Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Робърт Мерил – фаворитът на Метрополитън опера

Снимка: robertmerrill.org

На 4 юни през 1917 г. е роден Робърт Мерил – певец с великолепен, мощен глас и убедителни интерпретации, един от любимите солисти в най-престижния американски оперен театър – Метрополитън опера, от средата на 40-те до средата на 70-те години на ХХ век. През тези три десетилетия Мерил изпява почти всички водещи партии от баритоновия репертоар – Риголето, Жермон, Граф ди Луна, Маркиз Поза, Ренато, Амонасро, Яго, Фигаро, Ескамилио... Считан е за един от най-големите Вердиеви баритони на миналия век, известен със сила и сигурност на звукоизвличането, прецизност и чистота на интонирането, красиви височини и копринено легато в целия му впечатляващ диапазон.

В едно интервю за "Ню Йорк Таймс" след 500-ия си спектакъл в Мет, Мерил казва: "Странно е, но все още се чувствам така, сякаш току-що започвам, като че ли съм начинаещ. Никога не съм приемал Мет като даденост. Всеки път, когато вляза в старата сграда, се появява това удивително усещане – какво правя тук, аз, хлапето от Бруклин?".

Неговите родители – Ейбрахам и Лотце (Лилиан) Милщайн, се срещат и женят в градчето Пултуск близо до Варшава и променят фамилното си име на Милър, след като емигрират в САЩ. Установяват се в квартала Уйлямсбърг в Бруклин, където се ражда първият им син – Мойше, който по-късно ще промени името си и ще стане световноизвестен като Робърт Мерил. Според собствените му признания, той не може да се похвали с щастливо детство – заради наднорменото си тегло и заекването. Малкият Мойше не заеква само когато пее и когато майка му, която е имала красив сопранов глас, но е била разубедена от семейството си да направи певческа кариера, забелязва таланта на сина си, тя започва бавно и търпеливо да оформя гласа му, докато той се променя от момчешки сопран до зрял баритон.


Отначало модел за подражание на младия Робърт Мерил е Бинг Крозби. Но като тийнейджър, докато работи в магазин за дрехи, му се налага да пътува до Манхатън и няколко пъти минава покрай сградата на Метрополитън опера. Един следобед той влиза и попада на репетиция на "Травиата". Лоурънс Тибет пее Жермон, Лукреция Бори е Виолета, а Мойше е възхитен. След този ден той решава, окуражен от майка си, да се заеме сериозно с оперно пеене. Свързва се със Самюъл Марголис – един от водещите вокални педагози в Ню Йорк, който след като го чува, му предлага да го обучава безплатно. Докато учи при Марголис, Мойше няколко пъти участва в програми на една от нюйоркските радиостанции, представяйки се с името Мерил Милър и пеейки балади. Пее и на сватби и други тържества в различни хотели на един от планинските курорти близо до Ню Йорк. Първото му прослушване за Метрополитън опера през 1941 г. е пълен провал, но по време на един от курортните си ангажименти, той среща агента Моу Гейл, който му осигурява участия в прочутата зала "Рейдио сити мюзик хол" и с Концертния оркестър на телевизия NBC, както и оперен дебют – вече с името Робърт Мерил, в постановка на "Аида" в град Нюарк в съседния щат Ню Джърси.


Когато през 1944 г. Робърт Мерил отново се явява на прослушване за Метрополитън, той поделя първото място с тенора Томас Хейуърд и е ангажиран за дебют на най-престижната американска оперна сцена. От самото начало на кариерата си Мерил съчетава високото изкуство със старомодния шоу бизнес. От юни 1946 е солист в неделното следобедно шоу на RCA Victor, което се излъчва в национален ефир. През 1950 г. подписва договор с филмовата компания Парамаунт за участие в киномюзикъла "Аарон Слик от Пънкин Крик". Филмът обаче подлага кариерата на Робърт Мерил в Мет на опасност. Оказва се, че снимките са планирани за същия период, когато оперната компания трябва да бъде на пролетно турне. Мерил моли властния генерален мениджър Рудолф Бинг да го освободи от турнето, но Бинг, разбира се, отказва и когато Мерил не се появява на турнето, Бинг го обвинява в нарушение на договора и обявява, че този певец повече не е член на оперната трупа. Робърт Мерил бързо разбира, че е взел грешното решение. Той прави няколко официални и публични извинения на г-н Бинг, който го възстановява за пролетното турне през 1952. Същата година Мерил се жени за младата солистка на Мет – колоратурката Робърта Питърс, която е дебютирала в театъра две години преди това и, както и Робърт, е част от първото поколение американски певци, оставили ярка следа в оперния свят. Бракът им продължава по-малко от три месеца. През 1954 г. Робърт Мерил се жени за пианистката Мариън Махно, която му ражда син Дейвид и дъщеря Лизан.


Робърт Мерил пее в Метрополитън до 1976 г. и дори тогава – почти 60-годишен, се радва на силен, мощен и гъвкав глас. По повод решението му да слезе от сцената, Питър Дейвис пише: "Изглежда вече бе отегчен от ограничения репертоар, който му предлагаха, но не направи сериозни усилия да разшири артистичните си хоризонти". След оттеглянето си, Мерил няколко пъти се изявява на концертната сцена, участва и в прочутия осемчасов тържествен галаконцерт през октомври 1983, посветен на 100-годишнината на Метрополитън опера. Известни са много записи на баритона за компанията RCA. Два легендарни спектакъла на Мет с негово участие и под палката на великия Тосканини, излъчвани по радиото, са издадени на дискове – това са "Травиата" от 1946 и "Бал с маски" от 1953 г. Той е автор и на две автобиографични книги, както и съавтор заедно с Фред Джарвис на романа "Дивите" – романтичен разказ за живота в една оперна трупа, издаден през 1978 г. Дълъг е списъкът му от награди и почетни звания, през 1993 г. получава Националния медал на изкуствата на САЩ. В едно интервю от 1973 година страстният почитател на бейзбола Робърт Мерил казва: "Във вокално отношение няма причина един певец да не може да пее 30 или 40 години. Смятам да продължа толкова дълго, колкото ми харесва и толкова, колкото топката е в мен".

В оперната вечер на 4 юни от 20 часа ще звучат фрагменти от "Севилският бръснар", "Травиата", "Бал с маски", "Отело", "Андре Шение", "Ловци на бисери", "Риголето", "Силата на съдбата". Ще предложим и цялостен запис на "Мантията" – първата опера от "Триптиха" на Пучини, с хора и оркестъра на Майските музикални тържества във Флоренция, дирижирани от Ламберто Гардели с участието на Рената Тебалди и Марио Дел Монако.

Снимки: robertmerrill.org
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Търсачът на автентична музика от цял свят - Ангел Демирев, с авторски концерт в БНР

На 6 ноември публиката в Студио 1 на Радиото в София ще се наслади на музикална приказка за различните лица на един от най-чувствените инструменти в света – китарата. Сюжетът преплита български фолклор, балкански елементи, музика от целия свят, а главната роля е в ръцете на акустичното трио на китаристът Ангел Демирев, в което участват Петър..

публикувано на 03.11.24 в 08:25
Жорж Претр дирижира Виенската филхармония на Новогодишния концерт (1 януари 2010 г.) в Музикферайн, Виена, Австрия.

Дирижира Жорж Претр

В средата на 60-те години пред знаменития френски маестро се отварят широко вратите на най-реномираните театри на Стария континент и отвъд океана. През 1961 се срещат с Мария Калас. Prima donna assoluta e на върха в кариерата си, а Претр се превръща в един от любимите ѝ диригенти. Три години по-късно с посредничеството на EMI изкачват шеметна..

публикувано на 02.11.24 в 08:05

Напусна ни внезапно маестро Драгомир Йосифов

Внезапно на 58 години ни напусна Драгомир Йосифов – композитор, музиколог и диригент на Хора на Опера Пловдив. Драгомир Йосифов е роден през 1966 г. във Варна. Завършва диригентския клас на Държавната музикална академия в София при проф. Васил Арнаудов и доц. Димитър Манолов. Негови учители по композиция са проф. Лазар Николов и Божидар Спасов...

публикувано на 31.10.24 в 15:09

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 ноември 2024 г.

1 ноември Свири Оркестърът на Румънското национално радио с диригент Румън Гамба. 3.00 часа – Йон Думитреску (1913-1996), Симфоничен прелюд. 3.11 часа – Пьотр Илич Чайковски (1840-1893), Концерт за цигулка в Ре мажор, оп. 35. Солист: Александру Томеску (цигулка). 3.48 часа – Николо Паганини (1782-1840), Каприз № 24 в ла минор. Изпълнява Александру..

публикувано на 31.10.24 в 10:25

Как дигиталната музика промени музикалния бизнес?

В рубриката "Разговорът" на предаването "Нашият ден" говорим за музикалното мениджърство и клубния живот в различните краища на Европа. Събеседник е Светослав Нунев – организатор на събития и концерти на български изпълнители в световната музикална столица Лондон, с дългогодишен опит като композитор и диджей. Той сподели своите наблюдения и..

публикувано на 30.10.24 в 11:36