Българско национално радио © 2022 Всички права са запазени

На кого пречи споделената градина за Дружба

Снимка: ФС/„Градина за Дружба“

Ако четете проекти и визии за развитието на София, сигурно ще попаднете на идеята за развитие на градското градинарство. Градското градинарство е утвърден, полезен за обществото и градската среда модел, който се прилага в цяла Европа.

Облагородяването на пустеещи кътчета в града и превръщането им в градина създава среда, в която всеки е приет такъв, какъвто е. Всеки допринася за каузата с отглеждане на разсад, плевене, поливане, изработка на табелки, с ведро настроение и конструктивни предложения за място на нова градина.

Включването на подобни инициативи изглежда добре в документи, планове, набелязани цели и посоки. В същото време обаче Столична община реши да изгради паркинг на мястото на солидарна „Градина за Дружба“.

В нея над 100 души и организации отглеждаха домашни плодове и зеленчуци за собствено ползване като начин да избягат от натовареното градско всекидневие. В солидарната градина „Храна, не война – София“ 3 сезона се отглежда храна за хора в нужда. Има и възрастни хора, за които да отглеждат сами храната си, е начин да си осигурят прехрана.

От години различни организации се борят да регламентират този модел и да го превърнат в част от визията за развитие на София.

Системата кима одобрително, но в следващия момент изпраща багерите.

И то в момент, в който дългото затваряне обрича стотици хора на изолация и увеличава хранителната несигурност и в най-бедната страна на Европа, в която възрастните хора са пренебрегнати и изоставени, а за големите търговски вериги все още е по-евтино да изхвърлят непродадената си стока, отколкото да я даряват.

„Градината за Дружба“ е като градски парк на площ от 6 дка и място, в което хората могат не просто да отглеждат плодове и зеленчуци, но и да общуват помежду си, да създават жива общност при това напълно безвъзмездно и без лев външно финансиране. Градината събира хора, с различни професии, интереси, хобита и виждания за света.

Чуйте разговора с Никола Бончев, един от създателите на солидарна „Градина за Дружба“.


 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Айлин Фейзуллова

Еврика! Успешни българи: Айлин Фейзуллова

„Аз съм човек с призвание. Имам в себе си тази частичка – да помагам“. Това казва за себе си Айлин Фейзуллова – шестокурсничка в Медицинския университет София. Тя е стипендиантка на Фондация "Еврика" за текущата учебна година. Изборът ѝ да стане лекар изглежда предопределен от семейството на майка ѝ. Ая, както я наричат близките ѝ, е дъщеря на..

публикувано на 24.01.22 в 17:15
проф. Йорданка Станчева

Космическите измерения на растенията

Проф. Йорданка Станчева е дама с изключителни енергия и дух, проявяващи се във всичко, което прави. Агрономка с дългогодишен опит в областта на фитопатологията и растителната защита, както и в присаждането на дървета. Авторка на множество учебници и трудове по фитопатология, дантелиерка и градинарка, прилагаща на практика академичните си знания в..

публикувано на 24.01.22 в 16:50

Най-най-най! Дубай!

Бях напълно убедена, че няма да позная Обединените арабски емирства. Логично! Не бях ходила там от 2000 година. И наистина сякаш бяха сменили държавата. Не само като архитектура, а и като устройство и правила. Двете части Бур Дубай и Дейра, едната хотелска, а другата търговска, са се разраснали до свръхмодерен високотехнологичен град с метро, което..

публикувано на 23.01.22 в 09:10

Борба за свобода или сепаратизъм

Как се свива или ширва националното, как малките и големите етноси стават исторически жертви, или постигат хармония и благополучие? За преселенията и борбите в исторически примери от два полуострова разсъждаваме с доц. Екатерина Търпоманова от СУ, с д-р Азис Шакир Таш, преподавател в НБУ, с Мария Пачкова – журналист и преводач от испански и баскски...

публикувано на 20.01.22 в 09:10

Гражданското образование не е просто учебен предмет

Ако целта на изучаването на „Гражданско образование“ в средното училище е да подготвя активни граждани на демократично общество, то не би имало ефект без да е подкрепено от демократични методи и среда на общуване в самото училище. „Класическият“ авторитарен модел на преподаване и организация на процесите в образованието на практика противоречи на..

публикувано на 18.01.22 в 10:58
Подкасти от БНР