Ателие „Клоунът Гогол“ е първата от поредицата инициативи, с които Театър "Кредо" отбелязва през 2022 година своя 30-годишнен юбилей. 30 години навършва и спектакълът „Шинел“ по Гогол.
До 28 февруари 2022 година в ателието на Театър "Кредо" 30 млади артисти ще погледнат през очите на клоуна „необятната държава“ на Николай Василиевич Гогол и неговата пиеса „Ревизор“, ще се огледат в пиесата – „огледало“, както сам я нарича авторът ѝ, за да разберат защо не трябва да се „сърдят на огледалото, ако им е крива мутрата“.
Проектът „Клоунът Гогол“ се реализира с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“ по програма „Творческо развитие“ 2021 и с любезното домакинство на Националния студентски дом в София.
Ръководител на ателието е Нина Димитрова, основател на Театър "Кредо", актриса, режисьор и създател на знаковите спектакли по Гоголеви текстове „Шинел“, „Дневникът на един луд“ и „РевизорЪт“.
"Смятам, че Гогол е най-великият клоун в световната литература и искам да споделя това мое творческо убеждение с участниците в ателието. Предлагам им да погледнат този гениален автор през очите на клоуна – наивният и добронамерен разобличител на нищожното, който с празнична, карнавална освободеност е способен да превърне болката в радост и да каже смразяващи истини за човешкото битие, без да обижда и поучава никого, ами просто ей така, като на игра. Гогол по клоунски се забавлява с пошлото, ниското и нищожното във великата си пиеса, в която всички си играят на „Ревизор“ и всички треперят пред благородния смях на автора, „излитащ от светлата природа“ на клоуна. С такъв смях и с клоунско човеколюбие се опитвам и аз да заредя младите артисти и да ги подтикна към клоунско забавление по отношение на абсурдите в Гоголевата пиеса и в нашия обърнат наопаки свят, в който ценности и морал са с краката нагоре. Надявам се след края на ателието артистите да си тръгнат малко по-гоголооки." – споделя Нина Димитрова.
За свой асистент в ателието Нина Димитрова е поканила младия актьор Денис Хаят, който за изпълнението на ролята на Хлестаков в нейния спектакъл „РевизорЪт“ по Гогол, е носител на награда „Икар 2018“ за дебют.
През последните 10 години и други млади артисти стартират професионалната си кариера в спектакли на Театър "Кредо". За постиженията си в тях са отличени с престижни национални награди, между които 4 награди „Икар 2018“ за дебют и 2 награди за мъжка роля на Международния фестивал във Враца (2018) в спектакъла „РевизорЪт“ по Гогол; Номинация за награда „Икар 2016“, номинация за награда „Аскеер 2016“ и награда за мъжка роля на международния фестивал на моноспектакъла „БГМОТ“, Габрово (2016) в спектакъла „Дневникът на един луд“ по Гогол.
Освен селектираните за участие артисти, към ателието се присъединява и част от актьорския състав на спектакъла „РевизорЪт“ на Нина Димитрова.
Ателие „Клоунът Гогол“ е вторият образователен проект на театъра, осъществяващ се с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“. През изминалата година по проект „кРЕдоСТАРТ“ по „Едногодишна програма за подкрепа на частни организации в областта на изкуството“, Националният културен фонд подкрепи първата „Творческа Кредо Лаборатория“ на театъра, реализирана в периода април – юли 2021, в която се обучаваха 22 млади артисти. От тях са избрани 16 най-добре проявили се в процеса на обучение артисти, които ще продължат работата си през тази година в следващата „Творческа Кредо Лаборатория“, която ще се проведе от март до юли по юбилейния проект на Театър "Кредо" „кредО!шинел!“, отново с финансовата подкрепа на Националния фонд „Култура“ по програма „Едногодишен грант“.
Чуйте в звуковия файл разговора с Нина Димитрова, актриса, режисьор и основател на Театър "Кредо".
Сюжетът на романа "Лешникови градини" поставя сериозни и открити въпроси, без компромиси. Защото тъкмо със задаването на въпроси се открива нов свят, който трябва да бъде изследван от читателя. Свят, създаден от автора – в случая каза писателят, поет и преводач Хайри Хамдан. Самият той казва, че се пита постоянно защо героите му са взели..
Стратегии за прилагане при четене и изисквания за жанрове. Размисли за романа на Владимир Полеганов "Другият сън". Каква подготовка изисква четенето? Трябва ли читателят да е наясно с конвенциите на съответния жанр или с начините, по които работят литературните похвати, за да чете пълноценно? Какво "изискват" от нас литературните..
Архивите са живи в "Terra Култура", за да отбележат чрез хроника в звук 5 години без Стефан Данаилов . Ламбо, Мастера, майор Деянов, българския Ален Делон… Какво остава след човек, когато отпътува отвъд този свят? Може би винаги е подходящо да питаме мечтите на човека. Малкият Стефан е мечтаел да стане моряк. Съдбата обаче го кани..
Една много интересна фотографска изложба съчетава фотография, архитектура и разкази на хора, живеещи по покривите. Ще научите къде и докога можете да се срещнете с този естетически и социален портрет на социално бедни хора. Специален гост на предаването "ФотоФабрика – факт и фикция" е един от най-човеколюбивите съвременни артисти Валерий Пощаров,..
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Месецът, посветен на мъжкото здраве, бе анализиран от акад. Чавдар Славов. В мотото на здравната среща в ефир използвахме популярното име на кампанията,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg