Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Второто издание на Фестивала за нова драматургия повдига въпроса за формите на съществуване на независимата сцена

Второ издание на международния фестивал за нова драматургия New Stages Southeast, който Гьоте-институт организира, вече започна и провокира зрителите със серия от сценични четения и пърформанси на четири различни локации в София в периода до 12 юни. Фестивалът включва участници от региона на Югоизточна Европа, сред които е и Мария Милисавлйевич, едно от обещаващите имена в немската драматургия. Тя ще проведе тридневен уъркшоп с драматурзи от Босна и Херцеговина, Гърция, Хърватия, Кипър и България.

И тази година New Stages Southeast е домакин на ежегодното издание на платформата "ПроТекст" на Организация "36 маймуни“, в което ще бъдат представени нови български пиеси, избрани от международната мрежа за съвременна драматургия EURODRAM.

Сред основните акценти във второ издание на фестивала обаче е и дискусията "Независимата сцена и нейните пространства: форми на съществуване“.

"Тази среща е от изключително значение, тя е породена от необходимостта независимите артисти, които с всяка една година стават с по-висока численост, да срещат своите публики. През последните години с всички програми за устойчивост и възстановяване след Covid, успяха да се подпомогнат продукции, които да се произведат. Но в същото време, ако погледнем какво би било тяхното бъдеще, до каква степен те могат да бъдат устойчиви, както и организациите им, то трябва да се запитаме как тези продукции могат да достигнат до публиките и какви са посланията, които биха могли да споделят с тях. Тогава идва този въпрос, който ние ще дискутираме на срещата на 12 юни в Топлоцентрала, зала 1, за ролята на пространствата за представяне на независими продукции и до каква степен те имат условия да се развиват“, каза в "Артефир“ директорът на "Дерира денс център“ Атанас Маев, който е един от панелистите в дискусията.

Цветелина Йосифова, съосновател на Центъра за култура и дебат "Червената къща“, също е сред панелистите. Според нея от голямо значение за прилагането на правилните механизми за осъществяване на независими продукции и достигането им до публиката е популяризирането на темата:

"Тя трябва да стане достъпна и важна за повече хора, но не само за хората, които са в независимия сектор, където има изключително голям потенциал и склад от знания, умения, компетентност и креативност по тази тема, бих казала, но и до хората, които са отговорни за правенето на политики в областта на културата. Хубавото е, че ние ще бъдем в Топлоцентрала, което е новият пример за сътрудничество между общината и идеолозите от независимия сектор. Там може би е добро място за такава среща и аз се надявам на нея да има представители на държавата, с които този диалог да бъде продължен и по някакъв начин да се има предвид в културната държавна политика.“

Повече за профила на независимия артист и за съдбата и формите на съществуване на пространствата, в които той може да представи продукцията си, чуйте от Атанас Маев и Цветелина Йосифова в звуковия файл.

До 12 юни домакини на фестивала за нова драматургия ще бъдат Топлоцентрала, Природонаучен музей, Swimming Pool и ТР "Сфумато“.

Снимки – New Stages Southeast 
По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Усещането за кино на Александър Трифонов

Трябва да харесваш това, което правиш, да си му отдаден, а и да имаш доза талант. Когато обаче те позиционират в кадър, ти остава само едно – да вярваш в човека, когото си в този момент. Така Александър Трифонов вижда актьорската игра. Според него има два варианта за пресъздаване на един образ – при единия, обличайки си костюма – актьорът става..

публикувано на 26.12.24 в 17:40

Японска калиграфия и абстрактен експресионизъм в изложбата "Състояния" на Венелина Петкова и Богдан Богдев

"Състояния" е изложба на Венелина Петкова и Богдан Богдев, която съчетава японска калиграфия и монохромен абстрактен експресионизъм. Авторите представят своите вътрешни светове чрез търсения, заредени с лични психологически подпластове. Това са изкуства на "потока", "танца на четката" и "танца на ума", чиято дълбочина може да бъде магична, а..

публикувано на 26.12.24 в 13:35

Софроний – грешник, светец или екшън герой?

"Да откриеш Софроний. Грешник, светец или екшън герой" е третата книга от авторската поредица на Искрен Красимиров, посветена на българските национални герои. Тя идва след дебюта "Да убиеш Ботев. Мистерии, спомени, лъжи" и "Да предадеш Левски. Конспирации, издайници, пари". Авторът проследява живота и делото на Софроний в опит да го постави на..

публикувано на 25.12.24 в 11:09
Георги Тошев

Георги Тошев посвети книга на Лили Иванова

Дни след големия концерт на Лили Иванова излезе книгата "Лили" – истинско полиграфическо бижу, документален разказ на журналиста Георги Тошев, посветен на българската естрада и специално на Лили Иванова. С непреклонна амбиция и стремеж към съвършенство малката Лили се превръща в голяма- напуска родния си град Кубрат, за да застане под..

публикувано на 24.12.24 в 16:12

Коледа и Ханука – тази година ще празнуваме в един ден

Чудото на Ханука за древните евреи се е случило през 164 г. пр. н. е. в храма на Ерусалим. По това време еврейската земя е управлявана от нашествениците от Елада. Те ограбили храма и принудили евреите да се срамуват от своите вярвания. Ханука се родее и с думата "освобождаване". И това ѝ придава специално значение, защото този празник символизира..

публикувано на 24.12.24 в 15:28