„Кой?“ – откакто свят светува, този въпрос съществува. А това е много преди да започнем да търсим виновника с плакати, хаштагове и желание за справедливост. Може би въпросът поема в търсене на отговор първо от формата „Кой съм аз?“, след което се развива в неимоверни посоки, но не по-малко интересен е вариантът „Кой е другият?“. Той извън нас ли е, част от нас ли е, същият като нас ли е?
Екзотичният друг потърсихме в „Какво се случва“ с доц. Андроника Мартонова.
И понеже който търси – намира, намерихме го там, където истината най-силно говори – в изкуството. Изкуството, което уж фикция създава, паралелна реалност, художествена интерпретация на действителността и с въображение по-голямо от света работи, а е най-яркото отражение на всяко едно общество, в което и „Аз“-ът, и Другият живеят, а не просто съществуват. С всичките условности, предразсъдъци, скрупули, страхове и драми. И за да ни е и лесно, и трудно, сложихме рамка на изкуството, облечена в числото седем.
Екзотичният друг в седмото изкуство – киното. Кой е той? Като свой ли го виждаме, като чужд ли? Къде са границите на идентичността и има ли такива изобщо?
Според доц. Мартонова, кинокритик, изследовател и университетски преподавател в полето на азиатското кино, чийто последен труд изследва именно „Екзотичният друг и новото българско кино“, Своят свършва там, където поставяме „Аз“ граници. След това започва Чуждият.
„Колкото повече се ограничаваме, толкова повече не можем да видим чуждия, но и себе си. Тази дихотомия е много важна, тя трябва да съществува като симбиоза в едно единство“, казва доц. Мартонова и допълва, че „в Чуждия можем да се се огледаме като в огледало, да разберем и положителни, и неприятни неща за нас самите, а можем и този Чужд да го припознаем и като Свой или ние в една чужда среда да се чувстваме много Свои“.
Често дори само поставянето на етикети ни дърпа в една или в друга посока. Неслучайно в кинознанието в последните години се дискутира върху това дали един филм трябва да има национална идентичност.
В изследването си Андроника Мартонова се насочва точно към културологичните полета на идентичността, различието и дискурса „Свой – Чужд“. Търси екзотичния друг някъде между миграцията и уседналостта. В естестическите повлиявания на азиатското кино върху българските режисьори, където филми като „Ага“ и „Снимка с Юки“ говорят много силно за връзките между киното на Азия и посттоталитарното българско кино. Връзки, които е добре да познаваме.
Екзотичният друг има много лица и това можем да го провидим в немалко родни филми. Българинът също би могъл да бъде екзотичният друг в което и да било кино.
Необходимият образ обаче е преди всичко онзи, който има какво да каже на зрителите, смята доц. Мартонова.
В „Какво се случва“ тя разказа повече за:
· обектите на изследване в книгата си „Екзотичният друг и новото българско кино“;
· влиянието на азиатското кино в западния свят и достъпа му до зрителите у нас;
· разпространението на българското кино в световен план;
· стрийминг платформите, които все повече доближават киното до зрителите;
· анимацията, към която трябва да насочим вниманието си.
Чуйте подробностите в звуковия файл.
Преслава Виденова е родена през 1996 година в Шумен и завършва езикова гимназия във Варна. Живяла е за кратко в Гърция, Холандия и Германия. През 2014 г. спечелва първа награда на националния рецитал-конкурс "Яворови дни". През 2015 става стипендиант на фондация "Комунитас". През 2016 година е отличена с първа награда в раздел поезия на конкурса "Петя..
С писателката Бойка Асиова говорим за пътищата на нейните герои и за пътищата, по които тя е минала. Разтваряме романите "Вълчицата излиза привечер", "Яловата вдовица", "Лудовица" и "Запеските" и няма голяма изненада, че повечето пътища все ни родят към Разлог – място, пълно с истории. А Бойка може с часове да говори за народните песни, за запеските..
Ново пространство за изкуство и култура "Сцена Спам" ще бъде открито в Националния студентски дом в София. Инициативата е на независимото театрално сдружение SPAM studios, създадено от Ана Батева и Стефан Здравески през 2018 година. "За нас е чест да бъдем част от една сграда с толкова богато културно наследство. Предвид историята на..
"Хамлет" като приказка. Премиерата беше в Театър "Българска армия", постановката е на Стоян Радев, главната роля е поверена на Ясен Атанасов, който си партнира със своя баща Атанас Атанасов. Участват още: Иван Радоев, Владимир Матеев, Веселин Ранков, Ели Колева, Гергана Плетньова, Васил Дуев-Тайг, Веселин Анчев, Владислав Виолинов, Тигран Торосян,..
Чешката галерия на регион Централна Бохемия GASK представя изложбата "Моноскоп" – живопис, рисунки и обекти на Якуб Яновски. Експозицията на утвърдения чешки художник разглежда темата за паметта и спомените от близкото минало като прави препратки към отминаващия вече аналогов свят. Ето какво споделя кураторът на експозицията Петр Ваноус:..
В публичното пространство все по-често се дискутира темата за споделеното родителство и предлаганите промени в Семейния кодекс. Тези промени предвиждат..
Нищо на белия свят не е вечно. Дори любовта е горчива на вкус. Изтанцувай го тоя живот, човече! И бездруго е колкото един блус... Ивайло..
Преди дни в столичната галерия Intro се откри изложбата "Нощта разказва" – съвместен проект между Росен Карамфилов, свободният дух с четка в ръка, който..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg