Кларинетът отдавна е заел неизменно място в състава на класическия симфоничен оркестър, но многоликият му тембър – дълбок и загадъчен в ниския регистър, нежен и прочуствен в средния и ярко колористичен във високия – все още вълнува въображението на изпълнители и композитори и го инспирира към нови и нови търсения на непознати темброви хоризонти.
В изданието си на 25 юни 2021 г., петък – от 23 часа, предаването „Български изпълнители” и поредицата „Гласове и лица от СО на БНР” представя младия и вдъхновен първи кларинетист на националния радиосимфоничен оркестър Кристиян Калоянов, който с удоволствие споделя със слушателите някои от най-ярките мигове в творческия си път до момента.
Кристиян Калоянов е роден през 1988 г. Музикалният инструмент, с който започва пътя му в голямото изкуство е пианото, а негов първи учител е проф. Александър Василенко, който впоследствие насочва младия музикант към кларинета, станал любим на Кристиян Калоянов. Той Завършва Националното музикално училище „Любомир Пипков” и Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров”, а негови преподаватели по кларинет и камерна музика са Данчо Радевски, проф. Димитър Димитров, проф. Петко Радев и проф. Венцеслав Николов. Кристиян Калоянов развива изключително активна концертна дейност като солов и камерен изпълнител със записи за БНР и награди от конкурси. Той участва на фестивалите „Салон на изкуствата” – НДК, МФ „Мартенски музикални дни” – Русе, „K&K Festival” – Австрия, „Festival di Quartetto” – Флоренция, Италия и др.
През 2012 г. Кристиян Калоянов става част от камерен ансамбъл „Силуети”, в който влизат още цигуларката Калина Митева, виолончелистката Габриела Цветкова и пианистката Лилия Жекова. Тук се проявява и талантът на Кристиян като музикален аранжор – той създава множество преработки на образци от различни автори и епохи за нуждите на състава. Работата му в камерния ансамбъл „Силуети” събужда и интересът му към музикалната наука и през 2019 г. Кристиян защитава своята дисертация за научната степен „доктор” – камерна музика и кларинет по тема „Интерпретационни и ансамблови проблеми в квартетите на Паул Хиндемит и Оливие Месиен за кларинет, цигулка, виолончело и пиано в контекста на европейската камерна музика на XX век”.
От 2017 г. Кристиян Калоянов е първи кларинетист в СО на БНР заедно със своя преподавател Данчо Радевски и това, по неговите думи, е една от големите му сбъднати мечти.
„Аз съм благословен да сбъдвам мечтите си” – споделя Кристиян Калоянов и допълва, че най-голямата му мечта в професионален аспект е винаги да може да свири много и различна музика и да концертира колкото може повече. И той въплъщава тези свои стремежи във виртуозни изпълнения на солова и камерна музика за неговия любим инструмент кларинета, част от които звучат и в предаването в последния час на петъчната вечер.
Талантливата пианистка е родена в град Бургас в голям музикантски род. От съвсем малка има увлечение към сцената и на петгодишна възраст започват занимания по пиано, балет, танци и изобразително изкуство. След първия ѝ рецитал в пети клас, не закъсняват и наградите от конкурси: Aevea Piano Prize - Италия, Leopod Bellan International Music..
По традиция в периода преди Нова година Кралската опера на Валония в Лиеж предлага на публиката заглавия от по-лекия, комичен жанр. През 2024 г. това бе оперетата "Перикола" на Жак Офенбах, реализирана от Лоран Пейи. Френският режисьор е най-изявеният сценичен интерпретатор на творбите на Офенбах днес, достоен наследник на именития от близкото минало..
Музика: Джакомо Пучини Либрето: Джузепе Джакоза и Луиджи Илика по драмата на Давид Беласко, основана на историята "Мадам Бътерфлай" от Джон Лутер Лонг от 1898 г. Премиера: 17 февруари 1904 в Миланската Скала. Същата година е играна в Бреша, през 1906 е третата "американска" версия, а през 1907 г. е представена и в Париж. Пучини открива сюжета за..
1 февруари 3.00 часа – Рейналдо Хан (1874-1947), Клавирен квинтет във фа диез минор. 3.31 часа – Теодор Дюбоа (1837-1924), Клавирен квартет. 4.02 часа – Габриел Форе (1845-1924), Клавирен квинтет № 1 в ре минор, оп. 89. Изпълняват: квартет "Класика" и Меган Милац (пиано). 4.35 часа – Теодор Дюбоа (1837-1924), Chant Pastoral (Пастирска песен)...
Росица Лазарова се ражда в семейство на доктори. Нейните корени са от София и Вардарска Македония. В рода си няма професионални изпълнители, но нейната любов към народната песен се поражда с любопитството на едно младо момиче, живеещо над репетиционната зала на Държавния ансамбъл за народни песни и танци "Филип Кутев" по това време. Увлечена в..
Преди дни депутатът Румен Петков попита "Кой го интересува ДС?", т.е. 35 години по-късно има ли смисъл да говорим за отминали неща. За кои "отминали неща"..
Тя е символ на установения морал и етикет, при това не само на държавно и политическо ниво, обвързана е със социални каузи от всякакъв вид. Винаги трябва..
Ако попаднете на белгийски битак, наречен брокант, ще забележите как ловците на антики най-внимателно ровичкат сред купищата ленени покривки и ръчно..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg