, изпълнена със страст и решимост да преодолява всякакви препятствия… Тъкмо каквато е..

публикувано на 19.06.21 в 08:15