Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ексклузивно интервю с драматурга на Академията за старинна музика - Берлин

Снимка: @AkamusBerlin

Най-новото музикално предаване по програма "Христо Ботев" продължава и този вторник (11 октомври) с издание, посветено на 40-годишнината от основаването на Академията за старинна музика - Берлин: камерен оркестър, свирещ на исторически инструменти, който със създаването си в Източен Берлин през 1982 дава необходимия импулс за разрастване на направлението за ранна музика в Източногерманската република. Две години по-късно Академията вече изнася регулярни концерти в Концертхаус Берлин, а през 1987 излиза и първият албум на състава. Това е само началото на бурна звукозаписна дейност, която ще бъде отличена с много награди като "Грамофон", "Златен диапазон" и "Грами".

Линус БикманЧрез екслузивно интервю с драматурга на състава – Линус Бикман, ще запознаем българската радиоаудитория с начина на опериране на оркестъра, специалните проекти, с които музикантите привличат нова аудитория, както и бъдещите им планове.

При изпълнението на ранна музика съставите, придържащи се към исторически информираните изпълнителски практики, са изправени пред избора дали да свирят директно от факсимилета на първоизточниците, или да си изготвят модерни транскрипции на произведенията, които да са по-лесни за четене. Ето какво сподели Линус Бикман за подхода на Академията за старинна музика – Берлин:

"Зависи. Понякога свирим директно от факсимилета на първоизточниците, ако са четими. Това всъщност е най-големият проблем – ако писачът или композиторът са нанасяли множество поправки, често оригиналът е изключително труден за четене. В такива моменти се налага да се допитваме до експерти. За мен като драматург това също е важен въпрос, защото музиката започва с партитурата. Често се налага да проверяваме в колко източника може да бъде намерено едно произведение или дали няма по-ранна версия на творбата и да ги сравняваме, за да решим какво да изпълним. Например преди две седмици представихме музика от Йохан Фридрих Агрикола и това най-вероятно беше първото изпълнение за последните 250 години на неговите Веспри. Имахме сравнително добри нотни материали, но въпреки това отново присъстваха много грешки, допуснати от копистите. В този смисъл ранната музика представлява жив обект".

За да чуете какво още каза Линус Бикман, както и за да се потопите в света на ранната музика със записи на Академията за старинна музика - Берлин на произведения от Глук, Телеман, Хендел, Порпора и Пърсел, не пропускайте предаването "Музика хисторика" този вторник (11 октомври) в 23 часа.


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Вилхелм Тел" от Росини във Виенската държавна опера

В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..

публикувано на 27.04.24 в 07:55
Аделина Александрова и Емануил Иванов

Пианистът Емануил Иванов: артистът трябва да е земен

"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..

публикувано на 26.04.24 в 12:45
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15

Фестивалът "Артис" с трето издание в София

"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът   беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона  ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..

публикувано на 26.04.24 в 08:15

What the Funk представя катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА

Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”.   В  концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи.  Повече от..

публикувано на 24.04.24 в 16:50