Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Дон Карлос“ на Верди за първи път в оригиналната френска версия на сцената на Метрополитън опера

Снимка: Ken Howard / Met Opera

Внушителният шедьовър на Верди, операта „Дон Карлос“, е композиран за Парижката опера и е поставен премиерно там през 1867 г. В настоящия сезон оригиналната френска версия в пет действия се поставя за първи път на сцената на Mетрополитън опера, Ню Йорк. Особено развълнуван от тази „закъсняла премиера“ на MЕТ е музикалният директор Яник Незе-Сеген: „Говоря за представянето на френската версия на Дон Карлос в MЕТ, откакто за първи път я проведох на италиански тук преди повече от десет години. Операта е композирана на френски и това личи от начина, по който думите се свързват с нотите и мелодиите“, обяснява той.


Режисьор е Дейвид МакВикар, за когото това е 11 продукция за оперения театър и му отрежда водещо място сред най-плодотворните и популярни режисьори в най-новата история на Метрополитън. „Писането на френски език промени начина, по който Верди композира“, казва МакВикар, в подкрепа на думите на Незе-Сеген. „Когато правите френската версия, вие се хвърляте в оригиналната концепция на творбата като голяма френска опера, която е много различен звяр от италианската опера.“


„Филип, ръка за ръка с Църквата, създаде диктатура на мисълта и империя на страха – империя, управлявана от смъртта“, казва режисьорът Дейвид МакВикар, обяснявайки концепцията на своята постановка. „Сценографът Чарлз Едуардс и аз проучихме много за катакомбите и костниците, защото искахме да хванем всички герои в свят, почти без слънчева светлина, и да направим смъртта винаги присъстваща тема във всяка визуална картина. Тази визия се пренася и в преобладаването на черните тонове в костюмите на продукцията, проектирани от Брижит Райфенстуел, което означава „приближаването на смъртта – има червеи, които гризат сърцето на тази империя“.


Шестима главни герои, представени многопланово, епичност на музикалния изказ, която позволява разгръщане на сложните им взаимоотношения. Изобилие от хорови сцени, които показват как личния избор и решения на основните действащи лица влияят на съдбата на целия свят. Всичко това издига „Дон Карлос“ сред най-добрите творби на Верди. За великолепното реализиране на спектакъла допринасят специално подбраните изпълнители. Световноизвестният актьорски състав включва тенорът Матю Поленцани в главната роля, сопраното Соня Йончева е Елизабет дьо Валоа, а мецосопраното Джейми Бартън е Еболи. Бас-баритоните Ерик Оуенс и Джон Релие са съответно Филип II и Великият инквизитор, а баритонът Етиен Дюпюи е Поза. Спектакълът от 26 март е под диригентството на Патрик Фърър. Реализирал множество нови постановки в различни оперни театри в Инсбрук, Нюрнберг, Базел и Цюрих, през 2011 г. Патрик Фърър се присъединява към музикалния екип на MET. През декември 2021 г. е неговият диригентски дебют с „Вълшебната флейта“, а сега е на пулта пред оркестъра за спектакли с „Дон Карлос“ на Верди.

Постановката на Метрополитън може да слушате на 2 април от 20 часа по програма „Христо Ботев“

Снимки: Ken Howard / Met Opera



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Лия Петрова представя Корнголд под палката на Йоханес Калицке

Родена преди 34 години в София, Лия Петрова се превърна в откритие на международната музикална сцена през 2016-а, когато спечели първата награда на конкурса"Карл Нилсен" в Дания, ръководен от майстора на пианото Николай Шепс-Знайдер. Следващите години са белязани с поредица от постижения и артистични успехи. Нейните изразителност и талант се..

публикувано на 16.04.24 в 09:30

Музиката на "Молец", която носи усещане за свобода

Един мъдър човек каза, че откакто се е появило радиото, самотата вече не била същата. А какво да кажем за музиката в такъв случай?! Какъв разговор само водим с нея, без дума да кажем. Когато душата има нужда да замълчи и търси друга душа, музиката говори като за двама. Когато живееш между невъзможности, музиката ти показва пътя. Разкрива ти..

публикувано на 16.04.24 в 08:05

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 30 април 2024 г.

16 април Свири симфоничният оркестър на Българското национално радио с диригент Марк Кадин. 3.00 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Рапсодия по тема от Паганини, оп. 43. Солист: Андрей Гугнин (пиано). 3.27 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Прелюд в Сол мажор, оп. 32 № 5. Изпълнява Андрей Гугнин (пиано). 3.32 часа – Сергей Прокофиев (1891-1953),..

публикувано на 14.04.24 в 09:05

"Летящият холандец" се завръща на сцената на Кралската oпера

След дългогодишно отсъствие "Летящият холандец" на Рихард Вагнер се завръща на сцената на Кралската oпера. Вагнер създава произведението вдъхновен от сатиричната новела "Мемоарите на господин фон Шнáбелевóпски" на Хайнрих Хайне и разтърсен от едно свое бурно пътешествие с малък кораб от Рига до Лондон. Записът, който ще прозвучи е от 16 март 2024..

публикувано на 13.04.24 в 08:05
Аделина Александрова и проф. д-р Петя Бъговска (вдясно)

Проф. д-р Петя Бъговска: Много е важно да има отношение към миналото

За нея спокойно може да се каже, че не тя е избрала инструмента, на който свири, а той е избрал нея. Заниманията ѝ с музика всъщност започват от пианото, но съдбата пожелава животът ѝ да бъде свързан с контрабаса! И там тя е пълновластна господарка – изтръгва от него звуци, изненадващи за внушителния му размер, и го подчинява безусловно на творческата..

публикувано на 12.04.24 в 11:15