Да намериш в лошото, хубавото, да откриеш предимството на онлайн медията, която завладя живото изкуство, наречено театър, да вземеш от екранната действителност онова, което няма да убие театралната сцена, а ще я възроди в нов облик. Това успява да направи оригиналната идея на доцент Възкресия Вихърова с решението ѝ да създаде театралният минисериал – „Когато аз бях ти“. Тук документалният сюжет не е единственият новаторски подход, на който често залагат в своите режисьорски решения доцент Възкресия Вихърова и актьорският състав на платформата „Артисти за НЕнасилие“.
Продукцията се представя на сцената на Университетски театър на Нов български университет за първи път, а този уикенд имаше и своя онлайн премиера. Отделните части на продукцията, която представя онлайн сюжети, са озаглавени "Ревността", "Случайността", "Бащата" и "Майката" и разглеждат криминални казуси по действителни случаи. Формата предразполага режисьорското око да използва и елемента на трансформиращия преразказ, или по друг начин казано, как ще изглежда една случка, разказана през очите не на потърпевшите, а на провокаторите:
„Тази идея се появи по време на локдауните, усетихме, че работейки онлайн, репетирайки, всеки може да създаде своя капсула и така ги нарекохме капсули. Трансформиращ преразказ работя вече 4-5 години като похват, представяла съм много уъркшопи по тази тема. Това е да разкажа случката от името на героя, който дори не участва, или има съвсем малка роля, така внимаваме за това, което ще остане незабелязано, не акцентирано.
Например при „Капсулата на Ася“ излезе може би най-същественият монолог, на кучето от името на кучето, което може би е нападнало детето, има съпреживяване към акта. В другия е от името на куршума, който е прострелял детето, как се чувства той. Сълзите изчезват, когато говориш тези неща, сълзите се появяват и те пречат за друго преживяване, освен съпреживяване към акта. Когато се отпусне такъв приказен герой, тогава въображението започва да работи много силно. Всяка капсула слага на масата криминален разказ.
Принципите за капсулите са едни и същи, но вътре актьорите са много свободни да достигнат до своя максимум. Много хора се съпротивляват, казват защо ще ме замества живото изпълнение с поредица от картинки, аз съм от другата страна, точно това заместване с поредица от картинки започна да ни кара да правим нов много интересен колаж, да използваме като средство компютъра с неговите възможности и софтуери, актьорът набавя много нови средства да работи.“
Тази събота и неделя в YouTube канала на Платформата НЕ бяха излъчени първите две серии, другите две предстои да бъдат показани до края на годината. Повече за същността, идеята и сюжета на театралния миНисериал и как се ражда той като жанр, чуйте в разговора на Ангелина Грозева с режисьора на "Когато аз бях ти" – доцент Възкресия Вихърова.
В редакция "Хумор и сатира" посрещаме всяка следваща година с надежда за нещо по-добро и тази година отново не изневерихме на привичката си. Но надеждата си е надежда, а предаванията са по график и в неделя веднага след новините в 18 часа ви предлагаме да чуете: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос" по..
Преди близо 15 години Институтът за съвременно изкуство в София започна своята поредица от коледни изложби по идея на Яра Бубнова. От самото начало те се организират под мотото "Музейни сувенири от несъществуващия музей за съвременно изкуство в България" – и то продължава да е все така валидно и досега. Макар всяка година концепцията, кураторите..
Краят на една година и началото на следващата обикновено е повод за припомняне на по-важното, случило се през нея, и очакванията за новата. Каква беше изминалата 2024 в областта на визуалните изкуства? Кои изложби ще останат в паметта на зрителите и на специалистите? Има ли нови тенденции в работата на българските художници и в политиката..
В първите дни на Новата 2025 година можем да останем още малко в атмосферата на отминаващите празници със специалното коледно издание на спектакъла "Да оцелееш по Коледа". Представлението е stand up комедийно шоу на актрисата Здрава Каменова, с участието на Павел Терзийски. "Събрах няколко истории, повечето истински, около суетенето с подаръци,..
Радина Димитрова е синолог, преводач на китайска литература, професор по китайски език и китайско-испански превод от Автономния национален университет на Мексико. Живее в Мексико сити. Превежда предимно поезия от класически и съвременен китайски на испански, от испански на български. Сред авторите, които е превела, са Бей Дао, Бай Дзюи, Лан Лан, Ян..
В последната събота за 2024 година, на 28 декември, Метрополитън опера отвори архивите си и така в прочутите съботни радиоматинета прозвуча празничен..
Строителният инженер проф. Божидар Янев е ръководител на Инспектората по управление на мостовете на Ню Йорк в САЩ. Той е професор и преподавател в Инженерния..
В неделята пред Богоявление литургийното евангелско четиво от св. ев. Марк ни разказва как св. Йоан Кръстител кръщава на брега на река Йордан и призовава..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg