За предизвикателствата в преподаването на история, както и подходите, които отключват интереса към историческата наука, и как се градят трайни знания – в "Нашият ден" разказва Мария Николова, дългогодишен преподавател по история в 138-о СУЗИЕ "Проф. Васил Златарски" в София. През 2011 г. тя създава клуб "Историк", като си поставя три основни цели – да отразява работата на учениците в учебните часове по история и извън тях, да разпространява знание и разбира се, да запали, разгори и поддържа любовния огън към историята у всеки.
"През изтеклата учебна година 2021/2022 г. за първи път завърши випуск, който е с профилирана подготовка. Това са ученици, които избраха в 10-и клас да изучават профил "История" през следващите две години на обучение. В тези профилирани модули, които те изучават, се поставят акценти и се изучава история на доста задълбочено ниво – политическата, обществената и културната история. В допълнение в един от модулите учениците се занимават и с практически задачи, свързани с анализ на документи", казва Мария Николова.
И допълва, че петима от нейните ученици са избрали да се явят на матура по история, разчупвайки стигмата, че този предмет изиска по-задълбочена подготовка, когато става въпрос за държавен зрелостен изпит. От тях четирима вече са студенти в Историческия факултет на СУ "Св. Климент Охридски“.
"Старият модел на държавните зрелостни изпити изискваше много голям обем от знания, които ученикът трябваше да усвои за една учебна година, свързани с българската история. Докато новият модел на зрелостните изпити се набляга на уменията, които учениците са придобили в двугодишното си обучение", твърди преподавателката.
Според преподавателката за учениците е важно да развият добра ориентация към преобладаващия източник на информация, който в историческото знание са писмените документи. Трябва да могат да четат с разбиране, да извличат информация и да отговарят на въпроси, които са към документалния текст. Най-важното е ученикът да е развил умението да резюмира, да обобщава и след това да споделя информацията в писмена форма.
Първокурсникът по история в СУ“ Св. Климент Охридски“ и бивш ученик от 138-о училище Георги Великов споделя, че "за да имаш интерес към този предмет, ти трябва да бъдеш впечатлен от нещо, за да можеш да вникнеш по-надълбоко, да искаш да четеш от различни източници. Понякога скучните уроци не успяват да го направят".
Особен парадокс, защото не всички учители имат смелостта на Мария Николова да се готвят индивидуално за всеки урок.
"Всички уроци ги правя сама. Учебникът присъства около 10% в моите уроци и то преди всичко като дидактическо средство. Ако има някое изображение или задача, което да използваме в практическата ни работа, то тогава то става част от урока. Има два източника на знание, от една страна, е учебникът, а от другата, е учителят. Трябва да обичаш това, което правиш, и да накараш другите да го заобичат", посочва преподавателката по история.
Целия разговор с Мария Николова и Георги Великов можете да чуете в звуковия файл.
В рубриката "Разговорът" разговаряхме с арх. Ивайло Захариев от Българската асоциация за термално наследство. Темата на разговора е първата карта на минералните бани в България , липсата на стратегия за развитието на този ценен ресурс и бъдещата визия за термалното наследство у нас. Арх. Захариев подчертава, че към момента държавата не..
В навечерието на 152-рата годишнина от обесването на Васил Иванов Кунчев - Левски прозвучават откъси от радиоефира на "Terra Култура" от последното десетилетие – за делото и личността на Апостола на свободата. "Историческият образ на Апостола е завещан на днешните поколения, както и отговорността, с която тръгва към Голгота", казва през..
В рубриката "Епизоди от живота" представяме една вдъхновяваща инициатива, която цели да осигури подкрепа и социализация за деца и лица с увреждания. В Стара Загора, на улица Венера 9, в квартал Малък Железник, започна дейност творческа работилница, създадена по инициатива на сдружение "Заедно с теб можем". Създателят и председател на..
Комуникационната индустрия позволява много широк обхват от най-различни комуникационни форми – от съвсем стандартните материали, интервюта, статии, до всякакви по-странни и по-нетрадиционни идеи, творчески концепции, клипове, картини. На комуникацията това ѝ е хубавото, че умее да обединява от алгоритмичния стратегически подход до изумително богати..
Как едно съобщение в телевизия за това, че Делян Пеевски "вади средства" и ще спаси българските щанги, може да наруши Закона за радио и телевизия (ЗРТ), коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" доц. Жана Попова, преподавателка във ФЖМК на СУ "Св. Климент Охридски". Какво не му е наред на съобщението, като жанр и съдържание "Няколко..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
Режисьорът и създател на една от най-успешните театрални формации "Кредо" Нина Димитрова е навъртяла стотици хиляди километри с турнета и фестивали по..
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg