Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Цирковото изкуство – друг вид шедьовър

4
Снимка: @CircusBalkanski

"Добре дошли, деца от всички възрасти!" – с тези думи започва магията там, където се поставя началото на всяко изкуство. Някога на улицата, днес на манежа, циркът е все така обичан и вълшебен. Макар към момента да успяваме да изместим фокуса дори от него.

Времето, в което живеем, доказа, че ставаме все по-добри в това изместване. Ако искаш да насочиш вниманието към културата, снимаш видеа. Ако искаш да покажеш измамата, завърташ се на 360 градуса от нея. Ако искаш да говориш за душата, до уши се навираш в материалното. Удряш едно, пък друго се пука и се чудиш откъде ти е дошло. От цирка в нас ще да е.


"Какво се случва" обаче се опита да върне цирка там, където му е мястото – на сцената на изкуството. Причината: навръх Великден се навършват 125 години от първото официално представление на българска циркова трупа, с което се поставя и началото на българското цирково изкуство.

За цирка Тодор Колев казва, че е най-трудното изкуство, от което започва всяко друго. А Федерико Фелини твърди, че е не просто трудно изкуство, а културата на една нация.

Акд. Алексадър Балкански, един от най-ярките представители на цирковото изкуство у нас, шесто поколение цирков артист, чиято семейна история започва от Италия и продължава в България, основател на цирк "Балкански", смята, че циркът трябва да излезе извън манежа, да се говори за него с любов и разбиране, за да може да бъде победен всеки "циркаджия".


"Нивото на истинския цирков артист в цирка не може да бъде достигнато от грешките, глупостта, невежеството на някои парламентьори. Когато кажат в парламента "циркаджия", първо трябва да се огледат те самите", каза той в ефира на програма "Христо Ботев".

Акд. Балкански разказа за богатството на цирка – за всичките седем жанра и техните поджанрове; за таланта, гъвкавостта и уменията на цирковите хора; за уникалната програма на цирк "Балкански"; за съдбата на фамилията си – най-старата италианска мигрантска фамилия у нас, и то циркова; за идеите си за развитие на цирковото изкуство у нас и образованието на бъдещите майстори в него; за цирка като сцена на джаза.


Думите му пренасят там, където всичко е възможно. Където изящна, фина, уж крехка и чуплива дама, може да понесе целия свят в ритъма на движенията си, извисена някъде нависоко, където съществува само въжето и нейното умение да го подчини на ума и концентрацията си. Там, където мъж в трико показва истинско мъжество – грациозно, чувствено, красиво и с лекота, за да докаже на какво е способно човешкото тяло. Където червен нос разказва абсурда на света и разсмива до сълзи, макар понякога на самия него до сълзи да му се плаче. Там, където времето не познава граници, пространството – гравитация, цветовете преливат от един в друг и създават нови и невиждани багри, магията е жива реалност, любопитството и изненадата са господар, а детското е във всеки и е на почит. Там, където мечтите се сбъдват и невъзможното е само дума, която феномени борят, за да преобърнат представите не на едни, а на хиляди развълнувани очи.

За този вид шедьовър акд. Александър Балкански говори в звуковия файл.

Снимки: ФС на цирк "Балкански"

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

"Случаят Йов" на Рене Жирар

Рене Жирар (1923–2015) е френски мислител, роден в Авиньон в деня на Рождество Христово. През 1946 г. заминава за САЩ. Преподава френска литература в университетите в Индиана и "Джонс Хопкинс" в Балтимор, а след това и в Станфордския университет, където ръководи департамента по френски език, литература и цивилизация.  Автор е на книгите:..

публикувано на 24.02.25 в 16:05
Боряна Маноилова и Атанас Петков

"Йерма" от Федерико Гарсия Лорка с премиера на сцената на Yalta Art Room

"Йерма" от Федерико Гарсия Лорка е най-новото заглавие в афиша на Yalta Art Room.  Премиерата на спектакъла е на 16 и 24 февруари от 19.30 ч. на независимата сцена. Сценичният вариант и режисурата са на младата и талантлива Патрисия Господинова, а публиката ще види актьорите Боряна Маноилова в ролята на Йерма, както и Ахмет Исмаил – като Хуан, и..

публикувано на 24.02.25 в 13:50

"Пеперуди на Еверест": Музикалното вдъхновение зад творческата трансформация на Рос Росин

Новият документален филм "Пеперуди на Еверест" на мексиканския режисьор Октавио Майя Роча представя последното артистично пътешествие на международно признатия хиперреалистичен художник Рос Росин. Филмът е посветен на творческата еволюция на Рос през годините, а музикалният му съпровод носи личния почерк на българския артист Андрей Янев, който вече..

обновено на 24.02.25 в 13:26
Илия Бешков  „Бай Ганьо чете „Бай Ганьо“, 1947 г.

Бай Ганьо и Константин Иречек: Диалог от миналото

В рубриката "Архивите са живи" отправяме поглед към развитието на българския политически живот през вековете, представен чрез едно уникално свидетелство. През февруари 1899 г. чешкият историк и белеатрист – Константин Иречек – публикува статия, в която отразява особености на българската политическа сцена. Ето един цитат от нея: "Българин с българин..

обновено на 24.02.25 в 12:06
От спектакъла

Независимият театър с Василена Винченцо - Коломоец

Василена Винценцо - Коломоец не е обикновена актриса. Тя е млад и изключително талантлив човек с дълго портфолио, който се е заел и да бъде собственик на пространството за независим театър Yalta Art Room. Част от личностите, които имат принос към обществото чрез изкуство. Завършва НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" през 2012 г. в класа на проф...

публикувано на 24.02.25 в 12:00