Камионите, превозващи дървесина, са обичайна гледка в цялата страна и почти през цялата година. Това предизвиква съмнения у редица хора за незаконна сеч. Как може да се провери дали камионът има разрешително превозване, дали съответното сечище в гората е законно, или пък не?
Темата коментира в “Нашият ден“ Яна Базрова, експерт “Гори“ към WWF:
“Това, което можем да направим ние като граждани, е, когато видим някаква нередност, да проверим доколко това наистина е нередност или само така ни изглежда. И ако наистина има някакво нарушение, да подадем сигнал към компетентните органи. В наши дни има няколко различни начина – единият вариант е чрез обаждане по телефон 112, другият вариант е писмен сигнал до отговорните институции, третият – чрез използването на мобилни приложения“.
“От WWF имаме такова мобилно приложение, което се казва “Спаси гората“. То отново е на линия и сигналите чрез него се изпращат изключително лесно. Позволява изпращането на няколко типа сигнали, най-основните са за незаконен дърводобив и незаконен транспорт на дървесина. Приложението има опция за локализация. Това е много важно, когато става въпрос за незаконен дърводобив, защото трябва да се знае конкретното и точно място, където е забелязано нарушението, за да може да се направи проверка. След това има възможност за прикачване на файлове, примерно снимка, видео или звукозапис, когато искате да представите по-нагледно информацията и последната стъпка е вече текстово описание на самия сигнал“, казва още тя.
“Абсолютно задължително е да присъства номерът на превозното средство, защото в много голяма част от сигналите, които получаваме на мобилното приложение, пише примерно: “камион пътува, натоварен с дървесина, но няма номер“. Когато проверяващите получат сигнала, няма как да разберат точно за кой камион става дума. Хубаво е да има дадени контакти, или телефон, или имейл – имена, за да може, когато се извършва проверката – или да бъдат поканени на самата проверка, или да им се изисква малко повече информация, ако има нещо неясно, или пък просто да се изпрати обратна връзка.
Хората се притесняват най-вече в малки населени места, където всички се познават. Неведнъж е имало случаи, в които има някакво личностно отмъщение или биват заплашени да си мълчат, или се притесняват от това, че се познават и знаят кой е нарушителят, но понеже са съседи отказват да подадат сигнал или да застанат зад името си. Много такива случаи сме имали преди години, още преди да пуснем самото приложение, когато са ни подавали информации и искат тя да излезе от нас.
Именно за това е направено приложението, за да може хората да бъдат по-активни. Напоследък се свързват през него, все повече се чува за проблемите на незаконния дърводобив, все повече обучителни материали излизат, които помагат хората да разберат по-лесно какъв е проблемът и дали наистина има такъв. Да се разграничават законната от незаконната сеч, така че хората стават по-активни. Виждаме събитията през последните седмици, този проблем е все по-наболял. Горите винаги са били важна част за българското общество“.
Как можем да проверим камион-нарушител?
“Всеки от камионите, превозващи дървесина, трябва да има превозен билет. Този превозен билет може да се провери в сайта на “Изпълнителна агенция по горите“, там има една категория “регистри“. Когато влезете в нея, може да изберете съответно дали става въпрос за проверка на превозно средство или пък съответно, ако се забележи сечта в самата гора. Трябва да знаем задължително номера на камиона или, ако има прикачено ремарке към него“, посочва още тя.
Чуйте пълния разговор в звуковия файл.
В редакция "Хумор и сатира" – не, че го искаме, но често пъти какъвто абсурд напишем в нашите сатири, такъв се случва не след дълго. Подробности и примери ще има в неделя веднага след новините в 18 часа, когато ви предлагаме да чуете: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос", композирани и изпети от Рашко..
В рубриката на "Законът и Темида" "Съвети на адвоката" адв. Христиан Митев, дългогодишен консултант на предаването, отговаря на слушателски въпроси. Иван Матеев, Велико Търново: Аз съм инвалид, прикован съм към леглото и живея от социални помощи. В началото на годината получих известие, че дължа по старо дело за имот съдебни такси в размер на 200 лв.,..
Българският център за нестопанско право обяви началото на кандидатстването за 15-ото издание на програмата LET’S GO: Програма за предприемачество за НПО за 2025 г. Тази инициатива е насочена към гражданските организации, които желаят да стартират стопанска дейност, свързана с тяхната мисия. LET’S GO е интензивна тримесечна програма, която ще се..
Институтът по социални дейности и практики (ИСДП) участва като партньор в международния проект CARING – инициатива, насочена към предизвикване на социалните норми с цел намаляване на насилието над деца в училище. Проектът обхваща ученици, учители, родители и местни образователни институции, като в него участват общо 32 училища от България, Румъния,..
Според официални данни на Националния статистически институт за 2020 г. 96.3% от случаите на причиняване на смърт при пътнотранспортни произшествия се дължат на неправилни действия на водача, като от тях 29.3% са следствие от движение с превишена ил несъобразена скорост. Осъденият за 20 години затвор за жестоката катастрофа с две жертви в София Георги..
Нашият екип никога не е оставал далеч от най-сериозните и важни дискусии в обществото на тема "здраве". Една от тях – разграничаването и систематизирането..
6 февруари е важна дата в историческата хроника на Националната художествена академия в София. На този ден през 1896 година княз Фердинанд подписва..
Неволята често се оказва най-добрият, макар и труден учител. Именно чрез нея изграждаме по-дълбоко разбиране за себе си, за околните и за важността на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg