Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Хор "Христина Морфова" на 85 години

| обновено на 06.07.21 в 10:09
Снимка: Женски хор "Христина Морфова"

Един от най-реномираните български еднородни хорови състави продължава успешно да съхранява и развива традициите в българското хорово изкуство и, заедно с това, да бъде винаги с поглед, обърнат към новото и малко познатото в съвременната музика, за да открие и претвори красотата, която тя носи. В изданието си на 6 юли 2021 г. – вторник от 19.30 ч., предаването „Студио Музика” отбелязва подобаващо 85-ата годишнина от основаването на женски хор „Христина Морфова”, като проследява най-значимите моменти от творческия летопис на състава и търси отговорите на новите предизвикателства в разговор с диригента Таня Никлева Владева.

Началото е поставено през 1936 г., а основател е една чешка пианистка и музикална педагожка, тясно свързала житейската и творческата си съдба с България. Това е забележителната Людмила Йосиф Прокопова, която, освен пианист и музикален педагог, е прекрасно сопрано и вдъхновен композитор. По време на следването си в Прага тя се запознава с българското сопрано Христина Морфова, която по това време също е дошла да учи в чешката столица. От тогава двете са неразделни на сцената, а в живота стават като духовни сестри. След завършване на консерваторията, Морфова и Прокопова за кратко пребивават в България, където от 1911 г. Прокопова преподава в Софийското музикално училище, а между 1916 и 1930 г. тя пътува из цяла Европа заедно с Христина Морфова като неин акомпаниатор в изключително успешните рецитали, които изнасят на най-големите концертни сцени. От 1930 г. славното дуо Морфова-Прокопова се установява постоянно в София, където двете основават частна музикална школа, а сред първите им възпитанички са Гюрга Пинджурова и дългогодишната примадона на Софийската опера Мария Милкова Золотович.

На 1 юни 1936 г. на път от Пирдоп за София Христина Морфова, наричана „Българският славей”, загива в автомобилна катастрофа. За увековечаване на нейната памет и дело Людмила Прокопова инициира и създава самодейния женски хор, който от самото си начало носи името на именитата оперна прима и е първият ръководител на хора. Първоначалният репертоар е почти изцяло върху образците, които Христина Морфова изпълнява като солист. Людмила Прокопова аранжира тези песни специално за състава, но пише и собствено музикално творчество.

За успешната работа на Людмила Прокопова спомага и фактът, че от 1937 до 1957 г. тя преподава вокална постановка в Музикалната академия, където от 1942 г. е и професор. Когато Людмила Прокопова се оттегля от активна дейност, тя е наследена от младата тогава Лилия Гюлева, ръководила хора близо 4 десетилетия, а името ѝ се превръща в емблема на състава.

След като Лилия Гюлева застава начело на хор „Христина Морфова”, за него започва истинска златна ера, през която хорът активно присъства в музикално-културния живот на страната и представя по достойнство постиженията на българското хорово изкуство извън границите на България. Като един от най-ярките върхове в това отношение може да се отбележи, че под ръководството на Лилия Гюлева хор „Христина Морфова” става първият български състав, завоювал Първа награда от международен хоров конкурс. Това се случва през 1965 г., а мястото е Ланголен – Великобритания. Следват отличия от конкурсите в Мидълсброу – Великобритания, Варна, Лайпциг, Гориция в Италия, Толоса в Испания, Анкара и други. Всичко това бързо носи заслужено признание и слава и хор „Христина Морфова” е желан и очакван гост на много концертни сцени в България и чужбина като например Чехия, Словакия, Унгария, Германия, Холандия, Италия, Гърция, Израел, Румъния, Белгия, Австрия и много други. Реализира студийни и документални записи за Радио София, Радио Бремен, Холандското радио и има издадени грамофонни плочи, телевизионни филми, а в по-ново време и компакдискове.

Подобно на своята именита предшественичка Людмила Прокопова, и Лилия Гюлева развива активна педагогическа и музикално-обществена дейност. Като професор по хорово дирижиране в Националната музикална академия, тя подготвя редица диригенти, които днес са признати специалисти в България и чужбина. Проф. Лилия Гюлева е автор на първия български учебник по хорознание, а в съавторство с диригента и педагога проф. Емил Янев пише „Методическо ръководство по хорово дирижиране”. Има и редица издадени помагала и други материали в сферата на хоровото дирижиране, била е член на международни журита и ръководител на майсторски класове в България, Португалия, Швейцария, Япония и Гърция, както и лектор на международни семинари в Австрия, Словения, Япония и Македония. Тя е основател и на Балканския хоров форум, член е на артистичната комисия към Международния олимпийски хоров комитет и председател на Дружеството на хоровите диригенти в София към Съюза на българските музикални и танцови дейци.

Освен широкия стилов диапазон в репертоара на хор „Христина Морфова” от старинната музика до наши дни, Лилия Гюлева развива изпълнителското майсторство на певиците до степен еднакво да покриват критериите за интерпретиране на материал от хоровата миниатюра до разгърнати и мащабни кантатно-ораториални форми. За развитието на хор „Христина Морфова” под ръководството на проф. Лилия Гюлева и завоюваните успехи, дългогодишният художествен ръководител на състава проф. Емил Янев споделя:

След като проф. Лилия Гюлева напуска земния свят през 2003 г. хор „Христина Морфова” се поема от настоящия си главен диригент Таня Никлева Владева. Тя завършва с отличие НМА „Проф. Панчо Владигеров” със специалност Хорово дирижиране именно в класа на проф. Гюлева. Като знак на дълбока признателност и почит към личността и делото на своята преподавателка, през 1998 г. тя основава и смесен хор „Аве музика”, в чест на 45-годишната творческа дейност на Лилия Гюлева. През 2001 г. Таня Никлева става лауреат на Първия международен конкурс за млади хорови диригенти в Будапеща, като за това свое постижение тя е номинирана за годишната музикална награда „Кристална лира”. Носител е и на Специалната награда на женския хор на музикалната академия „Ференц Лист” (2001), наградата за най-добър диригент от X-те Празници на женските и девически хорове „Проф. Лилия Гюлева” – Търговище (2017), както и на редица награди и отличия от международни конкурси и фестивали с ръководените от нея състави. Член е и на секретариата на Международния фестивал за православна музика „Св. Богородица – Достойно есть” – Поморие, в който участва с хоровете „Аве музика” и „Христина Морфова” с ежегодни нови концертни програми с православна музика, както от утвърдени имена на класици, така и на съвременни автори.

За своите първи стъпки в хоровото изкуство и в съвместния си път с хор „Христина Морфова” Таня Никлева споделя:

Снимки – Женски хор "Христина Морфова", Архивен фонд на БНР
 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Диана Дамрау и Павел Балев триумфират в Антверпен с „Кралски афери“

Симфоничният оркестър на Антверпен откри новия си сезон на 25 септември с тържествен галаконцерт с участието на световно известното немско сопрано Диана Дамрау. В събитието взе участие и френският бас-баритон Никола Тесте, който е и съпруг на певицата. Солисти и оркестър музицираха под палката на именития наш диригент Павел Балев. Красиво украсената..

публикувано на 17.10.21 в 08:45
Хуан Диего Флорес в сцена от „Фауст“ на Шарл Гуно, постановка на Виенската държавна опера.

Звезден дебют на Хуан Диего Флорес във „Фауст“ на Гуно

Оперната вечер на програма „Христо Ботев“ (16 октомври от 20 часа) изкушава ценителите на жанра със запис от изминалия сезон на Виенската държавна опера – „Фауст“ на Шарл Гуно. Премиерният спектакъл на режисьора Франк Касторф, в който знаменитият Хуан Диего Флорес дебютира на сцена в ролята на Фауст, се е състоял на 29 април тази година без публика – в..

публикувано на 16.10.21 в 08:20

Йоанна Каменарска – първата жена концертмайстор в историята на Хамбургския филхармоничен оркестър

Една млада и талантлива изпълнителка, постигнала успехите си, преодолявайки редица житейски и професионални изпитания, споделя някои от най-интересните моменти в творческото си битие със слушателите на „Музикалните вечери“ на програма „Христо Ботев“ в петък – 15 октомври, от 19.30 часа. Това е българската цигуларка Йоанна Каменарска. Родена в..

публикувано на 15.10.21 в 08:45

„Фауст” от Шарл Гуно, опера в пет действия

Музика : Шарл Гуно Либрето : Мишел Каре и Жул Барбие по първата част на прочутата трагедия от Гьоте. Премиера : 19 март 1859 година. Действието се развива в Германия в епохата на Средновековието. Действащи лица: • доктор Фауст – тенор • Мефистофел – бас-баритон • Валентин – баритон • Маргарита – сопрано • Зибел – мецосопрано • Вагнер –..

публикувано на 15.10.21 в 07:40

Балетът на Стефан Димитров „Сънят на Пилат“ с премиера в НДК

През 2018 г. в зала „България“ под диригентството на Любка Биаджони в концертен вариант беше изпълнен „Сънят на Пилат“ на Стефан Димитров. Сега вече творбата ще види и своята сценична реализация. Екипът, който подготвя постановката, е международен, а основен двигател е известният руски хореограф Василий Медведев, който от няколко месеца..

публикувано на 14.10.21 в 17:35