Kapaнeтo нa мoтopни шeйни в плaнинaтa ce пpeвpъщa в мacoвo пpeживявaнe, ĸoeтo cъздaвa много пpoблeми в зaщитeнитe тepитopии, a и нa зимнитe тypиcти. Зaceгa битĸaтa cъc зaĸoнoнapyшитeлитe e в пoлзa нa т. нap. “шeйнapи“, ĸoитo нaй-мнoгo пpeдпoчитaт тepитopиятa нa Pилa и нa цeлия нaциoнaлeн пapĸ. Въпросът стигна и до МОСВ, а от ведомството поеха ангажимент да обявят как ще действат и какви нормативни стъпки ще предприемат.
От министерството вече са поискали от ръководството на природния парк да даде предложения за промяна на законодателството.
Как реагираха институциите и какво предприеха засегнатите организации след призива на хижаря на хижа “Иван Вазов“ Венцислав Златарев да бъдат ограничени моторните шейни във високопланинските райони?
Темата коментира в “Нашият ден“ Венцислав Златарев:
“От всички кризи изпускаме това, че живеем в една духовна криза и инфлация на ценностната ни система. И ако културните и историческите ценности могат да бъдат конюнктивно променяни, то имаме една ценност, която се нарича природа, която е над всички и за абсолютно всички. Затова има защитени територии, затова България има национални паркове, които са уникални не само за нас, но и за света.
Това е богатство, което принадлежи на всички нас, затова беше и моето избухване, натрупано с годините, бях стиснал зъби, но когато се мина една граница вече реагирах остро.“
В България отдавна сме на две скорости. Има културна бездна между това, което се нарича цивилизовано живеене и това, което се случва с хората в националните паркове не само с шейните зимата, но и лятото с моторите.
При мен идват гости от цял свят и когато видят мотора, това се е случвало неведнъж, изтръпват и питат – “Не е ли това национален парк?“. Аз трудно мога да обясня, че всъщност се намираме в България.
Държавата много ясно може да посочи къде е възможно в планината да се придвижват с мотори.“
Възможни решения
“Първото нещо, което може да се направи е тези машини да бъдат лицензирани и вкарани в някакви регистри. Всички тези моторни шейни не са детски играчки, това са огромни машини, изключително мощни и много скъпи.
Те могат да бъдат оборудвани с GPS устройства и да бъдат следени и контролирани.“
Миналата година, когато имаше сигнал от различни организации, не се случи нищо, просто случаят се подмина. Имаше много силно медийно присъствие в борбата с джиповете на Седемте рилски езера, ефектът беше за няколко седмици, когато министърът идваше пред бариерите и след това нещата продължиха по същия начин.
Не искам да обвинявам “Паркова дирекция“, там има изключителни служители, където могат да направят нещо, те го правят.
Това не е политически проблем, а проблем на всички граждани. В националния парк сме като в храм, влизаме и се наслаждаваме и понеже хората с моторите реагират, че “Планината е на всички!“, аз ще кажа, че една шейна ще вдигне повече шум от 1000 пешеходеца и 2000 скиора. Представете си вътре има диви животни, кози, които раждат, лисици, мечки и вълци. Сред шейнарите има и такива, които се качват в защитени територии и стрелят по животните.“
За мен най-смисленото нещо е тези хора просто да бъдат поканени, те са с маскировъчни дрехи, но по реакциите им във форуми разбирам, че е съвсем ясно кои са. Да бъдат поканени и екологични организации и хора, които се занимават с туризъм и граждани на една широка кръгла маса и да седна да дискутират проблема. А пък държавата да се ангажира да даде на хората с шейните места извън парковете, които са достатъчно атрактивни, за да задоволяват страстта си към този вид спорт.“
Чуйте целия разговор в звуковия файл.
За да ги крепи във вярата и да ги увери, че наистина е Син Божи и Спасител, като ги отдалечава от помисли, Христос се явява на трима от Своите ученици в небесна слава. Свидетели на събитието са апостолите Петър, Йоан и Яков. След като ги завежда на планината Тавор, Синът Божи се преобразява пред тях, като лицето му светва като слънце, а дрехите му..
Любомир Кюмюрджиев, журналист, преподавател и създател на Българското общество по индианистика "Орловият кръг", разказва в "Какво се случва пътува" за своите посещения в индианските резервати на Северна Америка и за трагичната история на тяхното създаване. "Изтласкването на индианците в Северна Америка започва още през 16-17 век. Става дума за..
Дуванлии е село в Горнотракийската низина и в него живеят 565 души. То се намира в община Калояново и е на 24 километра от областния град Пловдив. Край селото е открит един от най-важните тракийски некрополи. Той се състои от над 50 могили – от V век пр. Хр. до Римската епоха. Изследван е през 1926-1929 година под ръководството на професор Богдан Филов...
От 1 до 4 август 2024 г. в с. Царевец, община Свищов, ще се провежда Дванадесетият Международен Фолклорен фестивал "Фолклорен извор". За първи път в рамките на фестивала ще се проведе и певческият конкурс "Старите песни на нов глас", организиран в партньорство между БНТ, БНР, сдружение "Фолклорен извор" и "Българско многогласие". Над 4000..
Илинден е денят, в който се почита Свети пророк Илия. По стар стил той се отбелязва на 2 август, а по нов – на 20 юли. Свети Илия се тачи от всички християни като най-големия библейски пророк, заедно с Моисей. Има поверие, че на този ден морето взима най-много жертви. Днес имен ден имат: Илия, Илиян, Илин, Илина, Илияна и Илко. На днешния ден..
"Отколе имяло… (Имало едно време…)" е проект на Красимир Ризов с художествено съдържание, което предлага изживяване, кратко пътуване извън настоящия..
Многохилядна публика очаква Община Севлиево тази година на рок феста "Хоталич". Стените на средновековния град и крепост Хоталич ще приютят почитателите..
Проектът "Суперпозиции" е инициатива на Института за съвременно изкуство в София. Целта му е да предложи сложна мрежа от аудиовизуални проекти и..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg