Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Международен ден на детето

Любов Миронова: Най-важното е да уважаваме детето

Снимка: Ани Петрова

Денят на детето се чества в много страни по света. Това е един от най-старите международни празници, който води началото си от Световната конференция за благосъстоянието на децата, състояла се в Женева през 1925 година.

Първото официално международно честване на Денят на детето е през 1950 година.

Празникът е отбелязан едновременно в 51 страни по света. Оттогава всяка година се отдава почит на децата по цял свят и обикновено на този ден се изнасят речи за детските права, излъчват се детски предавания по медиите, правят се детски партита и всякакви други дейности, свързани с децата.


Как се отнасяме към децата и как общуваме с тях?

Темата коментира в “Нашият ден“ Любов Миронова, консултант по ранно детски развитие.

“Искрено вярвам, че колкото по-скоро променим начина, по който общуваме с малките деца, толкова по-скоро ще имаме светлина в тунела за нашето бъдеще като възрастни.

Най-важното е да се общува с уважение с децата. Идеята – аз съм голямо тяло, знам всички отговори, а ти си в малко тяло и нищо не знаеш – е неуместна.

Уважението е фундамент в общуването родители-деца. Ако човек общува с детето си с уважение като малко, може да очаква, че това дете ще общува с него в пубертета с уважение.

Годините до 7 са един период на сеене. Това наричаме възпитание.Тези семки поникват и, ако някой е сял добре, на 12 години, когато вече родителят не е ролеви модел, а приятел, вижда да поникват красиви растения. И има една силна сърдечна връзка, която помага на родителя да премине пубертета.

Ако той е сял татул, на 12 пониква татул и много родители се питат кое е това дете. Сеенето е много отговорен процес и, ако някой се чуди как става, то става чрез подражание. Майката крещи до 7 и детето има много силни подражателни сили и то крещи. Майката лъже и детето започва да лъже.

Подражателните сили копират цялата личност. Много родители се учудват като им се казва – оставете децата до 7, не ги занимавайте със знания.

Детско-градинската възраст има голямата тема да се посее бъдещата личност. И тя да има ценности, които да позволяват да цени красота, изкуство, спорт, култура на хранене. Тук се създава отношението към живота. И то е далеч по-важно от това дали може да бори до 100."


Образователна система и случаите на насилие в детската градини в Плевен

Темата коментира в “Нашият ден“ Цветелина Зидарова, психолог.

“Истината е, че почти нищо не се е променила, за да може да няма такива случаи. Причините да има такива случаи в детските градини са много.

Тръгвайки от недостига на кадри, през недобре подготвени педагогически специалисти, през условията, в които работят.

Много трудно е да се намерят в днешно време едни добри специалисти, които да са търпеливи към нуждите на детето. Особено в ранната възраст в детската градина.

Яслената възраст е много тежък, труден и важен период, за адаптацията към детската градина и се изпълнява от специалисти, които не са подготвени за този психологически момент.

В повечето случаи те са и медицински сестри, които дори не преминават през такова обучение и не са много запознати."

Чуйте в звуковия файл.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Антоанета Василева

Рекорден брой сигнали за онлайн насилие над деца

Рекорден брой сигнали за онлайн насилие над деца са постъпили през последните две години – за това алармира Антоанета Василева, експерт по онлайн безопасност и координатор на Националния център за безопасен интернет. Най-уязвимата група са младежите на възраст между 10 и 14 години. 99% от сигналите са за момичета, само 1% – за момчета. Ето какво сочи..

публикувано на 15.07.25 в 16:15
Проф. Милен Замфиров

Новите технологии в съвременния образователен процес

Как технологиите променят образователния процес, има ли екранен аутизъм и какви са предимствата на новото поколение в променящата се технологична среда – разговор във "Време за наука" с проф. дпн Милен Замфиров , декан на Факултета по науки за образованието и изкуствата в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Проф. Замфиров коментира..

публикувано на 15.07.25 в 12:45
Денис Иванов

СофтУни организира уебинар на тема "AI за архитекти"

Как изкуственият интелект подпомага работата на архитекта, научаваме във "Време за наука" от Денис Иванов . Утре от 19 ч. на сайта на СофтУни ще се проведе безплатен онлайн уебинар на тема "AI за архитекти – оптимизиране на проектирането и скъсяване на сроковете". По думите на Иванов изкуственият интелект трудно ще навлезе в административното..

публикувано на 15.07.25 в 11:38

Българското неделно училище "Васил Левски" в Кеймбридж: Призвание, дълг и успехи

Тюркян Али е директор на Българското неделно училище "Васил Левски" в Кеймбридж, Великобритания и сред съоснователите на инициативата "Малката България". В "Нашият ден" разговаряме с нея за ролята на българските неделни училища в чужбина за съхранението на българското самосъзнание сред децата ни в чужбина и за обучението по български език зад..

публикувано на 15.07.25 в 11:30
Нина Цанева и Йорданка Фандъкова

Йорданка Фандъкова: Най-важната промяна в образованието е цялостната

Кои са външнополитическите приоритети на страната ни след последната стъпка на евроинтеграция – влизането ни в еврозоната и как върви напредъкът ни в интеграцията с ОИСР; каква в промяната в образователната система, която иска да реализира сегашното мнозинство и кои са резултатите, които трябва да бъдат постигнати с нея?  На тези въпроси в "Нашият..

публикувано на 15.07.25 в 10:50