Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Съдържание на:

„Пуритани“, опера в 3 действия от Винченцо Белини

Сцена от първо действие на премиерния спектакъл на операта „Пуритани“, 1835 г.
Снимка: Wikipedia

Либрето: Карло Пеполи (по романа „Пуритани“ от Уолтър Скот)
Първо изпълнение: 25 януари 1835 г., Гранд опера, Париж

Място и време на действието: Шотландия, в замъка Плимут и имението на Уолтън, 1658 година.

Действащи лица:
- Пуритани:
• Лорд Гуалтиеро Уолтън, баща на Елвира – бас
• Сър Джорджо Уолтън, негов брат – бас
• Елвира Уолтън, годеница на Артуро – сопран
• Сър Рикардо Форт, предводител на пуританите – баритон Сър Бруно Робъртсън, офицер – тенор
- Роялисти:
• Енрикета ди Франча, вдовицата на Чарлз I – мецосопран
• Лорд Артуро Талбот, привърженик на Стюартите – тенор

Първо действие
В своята крепост пуританските войници очакват победа над роялистите. Но техният командир Рикардо е съсипан. Той трябва да се ожени за Елвира, след като получи благословията на баща ѝ, но току-що научава, че вместо това тя ще се ожени за истинската си любов – роялиста Артуро. В следващата сцена Елвира, все още вярваща, че ще бъде принудена да се омъжи за Рикардо, отива разстроена при Джорджо, който е неин чичо. Но Джорджо ѝ казва, че е убедил баща ѝ да ѝ позволи да се омъжи за Артуро, въпреки че е враг. Навън селяни и войници приветстват учтиво Артуро.
Междувременно ... в крепостта е задържана мистериозна благородничка – за нея се говори, че е агент на краля. Когато разбира, че Артуро е роялист, тя насаме му разкрива, че е кралица Енрикета. Тя се страхува че ще бъде екзекутирана като съпруга си, а Артуро обещава да я спаси. Тогава Елвира пристига в сватбената си рокля в игриво настроение и поставя воала си над главата на мистериозната дама. Артуро осъзнава, че сватбеният воал може да бъде полезна маскировка за подпомагане бягството на кралицата. Докато двамата се опитват да избягат ги пресреща Рикардо. Мислейки, че забулената жена е Елвира, той предизвиква Артуро на дуел. Но след като разпознава затворника той им позволява да избягат, защото знае, че сега ще бъде невъзможно неговият съперник да се върне. Пуританите виждат двойката да бяга и ги осъжда като предатели, докато Елвира вярва, че Артуро я е изоставил заради друга жена и полудява от мъка.

Второ действие
Пуританите се притесняват, че Елвира може да умре от скръб. Те притискат Джорджо за новини за нея. Неговата тъжна ария, описва как тя се скита в замъка, изпълнявайки сватбената си церемония. Понякога тя си представя, че вижда Артуро – и след това е съкрушена, когато осъзнава грешката си.
Командирът Рикардо съобщава, че Парламентът е осъдил Артуро на смърт и призовава за преследване, за да бъде изправен беглецът пред съд. Но всеки спира, когато чуе гласа на Елвира. Тя започва своята великолепна сцена на полудяването зад сцената, като пее рефрена на арията: „Върнете ми надеждата или ме оставете да умра“. И тогава влиза. Отначало Елвира е унила, когато си спомня как Артуро е обещал да ѝ бъде верен – „Qui la voce“. След това става маниакално весела, призовавайки всички да танцуват и звучи същата оживена оркестрова сватбена музика от първо действие, която сякаш се пресъздава в съзнанието ѝ. Сърцераздирателно е, когато тя сбърква Рикардо с Артуро – защото той все още е поразен от нея. Вижда го да плаче и казва, че подозира, че и той знае какво означава да обичаш. След това тя повтаря първоначалното си ламенто, като този път казва: „Вземете живота ми или върнете любовта ми.“
Агонията на Елвира подтиква Джорджо към действие. Той се опитва да убеди Рикардо да спаси живота на Артуро заради нея. Джорджо започва с внушението, че самият Рикардо носи известна отговорност за това, че позволява на затворника да избяга. След това той пее лирична мелодия със зловещ оттенък, предупреждавайки Рикардо, че ако съперникът му умре, ще бъде преследван от двама призраци – Артуро и Елвира.
Джорджо се страхува, че Елвира ще умре от разбито сърце. Рикардо е трогнат, но той все още се притеснява, че врагът може да атакува. Мъжете се съгласяват, че ако Артуро се върне с мир, ще живее. Но ако дойде с оръжие, тогава въпреки чувствата на Елвира, той трябва да умре. Те се обединяват за вълнуващата кабалета на дуета, „Suoni la tromba“ – „Само звукът на тръбата“. Те се заклеват да се бият до смърт за страната си.

Трето действие
Изминали са няколко месеца откакто Артуро е изоставил Елвира в сватбения им ден. Като роялист той се излага на смъртна опасност, като се завръща в пуританската крепост, за да я види. Артуро не знае, че скръбта я е докарала до лудост. Когато се събират отново, той обяснява, че е трябвало да напусне, за да спаси своята кралица от сигурна смърт, и уверява Елвира, че тя е единствената му любов. Тогава умът на Елвира започва да се изчиства, но тя е разтърсена отново, когато войници откриват Артуро там и се втурват да го арестуват. Внезапно пристигат новини: роялистите са победени и всички затворници са помилвани. Радостта от тази новина изтрива страданието на Елвира и всички се радват, че двамата най-накрая са заедно.

 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Мария Бохачек като Норма (вляво), Тодор Костов като Полионе и Мари Крикорян като Адалджиза в сцена от „Норма“ на Белини

Мария Бохачек – първата българска Норма

Певицата е потомка на чешки интелектуалци, преселили се в България непосредствено след Освобождението. Родена е в Оряхово на 21 октомври 1931 г. Остава отрано сираче, отгледана е от всеотдайните си лели. Завършва с отличие Музикалната академия в класа на Людмила Прокопова през 1953 г. Като студентка се занимава с преписване на ноти, за да се издържа,..

публикувано на 23.10.21 в 08:15

Вера Немирова поставя „Дон Карлос“ в Дрезден

Тази вечер (22 октомври) във великолепната „Земпер“ опера в Дрезден ще се състои премиерата на операта „Дон Карлос“ на Верди. За първи път след пандемичните забрани театърът, който има 2000 места, ще може да посрещне 800 зрители. Режисьор на спектакъла е Вера Немирова, която само преди две седмици постави операта „Кармен“ в Нюрнберг, а веднага след..

публикувано на 22.10.21 в 11:20

Гергана Несторова: не обичам да се състезавам, но обичам сцената

В късната петъчна вечер на 22 октомври в предаването „Български изпълнители” ще ви срещнем с Гергана Несторова. Творческият ѝ път като музикант започва от местната школа в родния и град Несебър. Продължава образованието си в Национално училище за музикално и сценично изкуство „Проф. Панчо Владигеров” – Бургас в класа по пиано на Юлия Ненова, а..

публикувано на 22.10.21 в 10:55
Здравко Лазаров

Директно от зала „България“: Радиосимфониците възпяват морето с музика от Менделсон, Елгар, Блох и Бридж

Ако това лято не сте се наситили на морето и копнеете за още един досег с него, можете да го сторите с помощта на музиката! В петък вечер (22 октомври) Радиосимфониците ви предлагат специален поглед към морската шир, осъществен с помощта на композитори от 19-и и 20-и век. Ще прозвучат увертюрата „Спокойно море и щастливо плаване“ на Феликс..

публикувано на 22.10.21 в 09:05
Брад Мелдау

Пловдив джаз фест 2021

Днес „Джаз клуб“ отваря врати (на 21 октомври от 23 часа) с пиеса, наречена „Илюзия“. (Не на „ФСБ“, но пак е хубава). И не е илюзия, че нейните изпълнители са свързани с българската сцена: пианистът Чик Кърия остана очарован от нашата публика при концертите си в България; също и Джон Патитучи с неговия „пеещ“ контрабас. Третият музикант, с феноменално..

публикувано на 21.10.21 в 09:25