Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„TANGOMACHINE“ – един човешки живот, разказан в танго за двама

Снимка: sfumato.info/tangomachine

„TANGOMACHINE“ е първият танцов танго-спектакъл у нас, който изследва в дълбочина естетиката на аржентинското танго. С него авторът, хореограф и изпълнител в спектакъла Ивайло Александров и партньорката му в танца Габриела Панчева изразяват величието на танца. За тях той не е просто национална култура на Аржентина или социален танц, който се танцува по т.нар. "милонги", а една истинска естетическа революция.

„Танго отдавна вече се е превърнал в алтернатива на всяко едно сценично действие. Той вече има своята екранна история, своята грандиозна композиторска и музикална история, своята хореографска и техническа история. Вече говорим за школи в аржентинското танго, които обуславят развитието му и бъдещата му значимост“, обясни в ефира на „Какво се случва“ Ивайло Александров.


Целта на „TANGOMACHINE“ е да обедини елегантността на класическото танго, наричано още Tango Milonguero, с екстравагантността на Tango Nuevo – тангото на младите, което е крайно непознато в България, за да покаже безграничността на танца. Спектакълът излиза от рамките на познатото, за да навлезе в дебрите на неизвестното и така да разчупи формата, представите и усещанията за тангото, дори с начина, по който се изпълнява.

„TANGOMACHINE“ е изграден на базата на съновидението и реалността. Той прелива от дигиталната форма към живото действие. Танцьорите се срещат с публиката едва на финала, когато екранът се вдигне и се осъществи първото пряко съприкосновение с духа на салона, в който танцуват.

„Постарали сме се да предадем в детайли танца във всяко едно отношение“, споделя Габриела Панчева. Тя твърди, че именно в дигиталната визия може да се изследва сложността на танца и да се наблюдават движенията на тялото.

Танцът е симбиоза между двама, а тангото е „сложен учебник за човешко живеене“. И макар да е една безкрайна импровизация, неговото основно правило се крие в безконтролната вяра в другия. Дамата до последно не знае какво се случва и разчита да бъде водена от своя партньор. Той ѝ задава знаци чрез движения по гърба, чрез раменете си и цялата структура на танца, а тя го следва. Накрая се стига до върховния естетически продукт – едно тяло се движи с четири крака и си подарява красотата от живота.

Ивайло Александров е на мнение, че именно това превръща и „TANGOMACHINE“ в уникален спектакъл:

„Той се занимава с проблема за взаимоотношенията между мъжа и жената. Всъщност разказва един човешки живот в буквалния и преносен смисъл на думата. С всичките перипетии и конфликти, с всичките очарования и с цялата тази доза привличане и отблъскване.“

Всеки от танците в спектакъла отразява даден житейски период в една връзка. Според публиката го прави дори по-добре от която и да било словесна конструкция.

Чрез танца Ивайло Александров и Габриела Панчева предават усещанията и емоцията си на зрителите, а те от своя страна ги разчитат и се припознават в тях. Това се случва един път в месеца на сцената на Театрална работилница „Сфумато“. Следващата дата е 18 ноември.

Повече за спектакъла и за магията на аржентинското танго можете да чуете в звуковия файл.


Снимки, видео – Театрална работилница "Сфумато", YouTube



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Митко Щерев и Емил Янев

По следите на един забравен часовник

В епизод 544 "Трамвай по желание" среща своята публика със забележителния музикант Митко Щерев. Биографичната справка за Митко Щерев е пълна с обрати и знаци на съдбата. Роден е на 28 януари 1946 г. в Ямбол в бедно семейство. Част от детството му минава в пансиони в Ямбол и Пловдив (1957 – 1964). Отначало свири на акордеон. Завършва музикалното..

публикувано на 29.05.24 в 18:15

Светлин Симеонов с премиера на нова стихосбирка

"Има неща, които са неоспорими научни факти. Просто са такива и нищо не е в състояние да ги промени. Понякога точно от тях стават най-добрите поетични метафори. Които говорят повече от всякакви заплетени и усложнени словесни еквилибристики. Просто е: сърцето е анатомичен орган, който през целия ни живот, от раждането до гроба, не спира нито за миг...

публикувано на 29.05.24 в 16:50

СБП обяви носителите на годишните национални литературни награди

Съюзът на българските писатели за 102-и път в историята си връчи традиционните Годишни съюзни литературни награди по жанрове за книжна продукция за изминалата година. В навечерието на 24 май станаха известни и носителите на  съпътстващите литературни награди "Божидар Божилов", "Георги Братанов" и "Гео Крънзов" за настоящата година. Оповестена бе..

публикувано на 29.05.24 в 16:19

"Равновесие" на Гергана Минкова в галерия "Нюанс"

Галерия "Нюанс" представя изложбата на талантливата художничка Гергана Минкова, известна със своите вдъхновяващи творби, които изследват връзката между реалността и въображението. С фокус върху линията, разделяща небето и земята, тя изразява красотата на преходността и силата на живота. Изложбата разкрива търсенията и колебанията на..

публикувано на 29.05.24 в 14:45
Йордан Камджалов

Йордан Камджалов: Изкуство, което не служи на просветата, за мен е безсмислено

Няколко дни след 24 май в "Нашият ден" диригентът Йордан Камджалов споделя своите възгледи за просветата, културата и образованието, като път към цялостното здраве на отделния човек и на обществото. За втори път – на 28 септември – интердисциплинарният просветния център "Академия за човека" , дело на фондация "Йордан Камджалов", ще отвори..

публикувано на 29.05.24 в 13:56