Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Мария Николова

Историята като предмет – как да изкушим младите?

Историята прави човека богат

Мария Николова- дългогодишен преподавател по история и основател на клуб "Историк" в 138-мо училище "Проф. Васил Златарски" - София
Снимка: БНР

За предизвикателствата в преподаването на история, както и подходите, които отключват интереса към историческата наука, и как се градят трайни знания – в "Нашият ден" разказва Мария Николова, дългогодишен преподавател по история в 138-о СУЗИЕ "Проф. Васил Златарски" в София. През 2011 г. тя създава клуб "Историк", като си поставя три основни цели – да отразява работата на учениците в учебните часове по история и извън тях, да разпространява знание и разбира се, да запали, разгори и поддържа любовния огън към историята у всеки.

"През изтеклата учебна година 2021/2022 г.  за първи път завърши випуск, който е с профилирана подготовка. Това са ученици, които избраха в 10-и клас да изучават профил "История" през следващите две години на обучение. В тези профилирани модули, които те изучават, се поставят акценти и се изучава история на доста задълбочено ниво – политическата, обществената и културната история. В допълнение в един от модулите учениците се занимават и с практически задачи, свързани с анализ на документи", казва Мария Николова.

И допълва, че петима от нейните ученици са избрали да се явят на матура по история, разчупвайки стигмата, че този предмет изиска по-задълбочена подготовка, когато става въпрос за държавен зрелостен изпит. От тях четирима вече са студенти в Историческия факултет на СУ "Св. Климент Охридски“.

"Старият модел на държавните зрелостни изпити изискваше много голям обем от знания, които ученикът трябваше да усвои за една учебна година, свързани с българската история. Докато новият модел на зрелостните изпити се набляга на уменията, които учениците са придобили в двугодишното си обучение", твърди преподавателката.

Според преподавателката за учениците е важно да развият добра ориентация към преобладаващия източник на информация, който в историческото знание са писмените документи. Трябва да могат да четат с разбиране, да извличат информация и да отговарят на въпроси, които са към документалния текст. Най-важното е ученикът да е развил умението да резюмира, да обобщава и след това да  споделя информацията в писмена форма.

Първокурсникът по история в  СУ“ Св. Климент Охридски“ и бивш ученик от 138-о училище Георги Великов споделя, че "за да имаш интерес към този предмет, ти трябва да бъдеш впечатлен от нещо, за да можеш да вникнеш по-надълбоко, да искаш да четеш от различни източници.  Понякога скучните уроци не успяват да го направят".

Особен парадокс, защото не всички учители имат смелостта на Мария Николова да се готвят индивидуално за всеки  урок.

"Всички уроци ги правя сама. Учебникът присъства около 10% в моите уроци и то преди всичко като дидактическо средство. Ако има някое изображение или задача, което да използваме в практическата ни работа, то тогава то става част от урока. Има два източника на знание, от една страна, е учебникът, а от другата, е учителят. Трябва да обичаш това, което правиш, и да накараш другите да го заобичат"посочва преподавателката по история. 

Целия разговор с Мария Николова и Георги Великов можете да чуете в звуковия файл.

Снимки – БНР
По публикацията работи: Наталия Маева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Христофор Караджов

Христофор Караджов: Войните на Русия с Украйна и Иран с Израел са прокси войни

Израел и Иран в центъра на вниманието на света днес. Изместиха ли събитията в Близкия изток Украйна? Каква е връзката между САЩ, Русия и войната в Украйна с конфликта между Иран и Израел, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Христофор Караджов , преподавател по журналистика в Калифорнийския университет.   Връзката между Иран – Израел..

публикувано на 19.04.24 в 18:10

Маргарита Шурупова: Голям срам е, че не успяхме да спрем Путин навреме

Проектът "Очевидците на 24 февруари"  навършва две години през тази седмица.  Негов автор е руската журналистка Маргарита Шурупова , която избяга от Русия в България два месеца след началото на войната в Украйна, 2022. Тогава Маргарита започва да прави интервюта с руски и украински бежанци ,  пръснати из цяла Европа и САЩ. До този момент е..

публикувано на 19.04.24 в 16:00
Димитър Главчев и Румен Радев

Възможна ли е конституционна криза?

В рубриката на предаването "Законът и Темида" "Съвети на адвоката" д-р Орлин Колев, експерт по конституционно право, преподавател в ЮФ на СУ "Св. Кл. Охридски", член на Комисията за защита от дискриминация и дългогодишен консултант на предаването, отговаря на слушателски въпроси в предаването "Законът и Темида". Георги Слатински от София: Ако..

публикувано на 19.04.24 в 15:00

Как хора със зрителни нарушения могат да създават комикси?

В утрешния 20 април и вдругиден в Националното читалище на слепите "Луй Брайл 1928" ще се проведе творческа работилница, която обещава да събере зрящи и незрящи в интерактивна игра за създаване на комикси . Идеята зад събитието е да се изгради връзка между различни хора и да се предостави възможност за творческо изразяване. Проектът, наречен "Социално..

обновено на 19.04.24 в 14:21

Измеренията на домашното насилие и родителските конфликти?

Домашното насилие остава една доста трудна и вечна тема. Какви могат да бъдат измеренията на домашното насилие и родителските конфликти? Как и от кого се упражнява насилие върху бащата и доведената майка на 10-годишно момиче?  Частният случай на Вяра Врагова от София. "От почти 7 години живея с мъжа си, който има 3 деца. Третото дете е от жена, за..

публикувано на 19.04.24 в 12:40