Само седем месеца след световната премиера в Ла Скала през 1926 г., "Турандот" е поставена и в Ню Йорк. По това време вече шедьоврите на Пучини – "Тоска", "Мадам Бътерфлай" и "Бохеми" са основни в репертоара на театъра. От друга страна "Момичето от запад" и "Триптих" са представени за първи път именно в Метрополитън, така че Пучини очевидно е имал специално място в сърцето на американската публика още приживе. Първата постановка на "Турандот" е пищна и разкошна, както и последната. Самата опера, като че ли не предполага друг вид успешен режисьорски прочит. Според първите критики зад океана – "Това е опера, в която, и окото, и ухото трябва да бъдат погълнати еднакво".
Наричат я – "италианското фентъзи в приказен Китай, с грандиозни дворцови сцени и героични гласовити певци."
Първата постановка в Мет е събрала 650 души на сцената, освен главните изпълнители. В договора с издателя на Пучини, Рикорди, се посочва Тулио Серафин за диригент на премиерата. Знаменитият италианец започва тук още през 1924 г. като главен диригент на италианския репертоар. Виенската дива Мария Йерица, която пее за първи път в Метрополитън пет години по-рано, превръща ролята в своя запазена марка. Не слиза от сцената цели четири сезона. Достойният ѝ спътник е Джакомо Лаури-Волпи. Турандот на Йерица се помни и с още нещо – огромният и тежък 6-метров шлейф на костюма, който певицата самоотвержено "понасяла" във всеки спектакъл.
Вероятно трудността по намиране на достойни за ролите певци оправдават 30-годишното отсъствие на заглавието от сцената в Ню Йорк след първоначалния фурор. Това са и годините на Голямата депресия и Втората световна война, които също не предразполагат към подобно разточителство.
Голямото завръщане на "Турандот" в Метрополитън е през 1961 г. също с разкошна постановка и още по-разкошни певци – Биргит Нилсон и Франко Корели. Двамата остават в историята на театъра с 54 пъти Калаф за Корели и 52 пъти Турандот за Нилсон за 15 години непрекъснат успех. Техен диригент на премиерата е друга легенда, Леополд Стоковски, който дебютира с "Турандот" в Метрополитън и 12-е изпълнения през 1961 г. ще бъдат единствените, които той дирижира тук в дългата си и богата кариера.
През 1987 г. идва време за нова постановка на "Турандот", която се възползва от значително подобрените технически възможности на новата сцена, открита през 1966 г. Режисьорът е Франко Дзефирели. Отново богата, цветна и грабваща окото. Турандот на Дзефирели се превръща в шоуто, което трябва да се види в Ню Йорк, в задължителна атракция. Вече 35 години и над 200 изпълнения възхищението не стихва. Джеймс Ливайн, артистичният директор на Мет през 1987 г., дирижира силен актьорски състав на премиерата – Ева Мартон в главната роля и Пласидо Доминго като Калаф. Актьорите през тези години се сменят често, но също спират дъха – Гена Димитрова, Мария Гулегина, Гуинет Джоунс и Нина Стеме в главната роля; Марсело Алварес, Марчело Джордани и Лучано Павароти като Калаф; Анджела Георгиу, Анита Хартиг и Тереза Стратас като Лиу.
Най-новото възраждане е от есента на 2019 г. с Кристин Гьорке – Турандот, Юсиф Айвазов – Калаф и Елеонора Бурато като Лиу, под диригентската палка на музикалния директор Яник Незе-Сеген.
През 2022 г. в ролята на Турандот е украинката Людмила Монастирска (заместила Анна Нетребко), южнокорейската звезда на Метрополитън Йонхун Лий е Калаф, албанското сопрано Ермонела Яхо – Лиу и ветеранът Феручо Фурлането – Тимур. Диригентът е Марко Армилиато.
Спектакълът ще се предава директно по програма "Христо Ботев" на 7 май от 20 часа.
Снимки: Кен Хауърд / Мет Опера
Документалният филм "Пианофорте" е интимен портрет на пианистите, участващи в легендарния Международен конкурс "Шопен". Лентата е едновременно свидетелство за силата на забележителната музика и съзряването на младите изпълнители, които се ориентират в трудностите на съревнованието, интензивните репетиции, новите приятелства, многото драма и още..
Дългоочаквана и вълнуваща приятелска среща в една морска лятна вечер събира вечните архетипни герои, за да разкажат чрез музика, танц и много игра за сладко-горчивото в живота. За първата, но и за старата любов, за възходите, но и за паденията, за прошката, но и за обидата, за разделите и за събиранията, но най- вече за едно вечно и искрено..
"Notbad" ("Не е лошо", "Не е зле") е новият албум на изгряващата финландска фюжън група "Peela" , издаден на 8 март 2024 година. Това е техният трети пореден албум и съдържа четиринайсет авторски пиеси на шестчленния състав от музикантите Йоханес Гранрот (китара, вокали, композиции), Мая Манила (вокали и кийборди), Севери Сорйонен (барабани),..
Басът Михаел Вагнер отново блесна в Музикалния театър на Линц с дебютна роля. В премиерата на "Севилският бръснар" на Росини на 20 януари тази година той изигра д-р Бартоло. Роденият в Долна Австрия Михаел Вагнер умее да убеждава не само музикално, но и театрално. В това отношение ролята му в "Севилският бръснар" му предостави най-добри условия и..
Родена преди 34 години в София, Лия Петрова се превърна в откритие на международната музикална сцена през 2016-а, когато спечели първата награда на конкурса"Карл Нилсен" в Дания, ръководен от майстора на пианото Николай Шепс-Знайдер. Следващите години са белязани с поредица от постижения и артистични успехи. Нейните изразителност и талант се..
Конституционният съд (КС) обяви за противоконституционна разпоредбата на чл. 55 а, ал. 2 от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО), която ограничава..
За първи път Феникс Върбанов представя изкуството си в галерия "Стубел". Живеещият в Париж художник определя себе си като космополит и често казва, че е..
Нов пътеводител ни разхожда из "Кварталът на писателите", за да опознаем някои от най-забележителните ни творци, но и една по-лична София. Той включва..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg