Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Летни вечери с нова музика, представена в последните сезони в Сан Франциско (втора част)

Снимка: sfsymphony.org

В две от летните издания (13 и 20 юли) предаването за съвременна музика "Контемпо" предизвиква интереса на слушателите с произведения, създадени през ХХ и XXI век в изпълнение на Симфоничния оркестър на Сан Франциско. Програмата от 20 юли включва музика от почти забравената в продължение на цяло столетие Лили Буланже, от легендата Аарон Копланд, от нашите съвременници Стивън Стъки и Самюел Карл Адамс, както и от великите творци Бенджамин Бритън и Жан Сибелиус.

Лили Буланжее била на път да се превърне в един от водещите композиторки на миналия век, но си е отишла прекалено рано едва на 24-годишна възраст през 1918 г. Eфирното произведение "Пролетна утрин" ("Of a spring morning") е разписано за различни състави: цигулка и пиано, клавирно трио и оркестрова версия, която представят Симфониците от Сан Франциско. Трите аранжимента не са идентични, нито са три варианта на една и съща пиеса, всяка по-добра от предишната, а композиторката ги е виждала като паралелни, различни третирания на една концепция.

Сам Адамс и неговата творба – "Drift and Providence" е възхвалявана като "чудно примамлива" от "Сан Франциско Хроникъл" и "чудотворна, музика на композитор с уникален почерк и пламтящо въображение" от "Ню Йорк Таймс". Произведението е първата мащабна творба на композитора, поръчана от Оркестъра на Сан Франциско съвместно с New World Symphony. Вторият състав изпълнява световната премиера, състояла се през 2012 година в Маями под палката на Майкъл Тилсън Томас.


Кратка симфония № 2 e произведение на Аарон Копланд, което е написано в периода от 1931 до 1933 година и е посветено на приятеля на Копланд – мексиканския композитор и диригент Карлос Чавес. Партитурата съдържа сложни ритми и полихармонии, които възбуждат интереса на автора към сериализма, както и влияния от мексиканската музика и немското кино. Макар Копланд да казва за Кратката симфония че е "едно от най-хубавите неща, които някога съм писал", някои критици я намират за разпокъсана и какафонична. Други се съгласяват с оценката на Копланд, описвайки симфонията като шедьовър и една от най-значителните творби както в кариерата на Копланд, така и в съвременната музика въобще.

"Погребална музика за кралица Мери (по Хенри Пърсел)" на Стивън Стъки е творба, създадена по предложение на диригента Еса-Пека Салонен. Вдъхновена е от погребалната музика, която Пърсел пише за кралицата през далечната 1695 година. Стъки казва: "Когато започнах да пиша произведението, не желаех да достигна до чиста музикална реконструкция, напротив, исках да интерпретирам музиката на Пърсел, която дълбоко обичам, през обектива на 300-та години, които ни делят".


"Илюминации" за глас и струнен оркестър е произведение на Бенджамин Бритън. Вдъхновен от дългогодишния си партньор Питър Пиърс и от едноименната творба на Артур Рембо, Бритън създава седем песни от поеми – шест в проза и една в куплетна форма. Изненадващ факт е, че Пиърс не е пял на премиерата. Вместо него първа изпълнителка на "Илюминациите" е сопранът Софи Уис. С развитието на кариерата и близостта с Бритън, това произведение става запазена марка на Питър Пиърс до края на сценичния му живот. Едва след това е позволено на други певци, особено сопрани, да пеят песните. Настоящото изпълнение е на Джулия Бълок.

Всичко това, заедно с великолепно изпълнение на Третата симфония на Жан Сибелиус (СО на Сан Франциско, дирижиран от Майкъл Тилсън Томас) можете да чуете на сайта на БНР в рамките на 30 дни според правилата на Европейския съюз за радио и телевизия. Втората част – от 21 юли до 19 август включително.




По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

What the Funk представя катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА

Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”.   В  концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи.  Повече от..

публикувано на 24.04.24 в 16:50
Антонина Бонева

Concertissimi с Антонина Бонева и нейните ученици

По повод 40 години преподавателска дейност и още повече концертна, пианистката и клавирен педагог Антонина Бонева организира концерт. На сцената заедно с нея ще музицират настоящите и ученици Марина Мравова, Йоанна-Лора Василева, Мартин Цветков и Димитър Михайлов, които са лауреати на десетки награди от международни конкурси. "Реших да отбележа..

публикувано на 21.04.24 в 09:05

Операта "Лястовичката" от Пучини в директно излъчване от Метрополитън опера

Създадена в късния творчески период на италианския композитор Джакомо Пучини, операта "Лястовичката" все още трудно намира път към голямата сцена. Поръчана от Виена, първоначално като оперета, тази рядко поставяна творба интригува с яркия мелодичен талант на автора си и изобилието от модерни за времето танци. Постановката, която излъчваме тази..

публикувано на 20.04.24 в 07:50

Пианофорте: зад кулисите на Международния конкурс за пианисти "Шопен"

Документалният филм "Пианофорте" е интимен портрет на пианистите, участващи в легендарния Международен конкурс "Шопен". Лентата е едновременно свидетелство за силата на забележителната музика и съзряването на младите изпълнители, които се ориентират в трудностите на съревнованието, интензивните репетиции, новите приятелства, многото драма и още..

публикувано на 19.04.24 в 08:20

Музикалният театър пита "Здравей! Как си, приятелю?"

Дългоочаквана и вълнуваща приятелска среща в една морска лятна вечер събира вечните архетипни герои, за да разкажат чрез музика, танц и много игра за сладко-горчивото в живота. За първата, но и за старата любов, за възходите, но и за паденията, за прошката, но и за обидата, за разделите и за събиранията, но най- вече за едно вечно и искрено..

публикувано на 17.04.24 в 12:25