Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Снежина Петрова: Ако се вгледаме в баба Илийца, може би ще променим нашето родно пространство

Снимка: Столична община

Какво е да бъдеш баба Илийца? Да погледнеш с нови очи към разказа на Иван Вазов – една българка, да откриеш дълга и добрината, като мотиви между редовете на разказа „Една българка“? Как да изследваш и да анализираш всяка една дума въплътена със смисъл в литературата на Вазов и да я превърнеш в действие на сцената? Кой е Вазов от гледна точка на нашето време? Как го разбираме, него и неговите произведения? Успяваме ли да вникнем в смисъла на едно произведения в училище? – Всички тези въпроси си задава Снежина Петрова, преди да реши да пресъздаде образа на баба Илийца на сцена. Стогодишнината от смъртта на Иван Вазов през 2021 г. е повод за преоценка на неговото влияние върху най-младите читатели и търсене на нови възможности за проактивно включване на изпълнителските и визуални изкуства в образованието в училище. „Една българка“ е важен тематичен акцент в Националното външно оценяване след 7- ми клас, именно затова моноспектакълът е насочен към широката театрална аудитория със специален фокус върху ученици от седмите класове, изучаващи едноименното произведение на Вазов. А за самата Снежина Петрова мотив да погледне към литературата отново е и поводът, че е родител на ученици, които изучават произведението днес. От училищната скамейка идеята на един такъв разказ, обаче трудно се разбира и анализира, смята Снежина Петрова:

„Това е един доста рисков път. Най-голямото изпитание беше да направил спектакъл, който да общува с различни поколения и да създава мост между тях, за да могат заедно да се питат и да си отговарят на въпросите, които вълнуват всяко поколение по различен начин. За мен беше предизвикателство да не героизирам баба Илийца, защото тя е обикновен човек, който прави, това което сърцето й подсказва. Търсех гласа й мелодиката на нейния разказ. Започнах да се занимавам с народно пеене, има едно граовско пеене, за да мога да достигна до нейния архаичен диалог. Театърът може да послужи като надграждащ образованието инструмент, който среща най-младата публика с алтернативни гледни точки, провокира диалог и подпомага усвояването на литературния материал през различни интерактивни медии, каквито са съвременните театрални и визуални форми. За една нощ баба Илийца раздвижва целия свят, за да изпълни човешкия си дълг. Възможно ли е това да стане норма, а не изключение. Възможно ли е, докато изучаваме един разказ, да придобиваме знания в най-различни научни области и има ли бъдеще един подобен подход в съвременното образование. За робството като личен избор, като вътрешно състояние.“

Режисьор на спектакъла „Една българка“ е Десислава Шпатова, композитор е Асен Аврамов, адаптацията на разказа за сцена е дело на Петя Хайнрих. Освен моноспектакъла „Една българка“, Снежина Петрова създава и подкаст, който е достъпен в YouTube, наречен – „ ЕДНА БЪЛГАРКА ГОВОРИ“, където в 11 интервюта актрисата Снежина Петрова с гост-лектори от различни научни области преоткрива влиянието на „Една българка“.

Повече за идеята на спектакъла "Една българка", за реализацията, предизвикателствата пред ролята на баба Илийца и работата с текста на Вазов, чуйте в разговора на Ангелина Грозева с актрисата - доцент Снежина Петрова.


 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Димитър Воев днес

„Трийсет години след смъртта му неговото недостигнало зрелостта си бъдеще  е наше настояще “ – пише Доротея Монова в предговора си към книгата „Непрочетено“ на Димитър Воев.  Стихотворения, снимки, факсимилета от краткия му живот.  Групата „Нова генерация“, от която той беше част, има все още хиляди фенове, но се оказва, че поезията на Воев не е..

публикувано на 02.12.21 в 16:35

„Аз победих“ на Ярослава Пулинович с премиера в Yalta Art Room

Най-новото представление „Аз победих“ на Сдружението SPAM Studios очаква първата си среща с публиката на 2 декември в Yalta Art Room . Представлението е първи моноспектакъл на младата актриса Мартина Пенева, а постановката – на Ана Батева. Режисьорката създава този моноспектакъл като своеобразно продължение на „Мечтата на Наташа“..

публикувано на 02.12.21 в 16:25

Porn Flakes – картички от дигиталната реалност

Илюстраторката и преподавателка по керамика в НБУ Алина Папазова събра в колекционерско издание 170-те си картички,  "отразяващи най-доброто от социалните и масови медии през последната година".  Картичките преработват и увековечават в нов формат поредицата от кризи, сензации, политически сътресения, фалшиви новини и масови психози, с които всеки..

публикувано на 02.12.21 в 14:45

Мартина Апостолова за живота в театъра и отвъд

Мартина Апостолова – звездата ѝ изгря на небосвода на голямото европейско кино с първата ѝ роля във филма „Ирина“. Филмът получи над 20 награди от фестивали по целия свят и беше номиниран за Европейско откритие на Европейските филмови награди 2019 година, а самата Мартина е първата българка с награда „Европейска изгряваща звезда“ на Берлинале...

публикувано на 02.12.21 в 13:09
Сцена от постановката „Иванов-Барабанов“

НАТФИЗ посреща празничния декември с три премиери

Този сезон предстоят три премиери на голямата сцена на Учебен театър „НАТФИЗ“. „Доброто на страната ни“ от Тимбърлейк Уъртънбейкър, с режисьор Тодор Димитров, ще зададе въпроса за това ще бъде ли спасено човешкото в човека?  Сюжетът на постановката по текст на Чехов – „Иванов-Барабанов“ поставя на фокус Чеховия тезис, че „живеенето е най-големият враг..

публикувано на 01.12.21 в 12:50
Подкасти от БНР