Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Илияна Кънчева се вдъхнови от безлюдния Слънчев бряг и го запечата в 60 фотоса в "Извън сезона"

Илияна Кънчева
Снимка: Ася Чанева

Визуалният артист Илияна Кънчева събра изгледи от Слънчев бряг, снимани в отсъствието на туристи. Курортът е изоставен и безлюден във фотокнигата ѝ "Извън сезона". Представянето на изданието беше само в един ден, придружено от видеоинсталация, на която се редуват фотоси и видеа от есента и пролетта в Слънчев бряг, а компютърно генериран глас изрежда отдавна забравени реклами за "най-добрия курорт в България" от 70-години на миналия век.

Книгата "Извън сезона" започва с текст. Ето част от него:

"Разхождам се по пустите улици, няма никой. Виждат се само остатъци от човешко присъствие, прилежно увити в стреч фолио и прибрани за следващия сезон. Кошчетата за боклук също са празни и гларусите не са заети с това да разпиляват кофички от сладолед наоколо, летят си спокойно над мен. Никакъв звук, освен от птиците и вятъра. Природата все още се чува някъде далеч, но почти не се вижда отвъд оградите, подстригана и сместена в тясна лента около басейна, под шезлонга. Отивам на плажа.

Пясъкът и водата все още замайват с блясъка и чистота си но временните постройки са агресивен плевел…

Един съсипан пейзаж, който необяснимо ме привлича и ме кара да се връщам при него винаги когато, когато остава оголен и сам – извън сезона."

Илияна Кънчева разказва за "Аларма":

"Попаднах случайно на Слънчев бряг извън сезона в края на октомври и бях силно провокирана от това което видях – пустинни пейзажи, призрачен град, няма никого, сам си със себе си. След това отидох още няколко пъти, веднъж и през пролетта, изследвах какъв е сезонът и всъщност той е много кратък – от началото на юни до края на септември, и след това моментално се случва това, което виждаме на снимките – няма преходен момент, всичко е много бързо.

Три месеца е оживено и след това веднага всичко опустява– изоставени са баровете, временните постройки. Вижда се само една машина за заравняване на пясъка, защото в началото на сезона издигат една пясъчна дюна, за да пази плажните заведения от вятъра."

Почти не се вижда морето на снимките в "Извън сезона", има го само на три снимки. Това е така, защото авторката е с гръб към него докато снима акцентите на човешкото отсъствие.


Илияна Кънчева завършва специалност "Сценография" в НАТФИЗ и магистратура "Дигитални изкуства" в Националната художествена академия. Работи в сферата на театъра и визуалните изкуства. Има три самостоятелни изложби и няколко общи в България и чужбина като една от тях беше "Образът не струва нищо", а 12 от фотосите включени в настоящата книга могат да се намерят като хавлиени кърпи

Илияна Кънчева спечели наградата "Икар" 2022 на Съюза на артистите в България за сценография на спектакъла "Галерия Стриндберг" по Аугуст Стриндберг с режисьор Крис Шарков на Театър "Азарян".

Проектът "Извън сезона" е реализиран с финансовата подкрепа на национален фонд "Култура" по програма "Творчески инициативи".

Снимки: Ася Чанева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Театралното изкуство и тенденциите от Международния фестивал в Пилзен

Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..

публикувано на 24.11.24 в 08:40

Фестивалът Aerowaves и 20 години сцена "Дерида"

Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..

публикувано на 23.11.24 в 09:35

Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика

Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..

публикувано на 23.11.24 в 09:00

Рисунка. Майстори

"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..

публикувано на 22.11.24 в 17:30

В "Панспермия" Полина Видас разказва нашия живот

Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..

публикувано на 22.11.24 в 16:50