Китайският представител на дадаизма Ай Вевей е роден 1957 година и преживява тежките години на т.нар. "Културна революция" по времето на Мао Цзедун. Цялото семейство е изселено в пограничните пустинни райони на Китай и е принудено да живее в подземни пещери при най-тежки условия и постоянен глад. В последствие Ай Вевей става свидетел и на икономическия подем на страната под ръководството на Дън Сяопин. Китай се отваря за капитализма, но нарушаването на човешките права, корупцията на еднопартайната система и цензурата остават същите.
Ай Вевей прекарва през 80-те години известно време в Ню-Йорк, което формира окончателно неговия мироглед на човек на изкуството и борец за човешки права. Дадаизмът и сюрреализмът преобладават в неговите композиции на обекти в които се отразяват неговите спомени. Характерно за цялото негово творчество е метафората и комбинация на обекти, несъвместими едни с други. В първата зала на "Албертина модерн" са изложени експонати на Ай Вевей от неговия ранен период: цигулка със залепени обувки за нея, лопата облечена в кожа и по този начин непригодими за предназначението си, велосипеди без седалки и кормила, заварени едни за други.
В по-нататъшните зали са изложени метафорни обекти, при които материалът, от който трябва да са направени, е заменен от друг, което ги прави нeупотребяеми – столове и канапета от мрамор, вместо от дърво и плат, детски играчки и наблюдателни камери от порцелан, вместо от пластмаса. Всички тези вещи от ежедневния живот са превърнати в каменни монументи на забравата.
В следващото помещение се намират дървени мебели, невъзможно сглобени помежду си, с което са загубили напълно своето предназначение. С тях Ай Вевей обръща вниманието на зрителя на грубото пренебрегване на традиционните занаяти в Китай, с което завинаги е заличен приносът на тази страна към световната етнография. Критиката му към китайската тенденция за масово производство на евтини продукти е изразено в изложените неолитни вази от стари династии, които носят надписа "Кока Кола". Тук са показани и хранителни продукти – слънчогледови семки и дини от мрамор – спомен за гладните години в заточение.
През 2011 г. той е арестуван на летището в Китай и прекарва 81 дни в килия без обвинение в присъствието на двама китайски служители на тайните служби. В "Албертина" са изложени 6 макета на килията. Арестът довежда до окончателното убеждение на Ай Вевей да стане правозащитник. Почти няма движение, протестна демонстрация или събитие, което да не е отразено в творчеството на Ай Вевей.
Не само размириците в Пекин са документирани с фотографии и обекти, но и други събития по света, които авторът счита за нарушение на човешки права, като например случаят Сноудън. Също и на най-новите събития с емигрантите през Средиземно море има посветени обекти – графика представяща лутането на спасителните кораби и композиция от спасителни пояси посветена на загиналите при опит да се доберат от африканския бряг до Европа. Изложени са и урни с прах символизиращи загиналите при голямото земетресение в Китай. Тази ангажираност за човешкия живот на Ай Вевей се прокрадва като лайтмотив в цялото му творчество и е дало името на изложбата "В търсене на човещината".
Ай Вевей отхвърля властващите управници не само от Китай, но и от целия свят. Показана е поредица от фотоси на ръка със среден пръст на фона на много европейски и световни столици. В централната зала са изложени глави на животните от китайския зодиак, а зад тях мозайкови пана на същите глави на фона на главните седалища на президенти и световни управници. Присъства и алегорията на китайската тайна служба в образа на мечето панда (така се нарича тази служба в Китай). В картинното пано от лего-мозайки с наименование "Без думи по Рубенс" е изобразено точното копие на "Похищението на дъщерите на Левкип", но до единия от ездачите се вижда и мечето панда.
Чуйте подробности в звуковия файл.
Париж – като родно място и дом на фотографското и филмово изкуство. Париж, този световен град винаги е бил магичен, разгръщаш се разговор във дългото време на нашите емоции. В "Артефир" ви представяме резултата от една творческа резиденция, благодарение на конкурс на СБХ за пребиваване в прочутите ателиета на "Сите де зар" в Париж, където е била..
В епизод 552 "Трамвай по желание" среща своята публика за пореден път с една от най-ярките фигури на българския театър – режисьора Бойко Богданов. Както е известно, Бойко също така е поет, разказвач, администратор, оперен постановчик, балетмайстор, композитор. В "Трамвая" той е гостувал в различни свои сценични превъплъщения и поприща, включително и..
Август отново ще предложи вълнуващи вечерни пътувания по цял свят, благодарение на 11-ото издание на филмовия фестивал "Кино за пътешественици". Откриването ще бъде на 1 август , когато Здравко Григоров и Ангел Хаджийски ще споделят за своето африканско пътешествие продължило над два месеца, което обхваща страните между Бенин и Сиера Леоне..
За пета поредна година Sofia Summer Fest отваря вратите си в Южния парк II, за да посрещне всички почитатели на културните събития под открито небе в лятната столица. Тази година летният културен фестивал на София ще бъде открит с голям концерт на легендата Васил Найденов на 18 юли, а в следващите 30 дни жителите и гостите на града ще могат да се..
" Пях 40 години. Знам, че не съм живял напразно. Всеки човек трябва да обича работата си. Да пееш е прекрасно и затова аз обичах моята работа. За мен беше чест, нали? Защото оставих нещо на хората, без значение дали са германци, англичани, българи, французи, американци или други." Аспарух Лешников, 1975 г. Днес къща-музей "Кирково..
За пореден път в Банкя се провеждат традиционните празници Горешляци , посветени на минералната вода, здравето и дълголетието. Този път събитието..
Ретроспективната изложба на Бистра Льошевалие представя за първи път у нас в цялост изкуството на авторката. Творбите на художничката са изградени..
Шестото издание на Международния фестивал за куклен и площаден театър "Арлекино и Марионета" представя творческа лаборатория "Комедия дел Арте“ на Маестро..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg