Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Съдържание на:

"Похожденията на безпътника" от Игор Стравински, опера в три действия и епилог

БНР Новини
Скица на Дейвид Хокни за „Похожденията на безпътника“," 1975-79, Колекция на фондация "Дейвид Хокни".
Снимка: portlandartmuseum.org

Либрето: Уистън Хю Одън и Честър Калман
Базирано върху картини и гравюри на Уилям Хогарт "Похожденията на безпътника"
Световна премиера:
11 септемрви 1951 г., Венеция

Действащи лица:
• Том Рейкуел – безпътник, тенор
• Ан Трулав – негова любима, сопран
• Ник Шадоу – демон под прикритието на слуга, баритон
• Баба Туркинята – брадата жена, мецосопран
• Трулав – баща на Ан, бас
• Селем – аукционер, тенор
• Гъската Майка – проститутка, контраалт
• Пазач в лудницата – бас

Място и време на действието – Англия, XVIII век


Първо действие
Том Рейкуел е заедно с Ан Трулав в градината на бащината ѝ къща, където те се обясняват в любов. Старият Трулав изпитва смътни съмнения относно финансовото състояние на Рейкуел и бъдещата му женитба с Ан, затова му предлага стабилна и сигурна работа, която Том отхвърля под предлог, че ще живее от хитроумието и късмета си, осмивайки арогантно, с лекомислено презрение, перспективата на скучната чиновническа дейност. В момента, когато Рейкуел гласно си мечтае да има пари, изневиделица, сякаш от никъде, се появява Ник Шадоу, който го уведомява, че е починал някакъв далечен чичо на Рейкуел, оставил му в завещание солидно богатство. Шадоу предлага услугите си на прислужник, който да помогне на Том и в юридическите въпроси на завещанието в Лондон. Когато Рейкуел пита Ник кога ще му се отплати, отговорът, който получава е: "След година и един ден". Двамата съдружници заминават за Лондон и Ник Шадоу представя на Рейкуел насладите на живота в Лондон, в лицето и тялото на Майката Гъска – съблазнителна мадам в бардак. Том се противопоставя в началото, отказвайки да приеме тази страна на любовта, но в крайна сметка осъмва в леглото ѝ. Междувременно Ан Трулав се чуди защо няма вест от своя годеник и по някакъв начин усеща, че той е в беда. Решава да замине за Лондон на часа, за да му помогне.

Второ действие
Том е в своята Лондонска къща, жалващ се от безпътния живот, който води. Сега, вместо за пари, той мечтае за истинско щастие. И тук на помощ се явява отново Ник Шадоу, правейки странното предложение Том Рейкуел да сключи брак с Баба Туркинята, станала известна като "Брадатата жена". Том е озадачен и си мисли, че приятелят му е изгубил ума си. Иска да разбере какви са основанията на Ник да предложи нещо подобно. Шадоу му отговаря, че само по този начин Рейкуел може да демонстрира абсолютна свобода – като прави непредсказуеми, нелогични избори. Том е очарован и се съгласява. Ан пристига в Лондон и чака годеника си пред къщата му, в която слуги внасят странни пакети. Том се появява с новата си жена Баба Туркинята и иска Ан да си тръгне. След време той съжалява за тази постъпка, защото бракът му с "Брадатата жена" се оказва трудно поносим – тя е неуморима бъбрица със сприхав характер. При поредната тирада от нейна страна, Том я замерва с парцал и ляга да спи. Тогава Ник Шадоу изниква на сцената за пореден път, бутащ странна машина, която превръща камъни в хляб. Том си мисли, че това е сън, но всъщност е нещо по-лошо – машината, разбира се, е фалшива, но Рейкуел не осъзнава това. Отново вдъхновен, Том има намерение да спаси гладните и нуждаещите се чрез масово производство на тази машина, а Ник Шадоу охотно го подкрепя в това обречено на провал начинание.

Трето действие

Грандиозният план се срутва и трето действие започва с търг в лондонската къща на Том Рейкуел. В светлината на прожекторите, макар и за малко, е маниакалният аукционер Селем. Сред артикулите за продан е и Баба Туркинята, останала все така безмълвна и неподвижна от предишното действие, когато Том я накара да замлъкне, замервайки я с парцал. Когато стигат до нея, предлагайки я за продан, тя продължава тирадата си от там, където е била прекъсната, но скоро осъзнава какво се случва около нея и се опитва да предотврати разпродаването на антикварните ѝ вехтории, като гони насъбралите се хора, разбира се, безуспешно. Когато съзира Ан Трулав, тя се успокоява и я моли да спаси Рейкуел, предупреждавайки я, че Ник Шадоу е виновникът за всичко. По това време те се намират на гробището, пред прясно изкопан гроб. Най-накрая Ник Шадоу разкрива истинската си същност – предрешен демон, който настоява да му бъде платено, а цената е душата на Том Рейкуел. Все пак Шадоу дава втори шанс на Том, чрез игра на карти, която той печели, благодарение на любовта си към Ан Трулав. Ник Шадоу потъва в земята, но преди това осъжда Том на умопомрачение. Последната сцена показва Том Рейкуел в Бедлам – известната Лондонска лудница, където той мисли себе си за Адонис, а Ан – за Венера, която очаква. Обект на присмех, дори от останалите питомци на психиатричното заведение, той страда и ридае за своята Венера (т.е. Ан), но тя в един момент отива при него на свиждане – пее му приспивна песен и си тръгва. Състоянието на Том е тъй окаяно, че дори бащата на Ан се просълзява при гледката на изгубилия разсъдък безпътник. Когато Том Рейкуел се събужда и разбира, че Ан я няма – умира от мъка.

Операта завършва с епилог, в който главните герои изваждат поуките от случката, като главната е, че дяволът винаги се навърта при ленивите.

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Лоенгрин" в постановка от Виена

"Никоя друга опера на Вагнер не е получила толкова хвалебствия или е била обект на толкова критични подигравки като Лоенгрин. Едно е ясно – предвид вътрешната противоречивост на пиесата, театърът е изправен пред върховното предизвикателство да развие проникновена и чувствителна деконструкция на своите ролеви модели и конфликтни структури. Културата..

публикувано на 13.07.24 в 08:10

Danai – новият глас на българската музикална сцена

Емилия Тончева, актрисата, завършила Академията по драма в Пекин, излезе с албум от три песни под псевдонима Danai. Това е нейният дебют на българската музикална сцена. Емилия комбинира жанрове и изразни средства във всичко, с което се захване – актьорско майсторство, танц, музика. Неслучайно, когато погледнем към това, което днес някак..

публикувано на 12.07.24 в 09:34

Джейкъб Колиър пее с "Мистерията на българските гласове" в София

Джейкъб Колиър, импровизаторът, който на 29 тодини вече с пълно право може да се нарече легенда в джаза ще пее в София на 11 юли. Концертът ще се състои в Зала 1 на НДК,а заедно с певеца, текстописец, преподавател и продуцент, който при това умее да свири на над 10 музикални инструмента, ще излязат "Мистерията на българските гласове", композиторът..

публикувано на 11.07.24 в 16:40

"Аксепт", "Мистър Биг" и "Дийп Пърпъл" с букет хитове и нови албуми хедлайн в афиша на "Мидалидаре"

Хоп – ето ни вече на терен в Долината на виното, с. Могилово, община Чирпан, нямаме търпение да рокясаме. Четвъртото издание на Midalidare Rock In The Wine Valley ще се проведе от 12 юли (петък) до 14 юли (неделя). Гаранция за погото и доброто настроение за подобно събитие на открито е не само лятото и бирата, пардон – виното, а преди всичко афишът...

публикувано на 08.07.24 в 16:20

В Брюксел аплодират оперни звезди от Полша и Италия в новата постановка на "Турандот"

Тази година музикалната общественост отбелязва стогодишнината от смъртта на бележития оперен композитор Джакомо Пучини. Водещият белгийски театър "Ла Моне" не можеше да подмине тази кръгла годишнина и предложи за финал на сезона нова постановка на последната творба на Пучини – "Турандот". Още повече, че Брюксел е градът, в който композиторът прекарва..

публикувано на 07.07.24 в 08:05