Ирина Кава е българка, която живее от дълги години във Франция. По професия е хидроинженер. Тя рисува и прави своята първа самостоятелна изложба „Меланхолия“ в родния си град Пловдив. Ето какво сподели Ирина Кава в "Артефир":
Какво обединява творбите в изложбата
"Изложбата ми представя пейзажи, най-вече с въглен, а също и акварел и туш. Природата, изобразявана във всичките ѝ форми, с всякакви техники от зараждането на човешката цивилизация. Това, което обединява рисунките ми, е, че ги съпоставям с нашия живот, с трудностите в ежедневието и с нашите чувства. Всичко може да ни вдъхнови, нещата са тясно свързани – ние в природата и природата в нас..."
Рисуването с въглен
"Обожавам да рисувам с въглен. Представям около 30 рисунки с въглен в изложбата. Зараждането на човешката цивилизация е свързано със скалните рисунки, правени именно с въглен отпреди 36 хиляди години. Той е интересен като материал, при който можем да почерним, т.е. да наслагваме, но можем и да отнемем, да изсветлим, да омекотим с каквото ни попадне – с четка, с кърпа и най-вече с пръсти. Първият ми досег и работа с въглен предизвикаха в мен истинска детска радост. Обикновено рисунката с въглен е по-малко прецизна от тази с молив. Но аз правя много детайли, което може би съвсем не е по правилата, аз съм самоука. Работата с въглен най-често е експресивна и спонтанна – това е нейният чар – бързо и ефективно. При мен обаче рисунките с въглен са резултат на много дълъг труд."
Природата като вдъхновение и символ
"На земята, на която живеем, няма нищо по-прекрасно от това, което е създала майката природа – тревички, дървета, реки... Трябва да ги пазим не само от чист егоизъм, заради нашето човешко оцеляване, но и защото ги уважаваме като живи същества, равни на нас."
Южна Франция – където вятърът е подходящ за рисуване на пейзажи
"Рисунките, които представям, са правени в един далечен край, където духа вятърът мистрал. Той духа през цялата година, често със 100 км/ч., отвява всичкия прах и облаци, затова и в Южна Франция има най-голяма осветеност от слънцето – 2700-2900 часа годишно. Това създава впечатление за липсата на перспектива в далечината. Светлината и сенките си играят с дълбок контраст и цветовете са много наситени."
Меланхолията
"Няма човек, който да не е изпадал в състояние на меланхолия. Първият, който я формулира теоретично, е Хипократ. След това е споменавана през IX век от Омар Хаям. През XII век я определят като дълбока и сладка тъга, в XVI е чувство за самота, свързано с любовна мъка. През XIX вече е наречена "свещена болест" и е разглеждана във философията, медицината, психоанализата, религията и теологията, литературата... За мен лично тя е едно духовно състояние на тъга, което е трудно да бъде формулирано, но предразполага към мечтателност. Меланхолията винаги е свързана с нещо, което си отива."
Изложбата може да бъде разгледана до 13 октомври в Балабановата къща, Пловдив.
Чуйте повече от звуковия файл.
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg