Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

„Жената от езерото“ на Джоакино Росини на Панчаревското езеро

Снимка: Асен Димитров

На 24 септември 1819 г. в театър „Сан Карло“, Неапол, е премиерата на операта „Жената от езерото“ на Джоакино Росини. Либретото е на Андреа Тотола по едноименната поема на сър Уортър Скот. Действието е ситуирано в Шотландия по времето на крал Джеймс V. Както винаги в операта, и тук става дума за любов, съперничество, ревност, борба за свобода, но за разлика от много други творби – тук финалът е щастлив.

„Жената от езерото“ е една от десетте опери, които Росини създава за великолепната оперна примадона Изабела Колбран, за която се жени през 1822 г. Някои от женските партии в тези опери и днес се смятат за изключително трудни и единици са певиците, които се наемат да ги изпълнят. Това са „Елизабета, кралица на Англия“, „Отело“, „Армида“, „Мойсей в Египет“, „Ричардо и Зораиде“, „Ермионе“, „Жената от езерото“, „Мохамед II“, „Зелмира“, „Семирамида“.

От цялата тази поредица за първи път в България на 9 юли ще бъде представена „Жената от езерото“. С нея ще бъде открито второто издание на фестивала „Музи на водата“ на езерото Панчарево.

„Миналата година Искър беше превърнат в река Рейн. Тази година „Жената от езерото“ – в Панчарево – каза акад. Карталов. Една истинска емоция да претворим режисура, сценография и природни дадености в една съвсем нова драматургия и с едни великолепни артисти. На първо място от България, от Венецуела, Италия и Чили... От 30 май до ден-днешен ние сме направили над 330 представления. Бяхме пример за цял свят как изкуството може да бъде живо и вечно... На този фестивал в трите жанра – опера, балет и мюзикъл ще направим около 50 представления... Догодина мислим за „Летящият холандец“.

В звуковия файл чуйте запис от пресконференцията с участието на Николай Гюров – кмет на община Панчарево, Георги Спасов – изпълнителен директор на „Хели Ер“ и на акад. Пламен Карталов – директор на Софийската опера.

Мястото, на което ще се проведе второто издание на фестивала „Музи на водата“, е изцяло обновено. Има нова сцена, нова трибуна за публиката с 800 места, гримьорни за изпълнителите, място, където да бъде оркестърът, за да не зависи от природните стихии. Обновено е изцяло и околното пространство. Както миналата година, и сега ще има осигурен транспорт от спирката на метрото на „Интер експо център“ до сцената на Панчарево преди спектакъла и след това за прибиране.

Преди година на първото издание на фестивала бяха представени "Мама миа!", "Рейнско злато", „Лебедово езеро", "Кармина Бурана" и "Зорба Гъркът".

Днес вече има специално подготвена за събитието премиера. Фестивалът ще бъде от 9 юли до 19 септември. Ще бъдат играни още мюзикълите „Шрек“ и „Мама миа!“, оперите „Селска чест“ и „Джани Скики“, „Пепеляшка“, „Мадам Бътерфлай“, „Евгений Онегин“, „Кармен“, балетите „Лебедово езеро“, „Дон Кихот“, „Танго“.

Новата постановка „Жената от езерото“ ще има общо осем представления – от 9 до 18 юли. Режисьор е акад. Пламен Карталов, диригент е Франческо Роза, сценографията е на Борян Белчев, костюмите на Християна Михалева-Зорбалиева.

Съставите са два и обединяват наши и гостуващи солисти. Всички са много мотивирани и възхитени от възможността да пеят в тази опера. За всички партиите са дебютни.

Ето какво споделиха изпълнителите:

Мария Радоева – Елена: „Много ми харесва мястото. Вярно е, че операта трябва да се изпее, но тя все пак е визуално изкуство и съм за всякакви експерименти, които допринасят за атмосферата и правят нещо още по-красиво и ефектно“.

Станислава Момекова – Елена: „Ролята е прекрасна. Бях скептична, защото музиката е много трудна, майсторска, бравурна. Не е „Севилският бръснар“. Нещо съвсем различно е и е много красиво. Музиката е кадифяна… Много съм щастлива“.

Хрисимир Дамянов – Уберто или крал Джеймс V: „Това не е граф Алмавива от „Севилският бръснар“, който пише писма, прави серенади, който разчита на някой да измисли хитър план, за да го заведе в дома на неговата любима. Не е и Дон Рамиро от „Пепеляшка“, който също разчита друг да му каже къде да намери добра съпруга… Крал Джакомо е сигурен, уверен в себе си, знае какво да прави… Не съм се двоумил, не съм отказвал роля в Софийската опера. Обичам предизвикателствата.“

Франсиско Брито - Уберто или крал Джеймс V: „Мястото много ми харесва. В началото ми се струваше нещо твърде странно, но вече съм сигурен, че всичко се развива много добре. Предпочитам да пея в белкантови опери. От доста време съм се специализирал конкретно в Росиниевите герои, така че Росини е моят композитор“.

Валерио Борджони - Родриго: „Чувствам се прекрасно. Мястото е прекрасно, където диша и душата, и тялото. За първи път пея в спектакъл на открито. Много е добре. Няма разлика от това да пея на закрито. Тази роля за мен е дебют. Мога да кажа, че всичко е дебют за мен. В операта съм воин, варварин, викинг, много силен човек, който много обича своята бъдеща съпруга Елена, но трябва да я преотстъпи на своя приятел крал Джакомо V”.

Диего Годой – Родриго: За първи път изпълнявам тази роля, това е дебютът ми. Но от няколко години кариерата ми е свързана с белкантови роли и най-вече росиниеви партии. Признавам, че в България се чувствам прекрасно. Много ми харесва страната. Храната е превъзходна. Хората са много мили. Колегите са невероятни. Ще бъде хубав спектакъл“.

Петър Бучков – Дъглас: „Това е първата Росиниева сериа роля. До сега съм изпълнявал буфо партиите в „Севилският бръснар“, „Италианката в Алжир“. И много се вълнувам. Росини не е лесен за пеене и в буфа репертоара, а сега виждам, че и тук има доста вокални изпитания, които всеки един от певците трябва да преодолее“.

Цвета Сарамбелиева – Албина: „Ролята ми е малка, но много интересна… Мястото е много интересно, красиво е. За първи път пея на тази сцена“.

Виолета Радомирска – Малкълм: „Получих предложение миналия ноември... познавам много добре операта и тъй като съм пяла почти всички мецосопранови роли от репертоара на Росини, знам, че това са две роли – Малкълм и Арзаче, които до този момент не бях пяла и знам, че е за гласа ми, така че не се наложи да мисля".

Александрина Стоянова - Малкълм: „Да пееш Росини в България е мечта за всеки мецосопран, а тази роля дава изключително много за израстването му. За мен това е първата Росиниева роля, и четвъртата мъжка партия в моята кариера. Усещам я специална и близка. За мен е привилегия да участвам в българската премиера на операта“.

В звуковия файл може да чуете какво разказват певците за вълненията и предизвикателствата, които преживяват с новите партии.


Снимки – Асен Димитров, предоставени от Софийската опера
 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Мария Вълчанова и проф. Мирослав Попсавов

Мирослав Попсавов – майсторът на звуковата иконопис

Хоровата музика в нейното сакрално измерение представяме във вторник, в „Музикалните вечери“ на програма „Христо Ботев“. В изданието на 26 октомври от 19.30 часа предаването „Студио „Музика“ обръща поглед към източноправославното многогласно акапелно църковно пеене в среща-разговор с един от най-уважаваните български специалисти и световно признат..

публикувано на 26.10.21 в 08:47

„Заза“ на Леонкавало за първи път по програма „Христо Ботев“

Програма „Христо Ботев“ ви предлага да откриете една почти непозната опера на Руджеро Леонкавало – „Заза“. Записът е от „Театър ан дер Вийн“ от премиерата на 18 септември 2020 г. и БНР разполага с него благодарение на международния музикален обмен на „Еврорадио“. „Заза“, опера в четири действия от Руджеро Леонкавало Действащи лица и..

публикувано на 24.10.21 в 08:35
Мария Бохачек като Норма (вляво), Тодор Костов като Полионе и Мари Крикорян като Адалджиза в сцена от „Норма“ на Белини

Мария Бохачек – първата българска Норма

Певицата е потомка на чешки интелектуалци, преселили се в България непосредствено след Освобождението. Родена е в Оряхово на 21 октомври 1931 г. Остава отрано сираче, отгледана е от всеотдайните си лели. Завършва с отличие Музикалната академия в класа на Людмила Прокопова през 1953 г. Като студентка се занимава с преписване на ноти, за да се издържа,..

публикувано на 23.10.21 в 08:15
Корица на вокалната партитура, 1919 г

„Заза“, опера в четири действия от Руджеро Леонкавало

Либрето: Карло Дзангарини и Руджеро Леонкавало Премиера: театър „Лирико“, Милано на 10 ноември 1900 г. Действащи лица и изпълнители: • Заза, певица – сопран • Анаиде, майка ѝ – мецосопран • Флориана, певица и синьора Дюфрен, съпруга на Милио – контраалт • Наталия, приятелка на Заза – мецосопран • Милио Дюфрен, парижки бизнесмен – тенор • Тото..

публикувано на 23.10.21 в 07:45

Вера Немирова поставя „Дон Карлос“ в Дрезден

Тази вечер (22 октомври) във великолепната „Земпер“ опера в Дрезден ще се състои премиерата на операта „Дон Карлос“ на Верди. За първи път след пандемичните забрани театърът, който има 2000 места, ще може да посрещне 800 зрители. Режисьор на спектакъла е Вера Немирова, която само преди две седмици постави операта „Кармен“ в Нюрнберг, а веднага след..

публикувано на 22.10.21 в 11:20