Зеленото изпиране се смята за необосновано твърдение за заблуда на потребителите, че продуктите на една компания са екологично чисти. Много често най-популярните марки храни, напитки и почистващи препарати се явяват и най-големите замърсители с пластмаса.
Това показват резултатите и от първия български одит на марките, стоящи зад замърсяването с пластмаса. Той се провежда през 2019 г. като част от традиционното почистване на диви планински територии, организирано от сдружение "За Земята" в Западните Родопи.
Почистването на труднодостъпна местност на случаен принцип разкрива кои производители са най-често отговорни за пластмасовото замърсяване. Разбира се, пътят на боклука до там е резултат и от дейността на потребителите.
Боклукът обикновено следва законите на гравитацията и не може да се занесе сам до високата планина. А общото пагубно въздействие на човечеството върху природата е известно като "антропоцен".
През 2019 г. в световното движение “Освободи се от пластмасата” се включиха повече от 200 организации от над 50 държави на 6 континента. Над 70 000 доброволци извършиха одит на марките и предоставиха данни за доклада “Кои са световните корпорации зад пластмасовото замърсяване – том втори”.
Подобни доброволчески акции продължават и по време на пандемията, но в по-ограничен мащаб.
Изводите от подобни доклади обикновено наблягат на факта, че най-големите световни замърсители с пластмаса много често са и компаниите, които отделят най-големи суми за корпоративна социална отговорност.
Това включва и различни маркетингови похвати за зеленото изпиране. Което сякаш има за цел да пречисти екологичната съвест на глобалните корпорации.
Още през 1970 г., в своя статия, публикувана в "Ню Йорк Таймс", големият икономист Милтън Фридмън твърди, че социалната отговорност на корпорациите е свързана с тяхното желание да увеличават печалбите си. Това той нарича "великото лицемерие".
До каква степен зеленото изпиране помага или вреди на природата все още е дискусионен въпрос.
С масовата поява на социални предприемачи и техния водещ стремеж за правене на бизнес, който е отговорен към околната среда, Корпоративната социална отговорност намира своята естествена конкуренция.
Разликата между двете е в концепциите, мащабите на организациите и подходите за постигане на крайните цели.
А те винаги би трябвало да бъдат "за общото благо" и намаляване на "антропоцена".
Чуйте Гавраил Гавраилов в звуковия файл.
В рубриката "Разговорът" разговаряхме с арх. Ивайло Захариев от Българската асоциация за термално наследство. Темата на разговора е първата карта на минералните бани в България , липсата на стратегия за развитието на този ценен ресурс и бъдещата визия за термалното наследство у нас. Арх. Захариев подчертава, че към момента държавата не..
В навечерието на 152-рата годишнина от обесването на Васил Иванов Кунчев - Левски прозвучават откъси от радиоефира на "Terra Култура" от последното десетилетие – за делото и личността на Апостола на свободата. "Историческият образ на Апостола е завещан на днешните поколения, както и отговорността, с която тръгва към Голгота", казва през..
В рубриката "Епизоди от живота" представяме една вдъхновяваща инициатива, която цели да осигури подкрепа и социализация за деца и лица с увреждания. В Стара Загора, на улица Венера 9, в квартал Малък Железник, започна дейност творческа работилница, създадена по инициатива на сдружение "Заедно с теб можем". Създателят и председател на..
Комуникационната индустрия позволява много широк обхват от най-различни комуникационни форми – от съвсем стандартните материали, интервюта, статии, до всякакви по-странни и по-нетрадиционни идеи, творчески концепции, клипове, картини. На комуникацията това ѝ е хубавото, че умее да обединява от алгоритмичния стратегически подход до изумително богати..
Как едно съобщение в телевизия за това, че Делян Пеевски "вади средства" и ще спаси българските щанги, може да наруши Закона за радио и телевизия (ЗРТ), коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" доц. Жана Попова, преподавателка във ФЖМК на СУ "Св. Климент Охридски". Какво не му е наред на съобщението, като жанр и съдържание "Няколко..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
Режисьорът и създател на една от най-успешните театрални формации "Кредо" Нина Димитрова е навъртяла стотици хиляди километри с турнета и фестивали по..
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg