Немската хореографка, танцьорка и режисьорка Саша Валц, известна със стратегиите на съвременния танц, които прилага, за да съживи и изследва исторически и нови опери и балети, налага жанра на хореографската опера. Последният ѝ проект, който ще може да се види и в България на сцената на "Топлоцентрала", се нарича "In C". Пърформансът е вдъхновен от музикалната композиция на Тери Райли, под влиянието на коронавирус пандемията. Именно заради ограничителните мерки, които бяха наложени на културния сектор, Валц решава да приложи дистанционна видеохореографска система, която да ѝ позволи да общува с танцьорите от своята трупа, разпръсната по целия свят. Пърформансът ще бъде представен в България под ръководството на хореографа от испански произход Орландо Родригез, който работи със селектираните български танцьори в продължение на четири месеца преди официалната премиера в "Топлоцентрала" – разказват хореографът Орландо Родригез и една от участничките от българска страна – съвременният артист Яница Атанасова:
"Има две различни неща в представлението – едното е периодът на пандемията, в който работихме, започнахме процеса в края на 2020 година. Беше точно в периода на локдауна, рестрикциите бяха в сила и ние работихме за елемента на освобождаването на чувствата и емоциите, например колко сме ограничени в това ограничено пространство, колко сме отговорни за своите избори, които правим, но също и за стойността на нашата отговорност в обществото, в колективността. По време на пандемията ние загубихме някак нашата свобода на избор, защото трябваше да работим колективно, защото всеки се бореше с един същ проблем. Затова пърформансът е базиран на идеята за група, където всеки индивид работи по свой собствен път, има своето индивидуално пътешествие, но пърформансът не би се получил, ако групата, не намери композиция и конфигурация, за да бъде заедно в пространството. Пространството е изпълнено от цялото група, но изборите са индивидуални. Така че по този начин представлението борави с въпроса за пандемичната ситуация. А другият елемент е връзката с музиката – използваме оригиналната музикална композиция на Тери Райли, която е създал през 1964-та година. И главно идеята с музиката беше да имаме 53 музикални фрази, които да бъдат или много къси, или много дълги, но да се чуват хронологично в ред. Идеята на Саша Валц беше да преведе тази система в танц. Така създадохме 53 фигури, те се представят аналогично, преминават от една към друга и по време на това пътуване през тези 53 фигури пространството е изпълнено от групата танцьори, които преминават през едно житейско състезание, импровизирайки с много ясни правила и стратегии, но винаги е различно. Представяме пърформанса на различни места по света, с различни хора, и всеки пърформанс може да бъде различен" – Споделя Орландо Родригез.
Яница Атанасова е един от участниците в пърформанса от България. Останалите участници са Ана Петкова, Василия Дребова, Виолета Витанова, Емилия Тончева, Жана Пенчева, Зорница Стоянова, Ивайло Димитров, Искра Иванова, Карина Илиева, Станислав Генадиев, Филип Миланов. Самата Яница обича смелите проекти, като хореограф и режисьор на оригиналния художествен танцов филм "Задължително приятно", в съавторство с Татяна Соколова, работи с видеографията и проекта на Саша Валц, който се ражда от оригиналния подход към видеографията:
"Нас, като артисти, ни предизвиква да се търсим и да се загубваме. Целият спектакъл е изграден и върху импровизирани решения, които се вземат на момента. Настоящето в танца е нещо много свободно и приятно. Това, което много харесвам в работата на Саша Валц, е идеята за въздух, вятър в движението и това, че тялото в танца излиза от баланса и го намира. Това е много приятно усещане."
Премиерите на "In C" – пърформанс на Саша Валц са на 27 и 28 май от 19.30 часа на сцената на "Топлоцентрала".
Повече чуйте в разговора на Ангелина Грозева с Орландо Родригез и Яница Атанасова.
За романа "Песента на стрелеца" на Ирене Вайехо в "Нашият ден" разговаряме с Паулина Мичева , представител на едно от водещите български издателства. С ерудицията на класик и с ярка белетристична дарба Вайехо преосмисля сюжета на античната поема, преплита история и митология, придавайки приключенски характер и съвременно звучене на своя..
В столичната галерия "Ракурси" под мотото "Полилеят на подпалвача" се откри съвместна експозиция живопис на Калия Калъчева и Стоян Илев. Авторите "разпалват искрата на гения или просто наливат твърде много масло в огъня – вероятно само времето ще може да потвърди със сигурност", казва кураторът на изложбата Теодосий Георгиев . Чуваме и как..
"Една от три: субективни гледни точки за аборта и безплодието". Под това заглавие от 26 февруари до 8 март в галерия Doza се открива изложба, чиито инициатори са Мария Станишева и Руксандра Губернат (Румъния). В реализацията са включени още кураторите Сузана Дан и Милена Едвиг (България). Като част от проекта в края на 2024 година, с подкрепата на..
В Радомир историкът и неумолим изследовател Симеон Мильов, автор на сборника "Скришен фолклор", представя най-новата си книга "Думи за огрев". Изданието съдържа 25 котловинни (не)приказни етюди и песни без ноти от Среднозападна България. Представянето ще се състои в НЧ "Напредък 1895" от 17 ч. – чуйте повече в звуковия файл:..
Тази вечер в Зала 1 на НДК в столицата е премиерата на документалния филм "Милен", посветен на журналиста Милен Цветков. Документалният разказ обхваща живота и професионалния път на един от най-непримиримите български журналисти. Във филма са включени интервюта с колеги, приятели и близки на Милен Цветков, както и архивни кадри от негови предавания..
Ненадейно напусна земния свят, докато другите празнуваха Свети Валентин, а той подготвяше поредното си “отечествено” турне. Беше го замислил с млади..
Видеопоредицата "Сградите разказват" е нова инициатива на Регионалния исторически музей - София. Археолозите Йордана Николова и Валентин Витанов, които..
"Нирвана" от Константин Илиев е първата премиера на Великотърновския театър "Константин Кисимов" за 2025 година. Постановката по пиесата на големия..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg