Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Green washing или зеленото изпиране

| обновено на 08.10.21 в 08:06

Зеленото изпиране се смята за необосновано твърдение за заблуда на потребителите, че продуктите на една компания са екологично чисти. Много често най-популярните марки храни, напитки и почистващи препарати се явяват и най-големите замърсители с пластмаса.

Това показват резултатите и от първия български одит на марките, стоящи зад замърсяването с пластмаса. Той се провежда през 2019 г. като част от традиционното почистване на диви планински територии, организирано от сдружение "За Земята" в Западните Родопи.

Почистването на труднодостъпна местност на случаен принцип разкрива кои производители са най-често отговорни за пластмасовото замърсяване. Разбира се, пътят на боклука до там е резултат и от дейността на потребителите.

Боклукът обикновено следва законите на гравитацията и не може да се занесе сам до високата планина. А общото пагубно въздействие на човечеството върху природата е известно като "антропоцен".

През 2019 г. в световното движение “Освободи се от пластмасата” се включиха повече от 200 организации от над 50 държави на 6 континента. Над 70 000 доброволци извършиха одит на марките и предоставиха данни за доклада “Кои са световните корпорации зад пластмасовото замърсяване – том втори”.


Подобни доброволчески акции продължават и по време на пандемията, но в по-ограничен мащаб.

Изводите от подобни доклади обикновено наблягат на факта, че най-големите световни замърсители с пластмаса много често са и компаниите, които отделят най-големи суми за корпоративна социална отговорност.

Това включва и различни маркетингови похвати за зеленото изпиране. Което сякаш има за цел да пречисти екологичната съвест на глобалните корпорации.

Още през 1970 г., в своя статия, публикувана в "Ню Йорк Таймс", големият икономист Милтън Фридмън твърди, че социалната отговорност на корпорациите е свързана с тяхното желание да увеличават печалбите си. Това той нарича "великото лицемерие".

До каква степен зеленото изпиране помага или вреди на природата все още е дискусионен въпрос.

С масовата поява на социални предприемачи и техния водещ стремеж за правене на бизнес, който е отговорен към околната среда, Корпоративната социална отговорност намира своята естествена конкуренция.

Разликата между двете е в концепциите, мащабите на организациите и подходите за постигане на крайните цели.

А те винаги би трябвало да бъдат "за общото благо" и намаляване на "антропоцена".

Чуйте Гавраил Гавраилов в звуковия файл.


Снимки: Pixabay


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Обновената сграда на минералната баня в Банкя

Термалното наследство на България в един клик – първа карта на минералните бани

В рубриката "Разговорът" разговаряхме с арх. Ивайло Захариев от Българската асоциация за термално наследство. Темата на разговора е първата карта на минералните бани в България , липсата на стратегия за развитието на този ценен ресурс и бъдещата визия за термалното наследство у нас. Арх. Захариев подчертава, че към момента държавата не..

обновено на 17.02.25 в 11:33

Апостола на свободата в ефира на "Terra Култура"

В навечерието на 152-рата годишнина от обесването на Васил Иванов Кунчев - Левски прозвучават откъси от радиоефира на "Terra Култура" от последното десетилетие – за делото и личността на Апостола на свободата. "Историческият образ на Апостола е завещан на днешните поколения, както и отговорността, с която тръгва към Голгота", казва през..

публикувано на 17.02.25 в 11:32

Творческа работилница в Стара Загора: Подкрепа и социализация за специални деца

В рубриката "Епизоди от живота" представяме една вдъхновяваща инициатива, която цели да осигури подкрепа и социализация за деца и лица с увреждания. В Стара Загора, на улица Венера 9, в квартал Малък Железник, започна дейност творческа работилница, създадена по инициатива на сдружение "Заедно с теб можем". Създателят и председател на..

публикувано на 17.02.25 в 09:44
Любомир Аламанов

Любомир Аламанов: Липсата на правила води до това да има само едно правило

Комуникационната индустрия позволява много широк обхват от най-различни комуникационни форми – от съвсем стандартните материали, интервюта, статии, до всякакви по-странни и по-нетрадиционни идеи, творчески концепции, клипове, картини. На комуникацията това ѝ е хубавото, че умее да обединява от алгоритмичния стратегически подход до изумително богати..

публикувано на 17.02.25 в 09:15
доц. Жана Попова

Един информационен жанр беше превърнат в апологетика на депутат

Как едно съобщение в телевизия за това, че Делян Пеевски "вади средства" и ще спаси българските щанги, може да наруши Закона за радио и телевизия (ЗРТ), коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" доц. Жана Попова, преподавателка във ФЖМК на СУ "Св. Климент Охридски". Какво не му е наред на съобщението, като жанр и съдържание "Няколко..

публикувано на 17.02.25 в 09:00