Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Трансформиращ преразказ и документален театър в театрален минисериал

Снимка: колаж Ангелина Грозева

Да намериш в лошото, хубавото, да откриеш предимството на онлайн медията, която завладя живото изкуство, наречено театър, да вземеш от екранната действителност онова, което няма да убие театралната сцена, а ще я възроди в нов облик. Това успява да направи оригиналната идея на доцент Възкресия Вихърова с решението ѝ да създаде театралният минисериал – „Когато аз бях ти“. Тук документалният сюжет не е единственият новаторски подход, на който често залагат в своите режисьорски решения доцент Възкресия Вихърова и актьорският състав на платформата „Артисти за НЕнасилие“. 

Продукцията се представя на сцената на Университетски театър на Нов български университет за първи път, а този уикенд имаше и своя онлайн премиера. Отделните части на продукцията, която представя онлайн сюжети, са озаглавени "Ревността", "Случайността", "Бащата" и "Майката" и разглеждат криминални казуси по действителни случаи. Формата предразполага режисьорското око да използва и елемента на трансформиращия преразказ, или по друг начин казано, как ще изглежда една случка, разказана през очите не на потърпевшите, а на провокаторите:

„Тази идея се появи по време на локдауните, усетихме, че работейки онлайн, репетирайки, всеки може да създаде своя капсула и така ги нарекохме капсули. Трансформиращ преразказ работя вече 4-5 години като похват, представяла съм много уъркшопи по тази тема. Това е да разкажа случката от името на героя, който дори не участва, или има съвсем малка роля, така внимаваме за това, което ще остане незабелязано, не акцентирано. 

Например при „Капсулата на Ася“ излезе може би най-същественият монолог, на кучето от името на кучето, което може би е нападнало детето, има съпреживяване към акта. В другия е от името на куршума, който е прострелял детето, как се чувства той. Сълзите изчезват, когато говориш тези неща, сълзите се появяват и те пречат за друго преживяване, освен съпреживяване към акта. Когато се отпусне такъв приказен герой, тогава въображението започва да работи много силно. Всяка капсула слага на масата криминален разказ. 

Принципите за капсулите са едни и същи, но вътре актьорите са много свободни да достигнат до своя максимум. Много хора се съпротивляват, казват защо ще ме замества живото изпълнение с поредица от картинки, аз съм от другата страна, точно това заместване с поредица от картинки започна да ни кара да правим нов много интересен колаж, да използваме като средство компютъра с неговите възможности и софтуери, актьорът набавя много нови средства да работи.“

Тази събота и неделя в YouTube канала на Платформата НЕ бяха излъчени първите две серии, другите две предстои да бъдат показани до края на годината. Повече за същността, идеята и сюжета на театралния миНисериал и как се ражда той като жанр, чуйте в разговора на Ангелина Грозева с режисьора на "Когато аз бях ти" – доцент Възкресия Вихърова.

Снимки – колаж Ангелина Грозева и ФБ група на Платформата НЕ


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"2 in 1" на Симеон Кръстев

В aртпространството на галерия Heritage, новият aртцентър в сърцето на София, е представена самостоятелна изложба на художника от старата школа майстори – Симеон Кръстев, която е обединена под мотото "2 in 1". Вернисажът колаборира две различни техники, а именно, акварел и маслена живопис. Откриването на експозицията предизвика жив интерес в..

публикувано на 02.12.24 в 16:23
Гергана Панчева (вдясно) и Надежда Московска

Европейските литературни пазари

Каква е разликата между западните и източните книжни панаири и форуми за литературен обмен? Как читателите в арабския свят се сдобиват с хартиени копия? Кои международни практики биват успешно интегрирани на българска почва и какъв е пътят на една книга от написването ѝ до преводи и чуждестранни издания? Гост на предаването "Литературата. Начин..

публикувано на 02.12.24 в 16:16
Антон Митов и проф. Боян Добрев (вдясно)

Мултимедията в живота на проф. Боян Добрев

Професор Боян Добрев е ръководител на катедра "Стенопис" в Националната художествена академия и е доктор по изкуствознание и изобразителни изкуства. Създател е на множество мултимедийни реализации за нуждите на Министерството на външните работи, Софийски университет "Св. Климент Охридски", Министерство на икономиката, Посолството на САЩ в България,..

публикувано на 02.12.24 в 15:39
Александра Рамирес

Илюстраторката Александра Рамирес: За любовта към спорта и поп-ъп изложбата Slam Dunk

Илюстраторката и графична дизайнер Александра Рамирес е базирана в Лондон вече повече от 10 години. Нейната работа е насочена към дигиталния дизайн, но в изложбата си Slam Dunk  в столичното галерийното пространство L44 Рамирес изразява огромната си любов към спорта и баскетбола, експериментирайки с техниката ситопечат.  Александра е специализирала в..

публикувано на 02.12.24 в 13:44

Пътешественикът Иван Кръстев и неговият "НЕпътеводител за Италия от А до Я"

Със своя "НЕпътеводител за Италия от А до Я" блогърът и пътешественик Иван Кръстев потапя читателите в магията на така наречената "Страна на Ботуша". Кръстев работи в строгата сфера на финансите, но неговата страст е пътуването. Като пишещ пътешественик той членува в Асоциацията на журналистите и писателите по туризма (АБУЖЕТ)...

публикувано на 02.12.24 в 12:44