Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Екзотичният друг и новото българско кино през погледа на Андроника Мартонова

„Кой?“ – откакто свят светува, този въпрос съществува. А това е много преди да започнем да търсим виновника с плакати, хаштагове и желание за справедливост. Може би въпросът поема в търсене на отговор първо от формата „Кой съм аз?“, след което се развива в неимоверни посоки, но не по-малко интересен е вариантът „Кой е другият?“. Той извън нас ли е, част от нас ли е, същият като нас ли е?

Екзотичният друг потърсихме в „Какво се случва“ с доц. Андроника Мартонова.

И понеже който търси – намира, намерихме го там, където истината най-силно говори – в изкуството. Изкуството, което уж фикция създава, паралелна реалност, художествена интерпретация на действителността и с въображение по-голямо от света работи, а е най-яркото отражение на всяко едно общество, в което и „Аз“-ът, и Другият живеят, а не просто съществуват. С всичките условности, предразсъдъци, скрупули, страхове и драми. И за да ни е и лесно, и трудно, сложихме рамка на изкуството, облечена в числото седем.

Екзотичният друг в седмото изкуство – киното. Кой е той? Като свой ли го виждаме, като чужд ли? Къде са границите на идентичността и има ли такива изобщо?

Според доц. Мартонова, кинокритик, изследовател и университетски преподавател в полето на азиатското кино, чийто последен труд изследва именно „Екзотичният друг и новото българско кино“, Своят свършва там, където поставяме „Аз“ граници. След това започва Чуждият.

„Колкото повече се ограничаваме, толкова повече не можем да видим чуждия, но и себе си. Тази дихотомия е много важна, тя трябва да съществува като симбиоза в едно единство“, казва доц. Мартонова и допълва, че „в Чуждия можем да се се огледаме като в огледало, да разберем и положителни, и неприятни неща за нас самите, а можем и този Чужд да го припознаем и като Свой или ние в една чужда среда да се чувстваме много Свои“.

Често дори само поставянето на етикети ни дърпа в една или в друга посока. Неслучайно в кинознанието в последните години се дискутира върху това дали един филм трябва да има национална идентичност.

В изследването си Андроника Мартонова се насочва точно към културологичните полета на идентичността, различието и дискурса „Свой – Чужд“. Търси екзотичния друг някъде между миграцията и уседналостта. В естестическите повлиявания на азиатското кино върху българските режисьори, където филми като „Ага“ и „Снимка с Юки“ говорят много силно за връзките между киното на Азия и посттоталитарното българско кино. Връзки, които е добре да познаваме.

Екзотичният друг има много лица и това можем да го провидим в немалко родни филми. Българинът също би могъл да бъде екзотичният друг в което и да било кино.

Необходимият образ обаче е преди всичко онзи, който има какво да каже на зрителите, смята доц. Мартонова.

В „Какво се случва“ тя разказа повече за:

· обектите на изследване в книгата си „Екзотичният друг и новото българско кино“;
· влиянието на азиатското кино в западния свят и достъпа му до зрителите у нас;
· разпространението на българското кино в световен план;
· стрийминг платформите, които все повече доближават киното до зрителите;
· анимацията, към която трябва да насочим вниманието си.

Чуйте подробностите в звуковия файл.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Преслава Виденова

Литературните пристрастия на поетесата Преслава Виденова

Преслава Виденова е родена през 1996 година в Шумен и завършва езикова гимназия във Варна. Живяла е за кратко в Гърция, Холандия и Германия. През 2014 г. спечелва първа награда на националния рецитал-конкурс "Яворови дни". През 2015 става стипендиант на фондация "Комунитас". През 2016 година е отличена с първа награда в раздел поезия на конкурса "Петя..

публикувано на 06.03.25 в 10:06

Бойка Асиова по литературните пътища

С писателката Бойка Асиова говорим за пътищата на нейните герои и за пътищата, по които тя е минала. Разтваряме романите "Вълчицата излиза привечер", "Яловата вдовица", "Лудовица" и "Запеските" и няма голяма изненада, че повечето пътища все ни родят към Разлог – място, пълно с истории. А Бойка може с часове да говори за народните песни, за запеските..

публикувано на 06.03.25 в 08:50
Стефан Здравески, Севар Иванов и Ана Батева с награда от Монголия

"Сцена Спам" вдига завеса в Националния студентски дом

Ново пространство за изкуство и култура "Сцена Спам" ще бъде открито в Националния студентски дом в София. Инициативата е на независимото театрално сдружение SPAM studios, създадено от Ана Батева и Стефан Здравески през 2018 година. "За нас е чест да бъдем част от една сграда с толкова богато културно наследство. Предвид историята на..

публикувано на 05.03.25 в 16:45

Режисьорът Стоян Радев с нов прочит на "Хамлет"

"Хамлет" като приказка. Премиерата беше в Театър "Българска армия", постановката е на Стоян Радев, главната роля е поверена на Ясен Атанасов, който си партнира със своя баща Атанас Атанасов. Участват още: Иван Радоев, Владимир Матеев, Веселин Ранков, Ели Колева, Гергана Плетньова, Васил Дуев-Тайг, Веселин Анчев, Владислав Виолинов, Тигран Торосян,..

публикувано на 05.03.25 в 15:40

"Моноскоп": изложба за паметта и надеждата за едно по-добро бъдеще

Чешката галерия на регион Централна Бохемия GASK представя изложбата "Моноскоп" – живопис, рисунки и обекти на Якуб Яновски. Експозицията на утвърдения чешки художник разглежда темата за паметта и спомените от близкото минало като прави препратки към отминаващия вече аналогов свят. Ето какво споделя кураторът на експозицията Петр Ваноус:..

публикувано на 05.03.25 в 15:33